NA MAJSKOJ IZLOŽBI GRAFIKE 60. PUT NAGRADA "VELIKI PEČAT": Novi dobitnik Ivana Flegar

M. Kralj 22. 05. 2023. u 19:09

GALERIJA Grafički kolektiv otvorena je 1952. i to Majskom izložbom grafike, koja će večeras dobiti još jedno svoje izdanje. Ni posle sedam decenija značaj ove manifestacije, na kojoj se svake godine može videti presek dešavanja na domaćoj sceni, ne bledi.

Foto Grafički kolektiv

I ovoga puta na njoj će radom biti prisutni umetnici vezani za beogradski, odnosno, kulturni prostor Srbije. Svečanost otvaranja uvek uveliča dodela tradicionalnog "Velikog pečata", nagrade ustanovljene još 1963.

Jubilarno 60. priznanje, jednoglasnom odlukom žirija dodeljeno je Ivani Flegar (1981) za rad Beyond the sea, u tehnici linoreza. One je, stoji u obrazloženju, oslobodila sopstveni kreativni potencijal, i upravo nagrađeni grafički list afirmiše sposobnost komponovanja i autorski odnos prema matrici. U svom istraživačkom postupku nagrađena autorka je, sa jednim posebnim senzibilitetom i svedenošću grafičkog medija tretirala površinu vode, potvrđujući stvaralačku zrelost. U najužem izboru izdvojili su se i radovi Olivere Šipke-Basta i Anice Babić Radošević, a posebno je pohvaljena grafika Velimira Matejića.

Prethodni dobitnici i žiri

LAUREATI "Velikog pečata" su se svojim dometima uvrstili među najznačajnije stvaraoce u oblasti grafike, a među njima su poput Stojan Ćelić, Marko Krsmanović, Branko Miljuš, Halil Tikveša, Bora Iljovski, Vladimir Veličković, Boško Karanović...

Žiri za 60. nagradu, činili su Nikola Radosavljević, grafičar, laureat "Velikog pečata" 2022. godine, Gordana Petrović, grafičarka i Danijela Purešević, istoričarka umetnosti.

Majska izložba je, smatraju u Grafičkom kolektivu, pouzdani indikator i mesto promovisanja novih ideja i pojava na savremenoj grafičkoj sceni, a o tome šta će ove godine predstaviti, u najavi se kaže:

- U produkciji 106 autora zastupljene su sve grafičke tehnike, standardni otisci na papiru i drugim materijalima, dominiraju veliki formati radova, a nekoliko grafičkih instalacija problematizuju aktuelna pitanja o fleksibilnim intermedijskim granicama.

Jedno od pitanja koje ova postavka otvara je i šta je umetnička grafika danas. U tom smislu Majska izložba grafike predstavlja jedinstveni punkt koji pruža uvid u različite kreativne osetljivosti i promene bliske savremenom vizuelnom stvaralaštvu, tvrde u ovoj galeriji:

- Uritmovani godišnji uvid u grafičku produkciju je i prilika za prohodnost ideja najmlađih generacija umetnika koji svoje prve radove najčešće promovišu upravo na majskim izložbama grafike. Tako se izabranim grafikama pozicioniraju i najavljuju nove stvaralačke refleksije, promovišu se pojedinci jakih kreativnih impulsa, a isto tako, moguće je hronološki prati linije pojedinih, već dobro poznatih stvaralačkih opusa.
U kontinuitetu od sedam decenija, kako ističu u ovoj kući, koja se sada "skrasila" na novoj adresi, u Dragoslava Jovanovića, ova manifestacija utemeljena na osnovnoj koncepciji da afirmiše, podstiče i promoviše kreativne domete u mediju grafike, i tako održava i neguje neophodne umetničke tenzije, elan i energetski potencijal ovog bratstva.
- U isto vreme, izložba je i svedočanstvo o kontinuitetu beogradske grafičke škole u kojoj se različite autorske pozicije dodiruju, nadovezuju, preklapaju, a povremeno hrabrije konfrontiraju ili provociraju ustaljene sheme i shvatanja. Poseban kvalitet ove izložbe je i veliki raspon u godištima izlagača, od 87 do 21, potvrđujući da je u kreativnom diskursu moć pojedinca kao i sačuvanoj, ili tek rođenoj stvaralačkoj pasiji - zakljujučuju u Grafičkom kolektivu.

Pogledajte više