PRIMADONA BLISTAVE KARIJERE: Breda Kalef o izložbi u Pozorišnom muzeju i priznanju svoje fondacije
JEDNOJ od najvećih, po svemu jedinstvenoj zvezdi takozvanog zlatnog doba Beogradske opere, neponovljivoj umetnici Bredi Kalef posvećena je postavka izložena u pozorišnom muzeju kuće uz koju je vezala svoju blistavu karijeru.
Samo nekoliko dana po otvaranju izložbe "Breda Kalef - neuobičajena primadona", kojom je, sa više od godinu dana zakašnjenja (zbog okolnosti u režiji pandemije), obeležen i njen 90. rođendan, gospođa Breda rukovodila je izborom i proglašenjem još jedne svoje dostojne naslednice. Naime, Fondacija "Breda Kalef", koja od 2016. dodeljuje jedinu nagradu za mecosopran u našoj zemlji, ovo priznanje za najbolje interpretiranu mecosopransku ulogu u prethodnoj sezoni na sceni Narodnog pozorišta dodelila je prvakinji opere Aleksandri Angelov.
Angelovljeva je prestižnim priznanjem ovenčana u sredu, pred početak izvođenja predstave "Orfej i Euridika" - jer upravo joj ga je rola Orfeja u operi Kristofa Vilibalda Gluka i donela, o čemu je jednoglasnu odluku doneo žiri u kojem su, osim gospođe Kalef, bili Dragan Stevović, Vesna Stefanović i Mirko Levi.
- Aleksandrin glas perfektno odgovara ulozi Orfeja - kaže nam Breda o mlađoj koleginici koja je ponela nagradu sa njenim imenom.
- Ne može svaki glas da otpeva Orfeja, nikako, to mora biti ili mecosopran ili pravi alt. Sama je predstava savršena, urađena do perfekcije, nema niti jednu jedinu "rupu", a Aleksandra Angelov ju je svojim izvanredno otpevanim Orfejem još dodatno usavršila.
Pratim njenu karijeru odranije i primećujem da je uglavnom pevala lirske uloge, a ovo je samo još jedan dokaz da sam bila u pravu govoreći joj da bi sada, u zrelijem dobu, trebalo da se okrene onim dramskijim, da zapeva Amneris u "Aidi" ili Acučenu u "Trubaduru"...
Gospođa Kalef ne krije da je očarana njoj u čast kreiranom postavkom direktora Muzeja Narodnog pozorišta Dragana Stevovića, koja već svojim naslovom i odrednicom "neuobičajena primadona" govori mnogo o zaista po mnogo čemu izuzetnoj i posebnoj Bredi.
- I sama je ta izložba, koju možete videti i tokom aprila u pozorišnom muzeju, jedinstvena, jer ona nije zaista postavka o mojoj karijeri, već o mom životu - navodi njena "junakinja", žena filmske sudbine i raskošne porodične istorije.
- Mene i jesu uvek nazivali "antiprimadonom", jer me nikad nije odlikovalo ono obesno ponašanje primadona, onakvih kakvima ih mnogi zamišljaju. Mnogo sam doprinela razvoju amaterizma, učestvujući u brojnim amaterskim horovima. Pritom, uvek sam se bavila sportom, bila sam jedina prvakinja Srbije u stonom tenisu koja nije bila iz Vojvodine, već iz Beograda, dobila sam plaketu kako za doprinos amaterizmu tako i za razvoj bridža, misaone igre koju obožavam i uvek rado praktikujem.
Na izložbi su prikazane fotografije, plakati, lični predmeti, sve što na neki način može osvetliti jednu blistavu karijeru na sceni Narodnog pozorišta i na gostovanjima u inostranstvu, tokom koje je Breda, koja je duže od 30 godina bila solista Beogradske opere, zablistala u pedesetak različitih rola. Vrhunske fotografije kombinovane su sa tekstom u kome junakinja ove izložbe u prvom licu priča svoju životnu povest, kao Rahel Kalef. A ta njena ispovest je zaista vredna čitanja, gledanja, a pre svega slušanja - baš kao i Bredina neponovljiva pojava i nezaboravni glas.
Pretežak život
ŽIVOT Brede Kalef bio je pretežak. U Drugom svetskom ratu izgubila je 26 članova porodice - preživele su samo ona, majka i sestra, zahvaljujući isključivo činjenici da joj je majka bila Slovenka udata za Jevrejina i što je promenila ime. To je trebalo prvo preživeti, a onda živeti i boriti se. Ona je posle debija u Beogradskoj operi odmah izletala u prvi red operskih prvaka, koji su pevali svuda po svetu i napravili internacionalnu karijeru. Sve to smo obuhvatili ovom izložbom koja je u pogledu koncepta dizajna, za koji je zaslužan Jovan Tarbuk, drugačija od dosadašnjih postavki u Muzeju NP - ispričao je autor postavke Stevović.