"JUNONA I VULKAN" ZA 95.000 DOLARA: Rekordna cena za delo Milene Pavlović Barili na aukciji u Americi
PREMA njujorškom vremenu, u 10 časova ujutru, a prema našem u 16, u četvrtak, 28. spetembra, na aukciji američke kuće Artprice.com, delimično je razrešena dilema hoće li se slika Milene Pavlović Barili "Junona i Vulkan" vratiti u njenu Srbiju: za 95.000 dolara, uz proviziju od 27 odsto, prodata je zasad nepoznatom vlasniku, koji bi, eventualno, mogao da bude neko od naših privatnih kolekcionara. Međutim, Muzeju grada Beograda koji se upustio u ovu trku delo je "izmaklo za prsa".
- Bili smo nadomak toga da uoči jubileja, 120 godina od osnivanja, ovim delom obogatimo našu zbirku. Nažalost, nismo u tome uspeli, zbog ograničenja koja smo imali, iako su nam na raspolaganju bila sopstvena sredstva za akvizicije, i ona koja nam je odobrio Grad Beograd. U poslednjem trenutku morali smo da odustanemo - otkriva, za "Novosti", direktorka Jelena Medaković, neposredno po završetku aukcije, na kojoj je šestočlani tim ove kuće danonoćno radio u poslednje vreme.
Prema rečima sagovornice, postignuta cena predstavlja višetruki rekord za neko od dela Milene Pavlović Barili, koje se pojavilo na aukciji. Cene njenih slika do sada nisu prelazile 35.000 dolara.
- Imali smo ohrabrivanja iz aukcijske kuće ali, nažalost, u Americi ne postoji pravo preče kupovine za institucije kulture - nastavlja direkorka Muzeja grada Beograda. - Mi nismo imali likovnu umetnicu koja je postigla tu vrstu uspeha i priznanja na internacionalnoj sceni, kao što je to bila Milena Pavlović Barili, i kao što je u poslednje vreme Marina Abramović.
Iz Požarevca- odustali
USTANOVI kulture Fondacija "Milenin dom - Galerija Milene Pavlović Barili" iz Amerike je stigao poziv da učestvuju u aukciji. Iako su u jednom trenutku bili zainteresovani da sliku vrate na mesto na kome je nastala, odustali su od nademetanja za "Junonu i Vulkana".
Slika "Junona i Vulkan", za koju je nadmetanje početkom ovog meseca krenulo sa 1.000 dolara, prema tvrdnjama istoričarke umetnosti Branke Đorđević Nakaniši, nastala je 1936. u - Požarevcu, prilikom njenog jednogodišnjeg boravka kod majke Danice Pavlović, posle boravka u Parizu, a pre odlaska kod oca u Italiju, gde je platno prvi put prodato 1938. Ne zna se kako je delo dospelo do Amerike, ali nedavno je pronađeno u "Kolekciji privatnih zaostavština Merilenda i Masačusetsa".
Na slici "Junona i Vulkan", Milena slika upravo detalje iz svog trenutnog požarevačkog okruženja: majčin klavir, meh za rasplamsavanje vatre (koji može da se shvati i kao simbol rasplamsavanja njenih osećanja) i otpali kolski točak (koji možda sugeriše da je na momenat sve stalo, da je vreme za predah u rodnoj kući, a pada u oči figura hromog Vulkana sa drvenom nogom, primećuje istoričarka umetnosti:
- Milena je slikala figure sa drvenim nogama ili štakama umesto nogu i tokom prethodnog boravka u Požarevcu 1932. godine ("Alegorijski lik sa crvenom violinom" i "Muška figura sa krilima"). Na nju, koja je po prirodi bila empatična i osećajna, očigledno su ostavili snažan utisak invalidi iz Prvog svetskog rata koje je bez sumnje susretala na ulicama. Takođe je zanimljivo da se te, 1936. godine, na još par Mileninih slika javlja motiv pozorišne zavese, baš kao i na slici "Junona i Vulkan", kao da se posmatraču daje do znanja da stoji pred neobičnom pozornicom Mileninih vizija, naracija i snova.
Soko - simbol slobode
LEVO od figure Vulkana, primećuje Branka Đorđević Nakaniši, naslikana je Junona, rimska boginja svih aspekata života žene, u čijem liku prepoznajemo sličnost sa samom Milenom. Na njenom ramenu stoji soko, ptica koja je u ono vreme bila veoma rasprostranjena u Srbiji, a koja zbog svojih letačkih sposobnosti od davnina simboliše nesputanu slobodu.