ŽIVOTNE TRAUME SU KAO FLEKE: Na aktuelnom festivalu učestvuje sa predstavama "Mileva" i "Fleke"
DA bi probirljiva sterijanska publika jednu predstavu nagradila stajaćim višeminutnim ovacijama potrebno je da se složi mnogo segmenata kao što se, pre dve večeri, složilo u predstavi "Fleke" autorke teksta Tijane Grumić, reditelja Juga Đorđevića i ansambla Kraljevačkog pozorišta, koje prvi put u svom 73 godine dugom umetničkom životu gostuje na Pozorju.
Ideja o svojevrsnoj baladi "Fleke", koja kroz lik Kasandre govori o vremenu devedesetih, kada su unucima sa TV ekrana deke čitale titlove ove neverovatno popularne latino sapunice jer mnoge bake onog vremena nisu umele da čitaju, rođena je pre dve godine na terasi "Trema" Srpskog narodnog pozorišta u vreme vladavine pošasti kovida 19.
Krug je zatvoren izvođenjem "Fleka" na sceni 67. Sterijinog pozorja a reakcijom publike zadovoljni su glumci - Dragana Varagić, Gorica Dinulović i Zoran Cerovina, reditelj Đorđević i autorka ove priče Tijana Grumić.
- To je priča o našim iskustvima koje možemo zvati traumama i ožiljcima a ja sam im u ovoj priči dala ime fleke. One su oko nas i po nama. Ima ih raznih - od kafe, od ulja, od mastila, od soka, od krvi, od blata, od prašine. Ima onih koje mogu da se operu, kao da nikad nisu ni postojale, a i onih koje ostaju kao podsetnik na nešto što bismo možda radije zaboravili, a ne možemo. Neke fleke se golim okom uopšte ne vide, ali znaš da su tu. Podmuklo čekaju trenutak da izbiju na površinu i sve poremete - kaže za "Novosti" Tijana Grumić, jedna od vodećih dramskih spisateljica mlađe generacije, i naglašava da je ovaj tekst spomenik njenim bakama kojih više nema.
Ovo je Tijanino treće učešće na Pozorju. Debitovala je 2018. sa predstavom "Kepler-452b" koju je u izvođenju teatra "Bora Stanković" iz Vranja takođe režirao njen kolega sa studija Jug Đorđević, a dve godine docnije njenu predstavu "Ko je ubio Dženis Džiplin?" Srpskog narodnog pozorišta u režiji Sonje Petrović publika Pozorja nagradila je ovacijama i Sterijinom nagradom.
Na ovogodišnjem Pozorju, koje je počelo 26. maja, a trajaće do 3. juna, igrane su dve predstave Tijane Grumić. U takmičarsku selekciju domaće drame selektor Milivoje Mlađenović među devet odabranih predstava uvrstio je i "Fleke", a izvan takmičarske selekcije festival je otvorila predstava Narodnog pozorišta Sombor "Mileva".
U priču o nesrećnoj sudbini Mileve Marić Ajnštajn, nepotvrđene naučnice i zvanične prve supruge nobelovca Alberta Ajnštajna, svoje kreativne snage udružilo je čak šest domaćih i regionalnih dramaturškinja: Tijana Grumić, Vedrana Klepica, Olga Dimitrijević, Minja Bogavac, Vedrana Božinović i Jelena Kovačić.
- Jelena Kovačić uradila je stvarno dobar posao spojivši sve naše priče u celinu. Ja sam pisala deo o upoređivanju fenomena iz fizike i nauke sa pojedinim detaljima iz Milevinog života. Bio je to zanimljiv proces jer odvojeno smo pisale svaka svoj tekst. Na kraju smo dobili vrlo interesantan pogled na Milevin život - kaže mlada spisateljica kroz čiji se rad od početka protežu teme ženskih iskustava u odrastanju ali i smrti i prolaznosti života.
Sagovornica "Novosti" naglašava da razne stvari iz te priče o Milevi jesu spekulacije jer nažalost nema materijalnih dokaza da bi se potkrepile neke tvrdnje, ali da je pozorište dobra adresa da se priča o toj ženi koja je razočarana završila svoj život 1948. godine u Cirihu te i danas, na tamošnjem groblju, počiva u zajedničkoj grobnici sa kostima neznanaca jer njeno zasebno grobno mesto niko nije plaćao.
- Čitala sam malobrojne istorijske fakte i dostupna pisma među kojima su u najvećoj meri Ajnštajnova a ne njena, onda sam shvatila da u stvari moj pristup ne treba da se bavi isključivo činjenicama nego doživljajem njenog unutrašnjeg sveta i odnosa prema nauci - kaže Tijana Grumić.
Napominje na kraju i da pitanje "Ko je bila Mileva?" ostaje i dalje otvoreno a na budućim generacijama je da iznađu nove, još nepročitane dokumente. Oni će sa više svetla obasjati život hrome devojke rođene u Titelu, koja je 1896. bila tek druga žena koja je upisala studije fizike i matematike u Cirihu ali ih nije privela kraju, te i danas, u nedostatku dokaza, slovi kao nezvanična koautorka teorije relativiteta.
"Najusamljeniji kit" pred Slovencima
SA rediteljem Jugom Đorđevićem Tijana već priprema novu premijeru u Beogradskom dramskom pozorištu. Prethodno je premijerno na Bitef teatru igran njen komad u Bitef teatru "Mogućnost zabavljanja kod ptica", a publika u Novoj Gorici u Slovenskom narodnom gledališču premijerno je videla "Najusamljeniji kit na svetu" u izvođenju ansambla SNP.