ERA KOJI JE ŠTAMPAO SILE: Skulpture Petra Vukovića pred Beograđanima (FOTO)
DIGITALNA revolucija je objedinila fizičku, digitalnu i biološku sferu života, ljudski rod već živi u četvrtoj, neuporedivoj sa bilo kojim pređašnjim ljudskim iskustvom, ona je istorijski presedan jer se razvija ne linearnim, već eksponencijalnim tempom.
Petar Vuković (37), industrijski dizajner i umetnik iz Užica, kroz skulpture i crteže, kako kaže – štampa sile od kojih je današnji svet sačinjen.
Ovih dana, od 15. do 25. decembra, publika dela talentovanog Ere može videti u Galeriji „Ozon“ (Dorćol plac), a samostalna izložba je naslovljena „Štampač koji je štampao sile“.
- Dela su karakteristična po tome što sam uporedo sa razvojem ideja, razvijao i tehnologiju za njihovo stvaranje, ona nije standardizovana u umetničkoj praksi. Stvaram od kompozita kamena, porcelana, plastike, metala… Prva uspela skulptura „Zmija“, bila je u početku eksperiment koji istražuje način uspostavljanja kontrolisanog društva, primenom generalnog, repetitivnog algoritma - ističe Vuković, zaljubljenik u inovacije, dizajn, umetnost i nauku – Poznavanje i razmišljanje o ovom algoritmu smatrao sam važnim, kako bismo znali da uspostavimo dovoljno ljudskosti u današnjem svetu. Ostale skulpture i crteži, nastavak su ovog razmišljanja.
Sama tehnika izrade odgovara idejama koje delo prezentuje. Skulpture su „izašle“ iz trodimenzionalnog štampača. Na publici je da odgoneta šta je to živo u onome što mašina daje, uz mogućnost istorijskog poređenja kompozita sa tradicionalnim materijalima poput papira, kamena…
- Brz tempo sadašnje tehnološke revolucije i traka za moć, čoveku ne ostavljaju dovoljno vremena da sagleda celinu, previđa je, a ljudskom biću je potreban odgovor o smislu. Dešava se tako, da se ljudi zatvaraju, a to nije dobro. Bolje je istražiti ove brzo menjajuće pojave i izazove – dodaje Vuković – Iz ove avanture, kroz proživljavanje i suočavanje sa silama života, čovek mora izaći kao pobednik. Ključ za pobedu ljudskosti je umetnost.
Vukovićeva dela odlikuju univerzalnost, kodiranje procesa modernog vremena, igra netipičnih materijala, detalja i boja, višeslojnost, preplitanje analogija, a kroz skulpturu, tu je i taktilna mogućnost da se oste procesi života i stvaranja.