„MOKRANJČEVI DANI“ TEKU: Praznik muzike u Negotinu
ČETVRTI festivalski dan 57. negotinskih muzičkih svečanosti Mokranjcu u čast otvorio je danas koncertom na trgu negotinski Hor „Valahija“.
Publika je sinoć uživala u koncertu Policijskog orkestra Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srpske i u nastupu Mešovitog hora MŠ „Josif Marinković“ iz Vršca.
Hor „Valahija“ Gradskog horskog ansambla „Mokranjac“, jedinstven na ovim prostorima jer neguje muziku vlaške nacionalne zajednice, predstavio se danas probranim tradicionalnim srpskim pesmama, ali i vlaškim, u modernijim aranžmanima, uz podršku Danila Perkovića na klaviru, Milana Nikolića na fruli i Milana Markovića na perkusijama.
- Okosnica našeg nastupa su vlaške kompozicije rađene u posebnim aranžmanima koje mi pišemo. S obzirom da smo nastupali u dijaspori i zemljama regiona, Italiji, Rumuniji, Bugarskoj, ljudi iz sveta muzike nam traže aranžmane i rado ih izvode na svojim nastupima. Mi smo grad Mokranjca i naša je obaveza da negujemo horsku muziku kroz amaterske i profesionalne horove. Treba da nas je što više, da radimo na kvalitetu i da čak i kroz folklore uvedemo i višeglasje koje će biti na kulturnoj lestvici koje se nećemo stideti – kaže umetnički rukovodilac ovog ansambla Dragana Marinović Simonović.
Publika 57. “Mokranjčevih dana” u prilici je da uživa u brojnim festivalskim programima, koji je i ove godine na Mokranjčevom tragu i čija je okosnica, pretežno horsko stvaralaštvo.
Mešoviti hor Muzičke škole "Josif Marinković" iz Vršca, koga čine sadašnji i bivši učenici i zaposleni, sa solistima Ljubomirom Popovićem, tenorom, i Darkom Manićem, basom, u negotinskom sabornom hramu Svete Trojice, se tako, predstavio Liturgijom Svetog Jovana Zlatoustog Karela Napravnjika, delu koje je nastajalo od 1913. godine a koje je prvi put 1927. godine objavilo Vršačko srpsko crkveno pevačko društvo.
- Ovo je definitivno mnogo uzbudljiva muzika zato što se razlikuje od svih dosadašnjih i tu se tačno vidi uticaj njegovog školovanja na Praškom konzervatorijumu. On je jako puno radio na izučavanju naše pravoslavne muzike i samim tim uveo je 1913. godine i prvi istorijski duhovni koncert po uzoru na rusku školu. U jednoj od svezaka postoje i zapisi gde je on prepisivao Mokranjca, a u Matici srpskoj postoji i pismo u kojem je rekao da je njega 1912. kad je došao u Vršac, osim Vrščana i Hora, privukao i Stanković, ali u stvari Mokranjac, koji je za njega besmrtan - kaže Tatjana Gerdec Mrđa, dirigent Hora.
Treći festivalski dan zaokružen je koncertom Policijskog orkestra Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srpske, koji je osim koračnica i marševa Alda Smailovića, Josifa Šlezingera i Franje Pokornog, predstavio i popularnim kompozicijama koje su obeležile domaću i svetsku filmsku umetnost. Nisu izostali ni čuveni Tozovčev „Jeremija“, „Merakli čoček“, Bajagine balade, a na bis, na oduševljenje publike i Mokranjčeva Šesta rukovet.
-Na našim koncertima se trudimo da obogatimo izvedbu različitim žanrovima i zadovoljimo razne muzičke afinitete naše publike. Uvek počinjemo sa koračnicama, kao što se i očekuje od nas, ali naša izvedba ne staje tamo. Nudimo i filmsku muziku, zabavne melodije, i na kraju, naš sopstveni melos – kaže Dušan Pokrajčić, dirigent Policijskog orkestra MUP-a Republike Srpske, autor gotovo svih aranžmana, pa i Šeste rukoveti.
Policijski orkestar nastupio je sa solistima: Alanom Huseinom (truba), Jankom Rodićem (vokal), Benjaminom Drujenčićem (truba), Srđanom Vesićem (vokal) i Sašom Radonjićem (klarinet) i Negotincem Aleksandrom Jovanovićem (klarinet), koncert majstorom.
- Prezadovoljan sam kako je reagovala publika i nisam očekivao ovakve reakcije. Kada se bavite muzikom, čak i u pedagoškom radu na sceni vi možete tehnički da budete jako dobri, ali ta hemija, taj pogled, odnos sa publikom kada vi pokrenete atmosferu pa publika vam uzvrati, pa ako ne uzvrati vi probate ponovo i taj osmeh, to je to – kaže Aleksandar Jovanović.