HOLIVUD PRED SLOMOM? "Fabriku snova" zaustavio protest protiv veštačke inteligencije i striming servisa
HOLIVUDSKI scenaristi, više puta do sada su menjali pravila igre u filmskom svetu, zadajući svim esnafskim organizacijama "domaći" i podsećajući nas čemu služe i koju snagu nose sindikati. Naravno da je njihovom, u maju započetom štrajku, novi zamajac (i medijski bum) obezbedilo pridruživanje čak 160 hiljada glumaca, koliko ih je prošlog četvrtka uveče prekinulo rad, parališući Holivud najvećim prekidom rada industrije za poslednjih više od šest decenija.
Zaustavljanje rada na većini američkih filmskih i TV produkcija, okupljanje članova sindikata koji predstavljaju glumce i pisce, kao i njihovih pristalica ispred kancelarija velikih studija i striming servisa u Los Anđelesu, Njujorku i drugim američkim gradovima, izjave autora i glumaca - upućuju da bi ovaj zastoj mogao da potraje sve do kraja godine... Sve to navodi na razmišljanje o mogućim posledicama i ishodima ovog zaista umnogome drugačijeg zastoja u pogonima "fabrike snova".
Ispisuju li veštačka inteligencija, striming servisi, i ostali problemi na koje štrajkači ukazuju kao ključne, neki sasvim novi, neželjeni scenario - o slomu industrije i propasti Holivuda? Ili, makar, onakvog Holivuda kakav poznajemo?
- Strimovanje je promenilo čitavu koncepciju. Pokušavaju da nas sklone, jer se mnogo novca može zaraditi strimovanjem, a oni ne žele da ga dele sa piscima ili glumcima - poruke su glumca Brajana Koksa.
Oskarovka Suzan Sarandon, koja smatra da će veštačka inteligencija uticati na sve, poručila je:
- Ako nemate plan kako da određene stvari rešite u budućnosti, u problemu ste. Jasno je da se ništa neće promeniti odozgo nadole, sve je prepušteno nama koji smo na dnu.
Ovo je prvi put da sindikati koji predstavljaju i pisce i glumce štrajkuju istovremeno od 1960, kada je Ronald Regan bio predsednik sindikata glumaca, a treći sindikat, rediteljski, se još ne uključuje, osim što je na rečima "snažno podržao" štrajk.Pravo radnika na štrajk, podržao je i Reganov naslednik na mestu predsenika SAD, Džozef Bajden, koji "veruje da svi radnici, među kojima su i glumci, zaslužuju poštenu platu i beneficije".
Dok traje štrajk, glumci ne mogu da se pojavljuju u filmovima, pa čak ni da promovišu filmove koje su već snimili. Odmah po pristupanju štrajku, Kilijan Marfi, Met Dejmon i Emili Blant napustili premijeru "Openhajmera", novog filma Kristofera Nolana u Londonu.
- Mislim da je štrajk u najboljem i najplemenitijem smislu te reči ludističke prirode, ali se bojim da će njegovi rezultati biti slični onima koje je imala pobuna protiv mašinskih razboja Neda Luda. Čini mi se da industrija zabave ima veće probleme od ovog štrajka, te da će njega relativno brzo rešiti dogovorom, koji će opet više odgovarati američkoj produkciji nego glumcima i scenaristima, premda će oni i takav rasplet dočekati kao izvesnu pobedu - smatra Đorđe Milosavljević, reditelj i scenarista, profesor na FDU.
- Treba napomenuti da se, ako ne grešim, udruženje američkih reditelja nije pridružilo štrajku, te da je, rfecimo, Kristofer Nolan verbalno podržao štrajk, ali isključivo kao scenarista. Bez obzira na to da li će se ova prognoza ispostaviti kao tačna ili ne, štrajk autora pokazuje da se apsolutno ništa - ni taj eventualni dogovor, koji bi makar i minimalno bio u interesu glumaca i scenarista - ne može postići bez ljudske i esnafske, elementarne solidarnosti.
Ciljevi glumaca
GLUMCI su se prošle nedelje prisružili Udruženju pisaca Amerike, koje je stupilo u štrajk 2. maja nakon neuspeha da postignu dogovor sa Alijansom filmskih i televizijskih producenata (AMPTP), krovnom grupom koja predstavlja studije poput "Diznija", "Netfliksa", "Amazona" i "Epla".
Udruženje filmskih glumaca (SAG) želi da giganti striming platformi pristanu na pravedniju raspodelu profita i bolje uslove rada, kao i da zaštiti glumce od digitalnih replika, te traži garancije da se veštačka inteligencija (AI) i kompjuterski generisana lica i glasovi neće koristiti kao zamena za glumce.