DIJALOG SA NADEŽDOM: Izložba Aleksandra Leke Mladenovića povodom 150 godina od rođenja slikarke u Salonu Muzeja grada Beograda
TRI od devet originalnh dela Nadežde Petrović - "Tašmajdan", "Dunav kod Beograda" i "Portret žene", koje čuva Muzej grada Beograda, naći će se na postavci povodom 150 godina od rođenja slikarke, okružene radovima Aleksandra Leke Mladenovića, profesora Fakulteta likovnih umetnosti.
Izložba "Dijalog: Nadežda Petrović - A. M. Leka", svojevrsni Mladenovićev omaž slikarki koja je svojim životom i radom ostavila neizbrisiv trag u našoj kulturi i istoriji, biće otvorena prekosutra u Salonu Muzeja grada Beograda, u 19 časova.
- Pristupio sam istraživanju izvanrednih ličnih, društvenih i pre svega umetničkih postignuća Nadežde Petrović sa dubokim pijetetom - tvrdi naš ugledni grafičar. - Sa Nadeždom su mi se putevi ukrštali u prostoru, ali ne i u vremenu. Tašmajdan, Kraljevo i Čačak (kraj odakle su sa majčine strane), Stara Srbija (pradeda po mom ocu je živeo u Kumanovu kada je Nadežda sa Čajkanovićem tamo nosila pomoć srpskom življu), pa i Resavska 11, u kojoj je bilo stacionirano sedište Kola srpskih sestara, istina sedam godina nakon Nadeždine smrti. Simbolično, u istoj ulici, na 300 metara od Salona Muzeja grada Beograda sam živeo 30 godina. Od rođenja.
Prema njegovim rečima Nadežda je obrađivala uglavnom dve teme, portret (ljudsku figuru) i pejzaž (ruralni i urbani).
- Moja osnovna tema u umetničkom opusu je upravo čovek, kroz savremeni istorijski portret, "ikone" pop kulture, kroz mešanje visoke i bartovske "svakodnevne" kulture, omaž ženi i njenim pravima - objašnjava Mladenović. - Nadeždini modeli su najčešće članovi porodice, kolege umetnici, obični ljudi, ciganke, seljaci, nema znamenitih ličnosti, osim vojskovođa - sa terena.
Povratak na Tašmajdan
POSEBNO mesto u konceptu zauzima interpretacija Nadeždine slike "Tašmajdan" koja je, možemo slobodno reći, zanimljivim tokovima ponovo našla svoj put u okruženje u čijoj neposrednoj blizini je nastala - ističe u katalogu Jelena Medaković, direktorka muzeja, koji obeležava 120 godina postojanja. - Salon Muzeja grada Beograda u kojem se realizuje postavka izložbe "Dijalozi", nalazi se tik uz Tašmajdanski park u Beogradu. Značajan deo postavke čine slike većeg formata, neke iz ranijeg perioda, a većim delom one nastale za ovu priliku, kao rezultat Mladenovićevog istaživanja čoveka. U tom segmentu ženski portret je ono što umetnika naročito inspiriše, te temu žene kao heroine posebno obrađuje i na taj način vodi "dijalog" sa svojom koleginicom po četkici, Nadeždom Petrović.
Autorka teksta u katalogu, kustoskinja izložbe Marija Stošić navodi da se umetnik i u ranijim stvaralačkim fazama bavio energijom sažetom u jednoj osobi, posebno ženskoj, kroz portrete dinastije Obrenović, ali i supermodernih žena iz sveta rok muzike, panka i urbane kulture, pa je tako na red došla i portretska analiza Nadežde Petrović.
- Na osnovu arhivskih porodičnih fotografija porodice Petrović, koje su bile dostupne Mladenoviću tokom ovog umetničkog istraživanja, nastali su veoma uspešni portreti i grupni portreti, među kojima se izdvaja diptih "Porodični portret Petrovića" iz 2023. - piše Stošićeva. - Naslikan je u Mladenovićevom prepoznatljivom popartističkom stilu sa pozitiv negativ efektom, punim tonalitetom jakih fluorescentnih boja i čvrstom kompozicijskom strukturom, ali sa temom koja prenosi toplu porodičnu atmosferu ugledne građanske porodice s početka 20. veka.
Kustoskinja ukazuje i na "Portret po fotografskom autoportretu Nadežde Petrović", rađen je prema snimku koji je sama umetnica slikala, a autoru je ustupio Miloš Kolarž, naslednik porodice Petrović.
- Slikan u maniru ranijih portreta dinastije Obrenović u pop art stilu, ovaj portret veličinom rastera tačaka i rasporedom njihovih boja iskazuje voluminoznost i oštrinu uz prizvuk estetike Roja Lihtenštajna - smatra Stošićeva, napominjući da su
Mladenovićevi radovi "Tašmajdan" i "Na Dunavu kod Beograda", nastali ove godine, u suptilnoj interakciji sa istoimenim Nadeždinim pejzažima, s početka 20. veka.