KULTURA SE POTISKUJE IZ SKORO SVIH MEDIJA: Slobodan Savić o 20 godina autorskog serijala "Čitanje pozorišta"
PRE dve decenije, emitovana je prva emisija najdugovečnijeg serijala o savremenom pozorištu u regionu, "Čitanje pozorišta" (RTS) autora Slobodana Savića, pozorišnog kritičara, pisca i novinara.
Dobitnik Sterijine nagrade za pozorišnu kritiku i Godišnje nagrade Radio-televizije Beograd, gde od 1989. godine obavlja niz odgovornih dužnosti, otkrio nam je šta se promenilo na kulturnoj sceni, posle dve decenije.
- Sadržaji iz kulture se potiskuju iz svih medija, ne samo kod nas, ali to nije nikakva uteha nego sumorna, gorka činjenica. Mnogo toga se promenilo za 20 godina. Umesto znanja i profesionalnog, odgovornog odnosa prema poslu, caruju neznanje, javašluk, neprofesionalan i neodgovoran odnos. To je opšti "trend" u društvu, ne samo kod nas - kaže, za "Novosti", Slobodan Savić, koji je dva puta biran za umetničkog direktora i selektora međunarodnog pozorišnog festivala "Joakimfest", dva puta za selektora Festivala profesionalnih pozorišta Vojvodine i tri puta za selektora "Borinih pozorišnih dana".
Da li naša pozorišna umetnost drži korak sa teatrima u evropskim centrima?
- Naš budžet za kulturu je na nivou statističke greške, a budžeti pozorišta su nedopustivo skromni. Ipak, mnogo više od novca, našem pozorištu nedostaju sveže, originalne ideje, inventivnost, usklađenost sa savremenim pozorišnim praksama i izrazima izvođačkih umetnosti i promišljena repertoarska politika, koja ne bi trebalo da se svodi na slučajnosti, proizvoljnosti i improvizacije.
Već dve decenije ste urednik u Kulturno - umetničkom programu Televizije Srbije, gde ste kao autor potpisali više od 200 emisija. Koga biste izdvojili iz generacije novih dramskih pisaca, reditelja i glumaca kod nas?
- Iz svake generacije izdvoji se njih nekoliko: talentom, svežinom, drukčijim poimanjem pozorišne i izvođačke umetnosti. Najuporniji i najdosledniji nekako opstaju. Ipak, svako od tih mladih ljudi će vam otvoreno reći da se od pozorišta danas teško živi (kao i uvek, uostalom), pre svega, ako ste mlad pisac, reditelj, glumac, jer se na nebrojanim akademijama "štancuju" budući pisci, reditelji, glumci. Gde će ta deca da se zaposle, šta će da rade? Da i ne govorim o tome da će vam svaki drugi svršeni student FDU reći (govorili su to otvoreno i u mojim emisijama) da su studije na tom fakultetu konzervativne, a programi i metodi odavno prevaziđeni.
TEATAR TRPI ZBOG SNIMANjA SERIJA
U NAŠOJ zemlji i regionu trenutno se snima ogroman broj serija. Kako se to odražava na rad u pozorištu?
- Želim da ukažem na problem o kome se ćuti, jer niko o tome neće otvoreno da govori.
Zbog sveopšte pomame za snimanjem serija, retko ko može da okupi dobru podelu u pozorištu, a još manje da okupi sve glumce na probi - kaže Slobodan Savić.