JOVANKA BROZ JE ĆUTALA ALI... Šta su haljine koje je nosila i slike govorile umesto nje (FOTO)
IZLOŽBA „Partizanka i Fragonar-kolekcija slika Jovanke Broz“, koju čini 36 umetničkih slika i krevet iz spavaće sobe Jovanke Broz, i izložba „Jovanka Broz u boji“, koju čini kolekcija 18 njenih haljina, otvorene su u Muzeju naivne i marginalne umetnosti u Jagodini.
Izložbom „Partizanka i Fragonar-kolekcija slika Jovanke Broz“, nastalom u saradnji Galerije Matice srpske i Muzeja Jugoslavije, Muzej naivne i marginalne umetnosti u Jagodini želeo je da podržimo ideju da ustanove kulture više sarađuju, jer je publika u mogućnosti da vidi sadržaje koje, inače, ne bi imala priliku da vidi.
- Na taj način se pridružujemo drugačijem iščitavanju naše istorije, pokušaju da se otvore teme koje su uvek bile goruće, a nikada otvorene do kraja, a koje nam govore šta znači biti u poziciji žene maršala. Iako je Jovanka ta koja ćuti, ona je govorila kroz haljine i izbor slika koje su je okruživale. Zanimljivo je da je ona iz uloge partizanke postala prva dama, što je morala sama da savlada. Govor i izbor tih haljina, s jedne strane, kada su dolazili zapadni zvaničnici, odgovarali su estetici ljudi iz tih zemalja, a kada se sastajala sa predstavnicima radnika ili ljudima iz naše zemlje, oblačila se sasvim drugačije, a sve u cilju održanja određenog ugleda i slanja poruka, tako da je garderoba, praktično, „govorila“ jedan zaseban jezik – ocenila je za „Novosti“ Ivana Bašičević Antić, direktorka MNMU u Jagodini.
Kolekcija haljina „Jovanka Broz u boji“ čine haljine iz perioda od 1952. godine, kada je predstavljena kao Titova supruga, do 1977. godine kada se poslednji put pojavila sa Titom. Svaku haljinu prati određena tokica i par cipela. Izložba je nastala sardnjom Galerije RTS i članova porodice, a pokazuje kako je ona neverbalnom komunikacijom imala zadatak da pokaže moć svog supruga Tita i nekadašnje države SFRJ
-Ona nije davala izjave, nacija je njen glas čula tek 1977. godine. Haljine, koje su od materijala vrhunskog kvaliteta i koje su izrađivali kostimografi Jugoslovenskog dramskog pozorišta, hronološki su poređane, imaju scensku odliku, a kasnije su ih izrađivali modni kreatori Srbije. Njena garderoba je bila bezimena, jer Tito nije dozvoljavao da ona nosi garderobu sa etiketom. Čak je neke modne komade i sama porubljivala i skraćivala. Posle Titove smrti 1980. godine, kada se preselila u vilu u Bulevaru kneza Aleksandra, sama je prenela 650 haljina i stotinak pari cipela i počela da ih hronološki raspoređuje. Posle njene smrti, većinu haljina i krzna pojeli su moljci – rekla je za naš list Radmila Stamenković, muzejski pedagog Muzeja naivne i marginalne umetnosti u Jagodini.
Izložba će biti otvorena do 31. avgusta.
KONTEKST
Neda Knežević, direktorka Muzeja Jugoslavije iz Beograda, prilikom otvaranja izložbe rekla je da je stručni reastauratorsko-konzervatorski tim Galerije Matice srpske uspeo da umetničkim slikama vrati nekadašnji sjaj, a onda su im viša kustoskinja Muzeja Jugoslavije Ana Panić i kustos Galerije Matice srpske istoričar umetnosti Nikola Ivanović dali poseban kontekst i pokušali da ožive ambijent u kome je živela Jovanka Broz.
-Jedini pravi način da se kolekcija slika predstavi je kao kolekcija uspomena, jer su one činile svet Jovanke Broz. Tu su portreti koji navode na pitanje ko je bila ona, jer su tu njeni kraljevski portreti, a s druge strane su slike na kojima je bila borkinja, ratnica, heroina ispod kojih je njen originalni šinjel. Izložbom smo hteli da pokažemo da se ona u svim ulogama dobro snalazila – kazala je kustoskinja Panić.
INTIMA
Goran Aleksić, državni sekretar Ministarstva spoljnih poslova i član porodice Broz, prisutne je podsetio da je Jovanka bila borac NOVJ, oficir, dva puta ranjavana i dva puta odlikovana za hrabrost, zatim supruga predsednika Jugoslavije, prva dama, a potom je nastao period njene izolacije od javnog života.
-Zahvaljujući izložbama njenih predmeta, danas može da se vidi kakva je bila ondašnja moda i kako je živela supruga predsednika Jugoslavije. Razmišljao sam da li bi ona volela da se sve ovo prikazuje, jer je vodila računa o svojoj intimi. Kada sam video kako je lep ovaj muzej, mislim da bi joj bilo drago – izjavio je Aleksić.