POLITIČKA KOREKTNOST TREZVENJAKA: Šta nam poručuje novi, jubilarni 40. "Asteriks"
Fabkaro i Didije Konrad uspešno su nastavili tamo gde su stali prerano otišli Rene Gošini i nedavno preminuli Alber Uderco, u kreiranju legendarnih likova Asteriksa i Obeliksa, i njihovih drugara, galskih junaka koji svojim posebnim načinom života, junaštvom i uz pomoć čarobnog napitka, izazivaju onovremenu najmoćniju silu sveta i uspešno joj prkose.
Iz njihovih avantura, uz smeh i razbirigu, ozbiljnijim razmišljanjem može mnogo toga da se nauči i primeni u savremenom dobu. To je slučaj i sa najnovijim, jubilarnim, četrdesetim albumom, koji će izaći za mesec i po (26. oktobra), a čija se naslovna stranica ekskluzivno u javnosti pojavila ovih dana.
Iako izdavač ističe da se u ovoj "savremenoj temi ne presuđuje vrednostima, već dobro zabavlja", jasno je da će se mnogi, posle prelistanog albuma, zapitati o smislu današnjeg načina života.
Na naslovnoj stranici stripa koji se zove "Beli iris" nalaze se Asteriks i novi protagostista, zaljubljenik u tek oformljenu istoimenu školu filozofije pristiglu iz Rima. Imperator Julije Cezar je odlučio da ovim novim pokretom podigne moral svojih grupa stacioniranih nedaleko od neosvojivog galskog sela.
Novi princip zagovara zdrav život i pozitivno razmišljanje. Asteriks je, naravno, dobio žestokog protivnika. Na naslovnoj stranici jedan u odnosu na drugog su okrenuti leđima.
Na slici je nalickani, zalizani, visoki tip, uredan, blistav, siguran u sebe. S druge strane, legendarni, stari dobri Asteriks. Iza njih su u pozadini predstavljeni poznati likovi iz stripa. Po svoj prilici, većinu od njih je već uspeo da zavede došljak, koji galskim selom seje razdor.
PRVI PUT FABKARO
Za avanture Asteriksa i Obeliksa scenario je prvi put napisao Fabkaro, dok likove i scene crta Didije Konrad koji je 2013. godine preuzeo pero od Uderca, autora, zajedno s Gošinijem, neodoljivih junaka čija je prva avantura izašla 1959. godine. Gošini je preminuo 1977, a Uderco 2020.
S druge, malobrojnije strane, nalazi se i Asteriksov večiti drugar Obeliks. Jasno je da je došlo do podela, između tradicionalista i onih koji su se polakomili novotarijom.
Nova filozofija iz "razvijenog Rima" koja je stigla pred vrata galskog sela, između ostalog preporučuje da se jede manje mesa divlje svinje, omiljene poslastice na gozbama u Asteriksovom naselju. Šta tek reći za političku korektnost trezvenjaka naspram uživanja u buradima vina... Ili stalne spremnosti na aktivnost, od dremke u debelom hladu razgranate krošnje.
Čitava radnja očigledno se odvija u sukobu dve škole, hedonizma i solidarnosti Gala, i lične ostvarenosti Rimljana. Imajući u vidu večitu simpatičnost slavnih junaka Asteriksa i Obeliksa, može da se postavi i pitanje vraćaju li se to, u javnoj sferi, podsećanja na stara vremena, na pozitivan način? Makar to bilo i stidljivo, kroz stranice zabavnog stripa.