INTELIGENCIJA OKA: Milija Belić izlaže širom sveta na nekoliko izložbi istovremeno
GEOMETRIJSKA apstrakcija je, možda, i najadekvatniji izraz digitalne ere. Duh je savremene epohe.
Reč je o senzibilnoj geometriji, ne racionalnoj, jer kada se radi o umetnosti, u suštini je senzibilitet, a ne racio. To je poruka srpskog slikara iz Pariza Milije Belića, umetnika čije stvaralaštvo oslikava numeričko vreme u kome živimo, vreme gde centralni položaj zauzima računarsko-kibernetička sfera koja nas pravolinijski povezuje sa izazovima i osećanjima.
- Nema direktnih asocijacija na objekat, već geometrijskim figurama izražavam emocije.
Mnogo može da se kaže s minimumom sredstava. Mondrijan je doveo geometrijsku apstrakciju do svog ultimnog izraza - ističe Belić za "Novosti".
Mire se, u njegovim delima, naoko hladna geometrija i tople emocije kojima težimo.
Sudara se ono što nas okružuje i ono čemu stremimo. Cilj je da se posmatrač zagleda, da zamisli nove puteve i pravce. Jer, sve te linije u apstraktnoj geometriji ne vode baš tamo gde se realnost nada da će nas povesti.
- Imaju igru, vizuelnu iluziju u sebi - kaže autor.
Njegove vizije ovih prolećnih dana, u kratkom roku, ima priliku da vidi publika širom sveta - od kineskog Fudžoua, preko Praga i Barselone, do Napulja, Bratislave, Bastije i Pariza.
Na Akademiji lepih umetnosti u Sabadelu u blizni Barselone, otvorena je zajednička izložba pod nazivom "Kareman", čiji je komesar i izlagač Milija Belić. Prethodno je pet puta zaredom organizovana u Parizu i jednom u Sidneju. Belić je, inače, osnivač (2014) i predsednik istoimenog udruženja.
- "Kareman" na francuskom znači odlučno, jasno. Radi se o igri reči, jer je u osnovi reč "kvadrat". Asocijacija u dodatku ima naziv "konstruktivna umetnost", a sve ovo je, više, neka vrsta neokonstruktivizma - objašnjava naš sagovornik.
Belić ističe da je to i aluzija na rad grupe poznatih umetnika koja se zvala "Krug i kvadrat" i koja je tridesetih godina prošlog veka takođe negovala geometrijsku apstrakciju, a među kojima su između ostalih bili Kandinski, Mondrijan, Gropijus.
Na izložbi u Sabadalu se prestavilo tridesetak slikara, vajara, video-stvaralaca.
Postavka će trajati do 20. maja.
Istovremeno, Belić izlaže i na grupnoj izložbi u kineskom gradu Fudžou, na postavci pod nazivom "Namera i nenamera", sa tridesetak evropskih umetnika, od 27. februara do 8. maja.
- Reč je o umetnicima koji su okupljeni oko pariskog Salona "Nova realnost", jedinog u Parizu posvećenog isključivo apstraktnoj umetnosti, na kome dugo izlažem, i čiji sam član umetničkog odbora - kaže naš stvaralac.
Takođe, od 5. do 30. aprila Belić se predstavljao u Pragu sa grupom od dvadesetak umetnika, poreklom od Nemačke, preko Japana do Venecuele, projektom "Kinetika", čiji je Belić takođe inicijator, izlagač i komesar.
- Reč je o kinetičkoj umetnosti, koja za osnovnu temu ima pokret i ritam - pojašnjava Belić.
Ovo je četrnaesto izdanje "Kinetike". Prethodnih godina izložba je predstavljena u Bazelu, Beču, Budimpešti, Kranju, Minhenu, Novigradu, Parizu, Hamburgu... Posle Praga, biće postavljena u Bratislavi od 26. maja do 17. juna.
Belić ima zakazane još dve izložbe, krajem maja, u Bastiji, na Korzici, u galeriji "Crno i belo", a zatim u Parizu, u prostoru "Apstraktni projekat", na izložbi "Šest pogleda na kvadrat". Prethodno od 30. aprila do 30. maja učestvuje na grupnoj postavci u mestu Santa Marija Kapua Vetere u blizni Napulja, a u isto vreme, od 7. do 21. maja, nedaleko, u Aversu, ima i samostalnu izložbu najnovijih slika i skulptura.
- Na njima dominira tema dekonstrukta, geometrijskih formi koje imaju za temu dekonstrukciju. Shodno vremenu u kom živimo.
Može se reći da je ovo Belićev period izuzetno produktivnog zrelog stvaralaštva.
- Neke stvari su se raščistile, u kreativnom smislu. Više nemam toliko dilema kao na početku - ističe, a na pitanje da li je njegovo slikarstvo intelektualno, odgovara:
- Ne mogu se ideja i senzibilitet odvojiti jedno od drugog. Sve polazi od oka. Ono je čulo koje doživlja viziju sveta. Leonardo ga je nazivao knezom čula. Moglo bi se, zato, u ovom slučaju, govoriti o inteligenciji oka, pre no o inteligenciji uma.
Nagrada salona stripa u Beogradu
MILIJA Belić, likovni umetnik, slikar, vajar i teoretičar umetnosti, koji u Francuskoj živi punih 40 godina (doselio se 1982), uskoro će doći i u Srbiju.
- Upravo su me obavestili da su mi dodelili nagradu na Međunarodnom salonu stripa u SKC u Beogradu, koji će biti održan u septembru. Počeo sam kao strip-crtač, i kao gimnazijalac sarađivao s "Dečjim novinama" u Gornjem Milanovcu. Možda će u okviru ovog salona biti organizovano i moje likovno predstavljanje. Biću preko leta u Srbiji, izložbe nemam u planu, ali bih, svakako, voleo da ih bude.