POGLED ISKOSA: Miletićevi "Konjanici"
PRE desetak dana iz štampe je izašla monografija "Konjanici" na sto dvadeset strana većeg formata.
Reč je o knjizi posvećenoj stripu i ilustraciji proslavljenog umetnika Milana Miletića na temu konjanika. Autor teksta je književni kritičar Vasa Pavković, jedan od najboljih srpskih poznavalaca stripa i pisac dve knjige o devetoj umetnosti. Monografija je samostalno autorsko izdanje Milana Miletića i "Grafoprinta" iz Gornjeg Milanovca kao izvršnog izdavača, kuće koja sa pravom ulazi sve ozbiljnije u izdavačke poduhvate. Knjiga je uzorno izdanje te vrste ne samo zbog teksta, izbora ilustracija, kvaliteta štampe već i grafičkog oblikovanja. Maketu knjige precizno je osmislio sam Miletić, a u pripremi je sproveo poznati dizajner Veljko Trojančević.
Tekst i likovni deo podeljeni su na dva dela. U eseju "Konjanici u likovnoj umetnosti" izložena je pored uvodnog, poetičkog dela o tome šta konj predstavlja čoveku, kratka istorija njegove pojavnosti u umetnosti, da bi se pisac pozabavio velikim svetskim crtačima stripova, kao što su Harold Foster ("Princ Valijant"), Hoze Luis Salinas ("Cisko Kid"), Žan Žiro ("Poručnik Bluberi"), zatim manje poznatim crtačima, potom ruskim u Jugoslaviji između dva svetska rata i domaćim strip autorima i ilustratorima, kojima je konj omiljeni motiv. Dosta duže, glavno poglavlje posvećeno je temi "Konji u stripovima Milana Miletića", u kom se etapno, u istorijatu rada ovog umetnika na stripu i analitički, tumačenjem i povezivanjem i detalja sa pojedinih tabli stripa, Pavković kreće putevima Miletićeve likovne avanture. Posebna pažnja pridata je njegovim najboljim i najdužim serijalima - "Laramiju", usamljenom jahaču sa Divljeg zapada (čiji lik možda ima i nečeg autoportretskog, kako vidimo sa kolor ilustracije samo njegovog lika na naslovnoj strani jednog albuma), Indijancu "Kočizu", stripu o starim Slovenima "Ratnici iz Arkone" i "Pohodu kneza Igora", staroruskoj povesti.
Na stotinama i stotinama tabli ovaj crtač iz Gornjeg Milanovca prikazao je konje, ratnike i ratnice jahače, više od bilo kog drugog srpskog strip crtača i ilustratora. Osobenost ovog umetnika nije samo crno-beli strip već i onaj slikarskih efekata. Pavković tekst zaključuje: "Srpski strip i strip u Jugoslaviji s kraja 20. veka i nema crtača koji je sa takvim majstorstvom i ubedljivošću prikazao konja, čovekovog najdražeg prijatelja u ratu i miru". Sve to ne bilo moguće da Milan Miletić nije i posvećeni kolekcionar stripova i ilustrovanih knjiga o umetnosti, jedan od najvećih u Srbiji. Tako je ova publikacija potpuno autorsko delo, sam umetnik je iz svoje biblioteke odabrao likovne priloge. Ovo je pionirska publikacija posvećena posebnoj tematici, koncepcijski sjajno uočenoj ne samo u istoriji našeg stripa i shodno originalnoj ideji i rešenoj. Konj i konjanik su jedna od ključnih motivacija klasičnog stripa, a toj školi pripada i Milan Miletić.