JOŠ IMA VREMENA - ZA PREISPITIVANJE: Hoće li se, posle više od pola veka, obustaviti profesionalno snimanje pozorišnih predstava (3)
STARE knjige štampaju se u novim izdanjima, slike pohranjuju u muzejima, filmske trake iznova "rifrešuju" u skladu s modernim tehnologijama.
Jedino se pozorišna predstava gasi svake večeri sa spuštanjem zavese i budi sa sledećim izvođenjem - uvek za nijansu drugačija, neuhvatljiva u jedinstvenosti stvaralačkog nadahnuća. Ali, kad jednom siđe s repertoara, njen odlazak je trajan i nepovratan. Zato je za istoriju (ne samo) pozorišta, od neprocenjivog značaja da se sačuva snimak predstave, koji će generacijama koje dolaze svedočiti o glumcima, rediteljima i repertoarima, sa čijih ramena oni treba da posmatraju i procenjuju sopstvenu stvarnost i umetnički trenutak.
Koliko je važno sačuvati pozorišni trag u vremenu, nije trebalo ni objašnjavati ni dokazivati: od svojih početaka i u skladu sa tehničkim mogućnostima, naša televizija beležila je i arhivirala pozorišna dostignuća. Nažalost, prvi put u svojoj istoriji sada je na prekretnici da zbog smanjenja budžeta preusmeri sredstva na "isplativije" poduhvate.
- Dobro je poznato da snimak pozorišne predstave nije isto što i živo izvođenje. Doživljaj je sasvim drugačiji, a po savremenim teorijama predstava nije ono što se dešava na sceni nego ono što je između scene i gledališta - ističe Ivan Medenica, umetnički direktor Bitefa i profesor FDU. - Međutim, bez obzira na tu jedinstvenost i neponovljivost scenskoga čina, snimci pozorišnih predstava su od neprocenjive vrednosti. Oni su,pre svega, jedna od primarnih građa za proučavanje pozorišta iz prošlosti i jedno od osnovnih sredstava za istoriju pozorišta. Lično, na Fakultetu dramskih umetnosti sa studentima analiziram snimke velikih, značajnih predstava. Dakle, to je i nezamenjivo nastavno oruđe.
Pozorišta generalno, podseća naš sagovornik, ne poseduju opremu s kojom bi mogla da ostvare kvalitetne, dobro urađene snimke predstava, pa se smatralo da je ovo dužnost nacionalnog servisa, kao što je njegova dužnost i arhiviranje kulturnih sadržaja.
- Ne treba zaboraviti da je jedan od najvećih uspeha i poduhvata u istoriji televizije bio prenos "Olimpa" Jana Fabra na 51. Bitefu. Realizovale su ga tri ekipe sa stotinak ljudi, što je radikalno u tom danu podiglo gledanost Trećeg programa RTS-a - naglašava Medenica. - Bitef svake godine sarađuje sa RTS-om koji snima i emituje jednu od predstava sa tekućeg izdanja Bitefa. Između ostalog, i da bi publika van Beograda imala priliku da pogleda nešto od najaktuelnijeg sadržaja festivala i samim tim svetskog pozorišta. Ostaje mi samo da se nadam da će ova odluka, u opštem interesu, biti preispitana. I da će se od nje odustati, ukoliko je doneta, jer bi sve drugo bilo neprihvatljivo.
Predsednik Programskog saveta RTS Žarko Rakić kaže da gledaoci kao da su predvideli šta bi moglo da se dogodi u narednom periodu, pa su nedavno iskazali neke primedbe i sugerisali predloge u vezi sa dramskim sadržajem RTS:
- Programski savet je sredinom decembra prošle godine održao tri javne rasprave o programskim sadržajima RTS. Gostovali smo u Kragujevcu, Vranju i u Beogradu - otkriva Rakić. - Ono što je bilo veoma interesantno tokom tih izuzetno posećenih razgovora je da su se čule mnogobrojne ideje za bolji sadržaj RTS. Pa su tako, između ostalog, učesnici u raspravi govorili o manjkavostima dramskog programa. Bilo je dobronamernih saveta i mišljenja da Radio Beograd radi neuporedivo bolje i zanimljivije, i da bi televizija mogla da se ugleda na njihova iskustva i sa njima usaglasi svoj program.
Rakić ističe da će Programski savet primedbe koje su se čule tokom javne rasprave uneti u detaljan izveštaj, koji će biti prosleđen generalnom direktoru RTS i Upravnom odboru kuće.
- Nadam se da će naš izveštaj pomoći odgovornim ljudima u RTS da preciznije utvrde pravce uređivačke politike i odgovore na neka pitanja koja su sticajem okolnosti zanemarena, napuštena, ili nisu na dovoljno dobar način obrađena. To se, naravno, odnosi i na snimanje dramskih predstava, odnosno na njihovo arhiviranje, mada o tome do sada nismo raspravljali. Sve će biti u izveštaju, kad ga završimo i usvojimo, a onda ga kao preporuku uputimo odgovornima.
Na pitanje da li očekuje povratnu informaciju, Rakić odgovara:
- Praksa Programskog saveta je da se posle izvesnog vremena analiziraju rezultati onoga što je upućeno rukovodstvu, tako da je za očekivati da se pojavi neka povratna informacija, a sve u nameri da programski sadržaji budu što bolji. Uloga medija u svemu je veoma važna. Polazim od toga da je dobronamerna svaka primedba i sugestija, pa samim tim može i pomogne da se situacija popravi, a problemi prevaziđu.
TEATRI U SRBIJI
JEDNA od posledica ovakvog poteza RTS posebno bi mogla da se odrazi na teatre u unutrašnjosti koji nemaju novca ni za kvalitetno "informativno" snimanje:
- Ne može se ni očekivati od pozorišta, pogotovo onih iz manjih sredina, da raspolažu sa takvom infrastrukturom. Jer, snimanja iziskuju ozbiljna finansijska sredstva - obrazlaže Medenica.