DIJALOG SA NADEŽDOM: Izložba Aleksandra Leke Mladenovića povodom 150 godina od rođenja slikarke u Salonu Muzeja grada Beograda

M. Kralj 14. 06. 2023. u 11:24

TRI od devet originalnh dela Nadežde Petrović - "Tašmajdan", "Dunav kod Beograda" i "Portret žene", koje čuva Muzej grada Beograda, naći će se na postavci povodom 150 godina od rođenja slikarke, okružene radovima Aleksandra Leke Mladenovića, profesora Fakulteta likovnih umetnosti.

Prema fotografskom autoportretu Nadežde Petrović, po fotografiji u vlasništvu Miloša Kolara

Izložba "Dijalog: Nadežda Petrović - A. M. Leka", svojevrsni Mladenovićev omaž slikarki koja je svojim životom i radom ostavila neizbrisiv trag u našoj kulturi i istoriji, biće otvorena prekosutra u Salonu Muzeja grada Beograda, u 19 časova.

- Pristupio sam istraživanju izvanrednih ličnih, društvenih i pre svega umetničkih postignuća Nadežde Petrović sa dubokim pijetetom - tvrdi naš ugledni grafičar. - Sa Nadeždom su mi se putevi ukrštali u prostoru, ali ne i u vremenu. Tašmajdan, Kraljevo i Čačak (kraj odakle su sa majčine strane), Stara Srbija (pradeda po mom ocu je živeo u Kumanovu kada je Nadežda sa Čajkanovićem tamo nosila pomoć srpskom življu), pa i Resavska 11, u kojoj je bilo stacionirano sedište Kola srpskih sestara, istina sedam godina nakon Nadeždine smrti. Simbolično, u istoj ulici, na 300 metara od Salona Muzeja grada Beograda sam živeo 30 godina. Od rođenja.

Prema fotografiji u vlasništvu Miloša Kolara

Portal, Mileva, Nadežda i Mita Petrović

Prema njegovim rečima Nadežda je obrađivala uglavnom dve teme, portret (ljudsku figuru) i pejzaž (ruralni i urbani).

- Moja osnovna tema u umetničkom opusu je upravo čovek, kroz savremeni istorijski portret, "ikone" pop kulture, kroz mešanje visoke i bartovske "svakodnevne" kulture, omaž ženi i njenim pravima - objašnjava Mladenović. - Nadeždini modeli su najčešće članovi porodice, kolege umetnici, obični ljudi, ciganke, seljaci, nema znamenitih ličnosti, osim vojskovođa - sa terena.

Povratak na Tašmajdan

POSEBNO mesto u konceptu zauzima interpretacija Nadeždine slike "Tašmajdan" koja je, možemo slobodno reći, zanimljivim tokovima ponovo našla svoj put u okruženje u čijoj neposrednoj blizini je nastala - ističe u katalogu Jelena Medaković, direktorka muzeja, koji obeležava 120 godina postojanja. - Salon Muzeja grada Beograda u kojem se realizuje postavka izložbe "Dijalozi", nalazi se tik uz Tašmajdanski park u Beogradu. Značajan deo postavke čine slike većeg formata, neke iz ranijeg perioda, a većim delom one nastale za ovu priliku, kao rezultat Mladenovićevog istaživanja čoveka. U tom segmentu ženski portret je ono što umetnika naročito inspiriše, te temu žene kao heroine posebno obrađuje i na taj način vodi "dijalog" sa svojom koleginicom po četkici, Nadeždom Petrović.

Muzej grada Beograda

Tašmadjan, ulje na platnu Nadežde Petrović

Autorka teksta u katalogu, kustoskinja izložbe Marija Stošić navodi da se umetnik i u ranijim stvaralačkim fazama bavio energijom sažetom u jednoj osobi, posebno ženskoj, kroz portrete dinastije Obrenović, ali i supermodernih žena iz sveta rok muzike, panka i urbane kulture, pa je tako na red došla i portretska analiza Nadežde Petrović.

- Na osnovu arhivskih porodičnih fotografija porodice Petrović, koje su bile dostupne Mladenoviću tokom ovog umetničkog istraživanja, nastali su veoma uspešni portreti i grupni portreti, među kojima se izdvaja diptih "Porodični portret Petrovića" iz 2023. - piše Stošićeva. - Naslikan je u Mladenovićevom prepoznatljivom popartističkom stilu sa pozitiv negativ efektom, punim tonalitetom jakih fluorescentnih boja i čvrstom kompozicijskom strukturom, ali sa temom koja prenosi toplu porodičnu atmosferu ugledne građanske porodice s početka 20. veka.

Foto promo

Aleksandar Mladenović Leka

Kustoskinja ukazuje i na "Portret po fotografskom autoportretu Nadežde Petrović", rađen je prema snimku koji je sama umetnica slikala, a autoru je ustupio Miloš Kolarž, naslednik porodice Petrović.

- Slikan u maniru ranijih portreta dinastije Obrenović u pop art stilu, ovaj portret veličinom rastera tačaka i rasporedom njihovih boja iskazuje voluminoznost i oštrinu uz prizvuk estetike Roja Lihtenštajna - smatra Stošićeva, napominjući da su

Mladenovićevi radovi "Tašmajdan" i "Na Dunavu kod Beograda", nastali ove godine, u suptilnoj interakciji sa istoimenim Nadeždinim pejzažima, s početka 20. veka.

Pogledajte više