OBELEŽENI GREHOM PREDAKA: Serija "Nečista krv", prema delima Bore Stankovića, od večeras na RTS
ŽIVOPISNI likovi Bore Stankovića vraćaju se na male ekrane u dugo očekivanoj seriji "Nečista krv".
Desetodelnu istorijsku dramu reditelja Milutina Petrovića i Gorana Stankovića, po scenariju Vojislava Nanovića, pratićemo od 4. decembra, vikendom, u 20.00, na RTS 1. Produkciju potpisuju Radio-televizija Srbije i This and that production.
Reditelj Milutin Petrović pronašao je davno izgubljeni scenario veterana jugoslovenske kinematografije Voje Nanovića za televizijsku seriju koja je trebalo da se snima osamdesetih godina. Od više literarnih dela ("Nečista krv", "Sofka", "Jovča", "Koštana"...) Nanović je napravio porodičnu sagu zahvatajući period od skoro 40 godina u drugoj polovini 19. veka. Njegov scenario prošle godine su adaptirali Milena Marković, Katarina Mitrović i Dejan Prćić. Prateći tri generacije jedne vranjanske porodice, serija "Nečista krv" pripoveda o njenom finansijskom, moralnom i fizičkom propadanju. Širenje nečiste krvi kroz porodičnu lozu, od Hadži Trifuna do Sofke, prouzrokovalo je njen konačan pad.
- Voja Nanović je iz Borinog opusa uzeo najzanimljivije elemente i likove, potpuno ih izmešao i napravio intrigantnu sagu o porodici. To je kao kad bi izmešali neka Šekspirova dela i stvorili nešto potpuno novo sa svim poznatim junacima - priča reditelj Goran Stanković.
U prvim epizodama pratimo imućnog srpskog trgovca Hadži Trifuna, koga tumači Dragan Bjelogrlić. Trifun pokušava da očuva mir sa turskim vlastima, ali i održi svoj ugled i uticaj u Vranju, važnoj turskoj varošici u blizini granice sa oslobođenom Srbijom. Dok Trifun priprema dva sina da ga naslede na poziciji vođe među srpskim narodom, muke mu ne stvaraju samo moćni turski begovi nego i sama porodica. Trifun donosi niz teških odluka koje će kasnije uticati na njegove potomke.
- U dramaturgiji je važno da negativac bude čovek koji može da "objasni" zašto nešto radi. To mi je bio najveći izazov kad je Hadži Trifun u pitanju i mislim da je Bjela bio maestralan. Istovremeno ga strahovito optužujete i pitate se da li je moguće da taj čovek to radi, ali i vidite da radi ono što mora. Stalno pokušava da zapuši rupe, da ispravi šta može, i sve vreme ide u propast - objašnjava reditelj Milutin Petrović.
- Shvatio sam da su predubeđenja koja ljudi danas imaju o Bori Stankoviću netačna. Zbog pogrešnih ekranizacija njegovih dela on je shvaćen kao pisac koji je pisao "narodnjačka" dela sa mnogo igranja i pevanja, što je samo u slučaju Koštane tačno. Voja Nanović me je spojio sa Borom i drago mi je što "Nečista krv" ima Borinu srž, ali je po prvi put ekranizovan tako da je šmekerski i nije pretvoren u bahanalije čudnih ljudi koji se napijaju. Tek kasnije u seriji Koštana i Mitke donose više muzike i scena u hanu.
Među ženskim likovima izdvaja se sestra hadži Trifuna, Cona (Katarina Radivojević), udovica i sposobna poslovna žena, koja menja muškarce kako joj se prohte. Udovica je i Tašana (Anđela Jovanović), koja trpi zbog nametnute korote nakon smrti jednog od Trifunovih sinova. No čim joj se ukaže prilika, pokazuje čari i pati za nekadašnjom ljubavi, vladikom Mironom (Dejan Bućin). Sluškinja Stojna (Teodora Dragićević) voli drugog Trifunovog sina Mitu (Marko Grabež) i predaje mu svoju nevinost.
Kada nasledi Trifuna, Mita (Dragan Mićanović) se ponaša kao stari aristokrata, ali sredstva mu presušuju i suprotstavljaju mu se novi vulgarni bogataši. Nakon što je izgubio čitavu imovinu, Mita je primoran da uda svoju lepu ćerku Sofku (Sara Sandeva) za bogataša da bi mogao da preživi. Uprkos tome što je obeležena krvlju i postupcima predaka, Sofka pokušava da se uzdigne iznad društvenih okolnosti vremena u kojem živi.
- Promenile su se istorijske okolnosti, ali nisu ljudske čežnje, porivi, mane i tajne.
Zato možemo da se saživimo sa tim junacima. U krvi se nalaze geni naših predaka, i u tom zapisu postoje njihovi darovi, ali i tereti. Na junacima priče je da tu krv očiste zarad sebe i svojih potomaka. Neizvesno je da li će u tome uspeti. Sofka je razapeta između požude i čednosti, i između te dve krajnosti se odvija njena drama. Ona ulogu prihvata stoički i njena žrtva se može porediti sa junakinjama antičkog doba - istakao je Goran Stanković za "TV novosti".