SUD ČARŠIJE STVORIĆE NAM UŽAS OD ŽIVOTA: "Slučaj Lečić" ukazao na duboke podele iza srpskih pozorišnih i društvenih kulisa

V. STRUGAR

24. 11. 2021. u 11:50

DA li je "slučaj Lečić" presedan koji se neće ponoviti, ili bi ubuduće mogao postati opasna praksa, sa obrazloženjem da svi imamo pravo na lični stav i građansku slobodu da postupimo prema sopstvenim moralnim načelima, makar to značilo i da sudimo pre suda?

Dušan Kovačević, Foto P. Milošević

Ili ni to nije sve: u proglasu ansambla predstave "64" Ateljea 212 pročitanom na 38. regionalnim Susretima pozorišta/kazališta u Brčkom (na kome je zbog publike, ipak, izvedena predstava) Lečić je "proglašen krivim" i što se "aktivno uključio u podelu medija u Srbiji na podobne i nepodobne, konstantno i posvećeno baveći se u, za njega podobnim medijima, isključivo iživljavanjem, zlostavljanjem i u svakom smislu maltretiranjem koleginice Danijele Štajnfeld "... Zato se osnovano nameće pitanje: ima li u svemu ovome i politike i kako o ovoj temi, razmišljaju čelni ljudi naših teatara?

- Najtužnije, najžalosnije i najtragičnije u našem, ionako veoma teškom životu, što su se najgori vidovi politike uvukli u sve pore naše stvarnosti - izričit je Duško Kovačević, upravnik Zvezdara teatra.

- I sad, kako se ubrzava ova kampanja uoči izbora, biće sve agresivniji napadi i s jedne i s druge strane. Neće se birati sredstva, mnogi obični ljudi biće žrtve obračuna ovih koji žele da ostanu na vlasti i onih koji bi da uzmu vlast. Između te dve zaraćene armije stradaće obični ljudi kojima je politika kao pojam nešto što je apsolutno nepodnošljivo.

Jug Radivojević, Foto P. Milošević

U to čudo koje se stvara i sve politizuje, pojedinci slabih živaca ulaze i počinju da donose odluke i da se izjašnjavaju kao da su bogovi sa Olimpa. Potpuno neprimerno, ne poštuju se zakoni, norme, pravila, građanski kodeksi. Ništa se ne poštuje i nikome ništa nije sveto.

Kovačević podseća da postoje neke stvari koje se zovu - domaće vaspitanje:

- Ako neko nije vaspitan, ako je drzak i bezobrazan, i ako ceo život živi kako hoće, ne poštujući nikakva pravila, on će se tako ponašati i u zrelim godinama. Ako prihvatimo sud čaršije i sud "rekla-kazala", i ako prihvatimo vašarsku filozofiju, onda ćemo dobiti jedan užas od života u kome će svako biti podložan napadu i svako će biti i dželat i žrtva. Neka samo nastave tim putem, i neka se ništa ne poštuje, pa ni zakoni države: dobićemo haos i na svu ovu boleštinu, još jednu veliku mentalnu bolest.

Predstava "64", Foto Atelje 212

Novica Antić, upravnik Ateljea 212, na čijoj sceni se igra predstava "64", kaže u izjavi za naš list:

- Pozorište jeste vlasnik predstave koja se igra u njemu i koja je njegova produkcija. Ali, pozorište nije vlasnik ljudi, umetnika koji učestvuju u kreiranju i izvođenju predstave.

Svaka predstava, koliko god se puta odigrala je novi umetnički čin koji se stvara u trenutku izvođenja. I tu je ključna razlika između pozorišta i, recimo, filma ili slikarstva. Vi film možete da snimite, on je posle snimanja vaše vlasništvo, možete da ga uništite ili arhivirate posle toga. Predstava se uvek stvara iznova, dok god se izvodi. A izvode je živi ljudi, umetnici, koji imaju svoje stavove. Za mene je bitno da se predstava odigra, to se u ovom slučaju i dogodilo.

Novica Antić, Foto Z. Jovanović

Antić ističe da niti želi, niti može da "upravlja umovima" svojih saradnika:

- Koliko sam shvatio, ovi umetnici nisu nanovo sudili, odnosno sprovodili istragu koja je završena, već su reagovali na medijske istupe člana žirija koji su neposredno prethodili ovom festivalu. Nisu se suprotstavili zakonu jedne države već izjavama koje su usledile. Ni uprava Ateljea, niti drugih pozorišta nisu znali do poslednjeg trenutka sastav žirija. Da smo znali, verovatno bismo zajednički našli način da razjasnimo, objasnimo, razmenimo stavove o ovom pitanju. Ovako je svakome preostalo da se snalazi.

Mislim da u pozorišnoj zajednici nikoga, ni uprave festivala, ni glumce, ni članove žirija ne treba dovoditi u tu situaciju. Ja ne mogu da vratim vreme unazad i kažem kakva bi odluka bila, da smo znali, ali sam siguran da ne bi bilo ovakvih neprijatnosti i raspleta događaja.

Da podsetimo, "slučaj Lečić" i prvi pozorišni bojkot desio se još u martu, kada je Beogradsko dramsko pozorište saopštilo da je, na zahtev većeg dela ansambla predstave "Kad su cvetale tikve", poznati glumac zbog aktuelne situacije izuzet iz predstojećih igranja predstave.

- Branislav Lečić je igrao u predstavi "Kad su cvetale tikve" dok nije pokrenuta medijska priča oko poznatog slučaja. Predlog uprave BDP i ansambla predstave je bio da dok se situacija ne okonča kroz nadležne institucije, Lečića zamenjuje njegova već odranije prisutna alternacija - objašnjava Jug Radivojević, upravnik Beogradskog dramskog.

- Razlog je bio potencijalno uznemirenje kako ansambla tako i publike. Međutim, na naš predlog gospodin Lečić je odgovorio na svom "Fejsbuku" 24. marta ove godine da "zaboravimo na našu saradnju... i da ga zaobilazimo u širokom luku". Samim ovim činom, naša saradnja je u potpunosti okončana.

VREME HISTERIJE

ČELNI čovek teatra na Crvenom krstu, osvrnuo se i na sve ono što se dešava na pozorišnoj i medijskoj sceni:

- Smatram da već duže vreme, kako u našem društvu tako i u samoj branši, vlada izvesna histerija u kojoj je sa prostora pozorišne scene suština preneta na medijsku scenu.

Branislav Lečić, Foto V. Danilov

Umesto da kroz teatar govorimo o najvažnijim temama za boljitak čitavog društva, stvorili smo front po različitim političkim, nacionalnim, rasnim, polnim, estetskim pitanjima - kaže Radivojević.

- A takav front otvara prostor za različite vrste manipulacija i zloupotreba. Vratimo se suštini stvaranja.

ZVEZDARA I JDP

LEČIĆ je formalno otišao u penziju, ali je i dalje (kako se do juče moglo videti na sajtu Jugoslovenskog dramskog pozorišta) smatran delom ansambla u kome je proveo radni vek. Na repertoaru JDP su, kako saznajemo, trenutno njegova tri naslova, dok u Zvezdara teatru igra u dve predstave.

Pogledajte više