SRBIJA IMA NAJBOLJI UDŽBENIK U EVROPI: Na frankfurtskom sajmu dva značajna priznanja za školske knjige domaćih izdavača
DVA udžbenika iz Srbije ponela su priznanje "Najbolji evropski udžbenik" na velikom međunarodnom takmičenju BELMA (Best European Learning Materials Award). "Digitalni svet 1" Gordane Rackov i Arpada Pastora najbolji je u kategoriji za prvake, dok je knjiga "Igram se i razmišljam" Slavice Marković i Simeona Marinkovića najbolja za predškolce.
Izdavač "Vulkan znanje" je prvi put učestvovao i to sa udžbenikom za predmet koji je tek u vreme korone uveden u prvi razred osnovne škole. "Kreativni centar", sa osam osvojenih nagrada, već je veteran, a autori Slavica Marković i Simeon Marinković nagrađeni su četvrti put. Za nagradu evropskih izdavača i Frankfurtskog sajma knjiga, mogu da konkurišu svi evropski izdavači udžbenika. Ima mnogo velikih izdavača koji već godinama pokušavaju da pobede.
- Prvo veliko iznenađenje dogodilo se kad smo saznali da su kolege izabrale naš udžbenik za nominaciju kao najbolji evropski udžbenik - kaže nam Gordana Rackov, jedan od autora "Digitalnog sveta". - Potom je usledilo iznenađenje kad smo ušli u uži izbor. Kada smo razmišljali o koncepciji udžbenika, bilo nam je važno da bude interesantan i zanimljiv učenicima, a inspirativan učiteljima. Vodili smo računa da sadržaji budu u skladu sa uzrastom, da koristimo adekvatne primere, dovoljan broj i odgovarajući tip zadataka. Ovo je nov nastavni predmet, pa smo pokušali da olakšamo njegovu upotrebu učiteljima. Trudili smo se da učenje bude koncipirano kroz igru i zabavu, pa se u udžbeniku mogu naći različite ilustracije, stripovi, rebusi, slagalice, logički zadaci.
Članovi žirija u kome su bili stručnjaci za obrazovnu literaturu iz nekoliko zemlja, ocenili su da su u "Igram se i razmišljam" dete i njegove potrebe autorima bili u prvom planu.
- Trudili smo se da dobro izbalansiramo aktivnosti koje su usredsređene na razvoj intelekta dece, ali i na igru i fizičke aktivnosti - objašnjava Slavica Marković. - Aktivnosti poput pevanja, kretanja, plesa, skakanja mogu biti odlična pauza tokom intelektualnog rada koji podrazumeva sedenje. Povezivanje intelektualnih zadataka sa fizičkim vežbanjem i raznovrsnim igrama čini da predškolsko doba ostane period istraživanja, igre i radoznalosti, na šta ponekad zaboravljamo. Takođe, kao i uvek, vodili smo računa da ilustracije u knjizi budu dobro povezane sa svakim od matematičkih koncepata.
Gordana Rackov smatra da je važno da deca uče iz knjiga koje podstiču samostalan rad i kreativnost:
- Bitno je da su nastavni sadržaji tako napisani da učenik može sam da ga koristi, da mu se uvek rado vraća i da znanja koja stekne budu primenljiva. Lekcije ne treba da budu duge, ali je dobro da sadrže dosta aktivnosti za rad i na času i kod kuće. Paralelno smo radili i digitalni udžbenik u kojem edukativni sadržaji dopunjuju štampani udžbenik i omogućavaju učenicima da uče kroz igru i zabavu i navodi ih da budu kreativni.
Na naše pitanje da li im zvuči apsurdno da udžbenike domaćih izdavača proglašavaju najboljim u Evropi, a da se većina škola u Srbiji, ipak, opredeljuje za strane izdavače, Rackov odgovara:
- Mi se ne upoređujemo sa drugima. Trudimo sa da stvaramo udžbenike koji će se koristiti i u našoj zemlji, a zašto da ne i u inostranstvu.
Na isto pitanje, Slavica Marković odgovara:
- Mi ćemo, kao što smo to činili i prethodnih trideset godina, nastaviti da stvaramo originalne i inovativne materijale sa najboljim domaćim autorima i ilustratorima, a na vaspitačima i nastavnicima je da pažljivo procene i izaberu one koji najviše odgovaraju njihovoj metodologiji i uslovima u kojima rade.
MATEMATIKA KAO IGRA
- IDEJA o knjizi "Igram se i razmišljam" nastala je prošle godine, tokom perioda kada smo svi radili od kuće i kada se nastava u školama i vrtićima odvijala onlajn - kaže Slavica Marković. - Radeći ovu knjigu bili smo podstaknuti mnogim komentarima vaspitača i roditelja o tome koliko je teško organizovati rad kod kuće, kao i njihovom brigom zbog toga što deca sve više vremena provode sedeći, često uz TV ili kompjuter. Tako se i rodila ideja da ovladavanje matematičkim pojmovima iskombinujemo sa vežbama oblikovanja i relaksacije i savremenim i tradicionalnim dečjim igrama.