PUTOVANJE U PAMETNIJI SVET: "Večernje Novosti" kroz konkurs za nagradu "Pjer" afirmišu mlade karikaturiste

Драгана Матовић 07. 09. 2021. u 12:31

NAGRADE su idealan način da se izađe iz anonimnosti i istovremeno dobije na autoritetu.

IZBOR Jedan od ranijih sastava žirija, Foto N. Skenderija

One, takođe, dodaju neku vrstu neobjašnjive aure koja osnažuje autore da stvaraju još bolje, smelije i samim tim kvalitetnije. Nagrada "Pjer" je jedna od takvih kultnih nagrada koja je u stanju da kompletno promeni tok jedne karijere, da joj da snagu, učvrsti samopouzdanje i u krajnjoj liniji utiče na poboljšanje društva u celini.

Ovo je za naš list, rekao jedan od naših najboljih dizajnera Slavimir Stojanović Futro, koji je već nekoliko godina u žiriju za konkurs "Pjer" koji organizuje Kompanija "Novosti".

Foto Arhiva

- U opštoj poplavi površnosti, pretencioznosti i estetike bez sadržaja, pogotovo na društvenim mrežama, karikatura je jedan od retkih vidova kreativnog izražavanja koja može da garantuje put u kvalitetne dubine ljudske svesti odakle izranjamo, bogatiji, pametniji i sposobniji sagledavanja šire slike, kako života i društva, tako i našeg mesta u njima - kaže Stojanović.

- Društvo koje ne dozvoljava sopstvenu satiru nema svetlu budućnost.

Karikaturisti svojim izoštrenim perima slikom osvetljavaju put i služe kao društveni korektiv bez koga se lako sklizne sa puta transparentnosti koji je kao civilizacijska tekovina privilegija svake savremene demokratije.

Rad Miodraga Pavićevića nagrađen 2018. godine, Foto Arhiva

 

Naši najpoznatiji karikaturisti kažu da im je nagrada, koja nosi ime po karikaturisti Pjeru Križančiću, a koju naš list dodeljuje od 1967. godine, otvorila sva vrata. To je bio razlog da "Novosti" pre sedam godina odluče da daju šansu za afirmaciju najmlađima, jer je "Pjer" bio i ostao žig kvaliteta svakog karikaturiste. Petoro od šestoro dosadašnjih dobitnika Nagrade za najboljeg mladog karikaturistu poteklo je iz Radionice stripa i karikature Dečjeg kulturnog centra Beograd, koju vodi Mića Miloradović. Konkurs za najbolju karikaturu "Pjer" otvoren je do 10. septembra, a Miloradović kaže da će ovoga puta poslati desetak radova njegovih najboljih učenika.

- "Pjer" je i za nas starije karikaturiste najvažniji konkurs u našoj zemlji, a kamoli za mlade i neafirmisane autore - govori nam Miloradović.

- Najtalentovaniji polaznici radionice mogu da stanu uz rame sa profesionalcima. Većina starijih polaznika je završila umetničke akademije, a i sada imamo nekoliko veoma talentovanih mladih crtača.

Rastku Luliću pripalo priznanje 2017. , Foto Arhiva

 

Na konkursu "Pjer" za mlade autore prethodnih godina nagrađeni su Jana Adamović, Aleksandar Petrikanović, Uroš Maksimović, Rastko Lulić, Miodrag Pavićević i Filip Karan.

- Oni su izuzetno talentovani za karikaturu, ali problem je što nemaju gde da ih objavljuju. Moja generacija imala je normalan razvojni put. Imali smo omladinsku štampu.

Sada toga nema i zato se mladi okreću dizajnu - kaže Miloradović.

- Hvala "Novostima" što su pružile šansu mladim, talentovanim ljudima da se oprobaju na najprestižnijem mestu kada je karikatura u pitanju. Ovo im je dobra šansa da izađu iz anonimnosti.

Rad najboljeg mladog karikaturiste biće uvršten u zvaničnu postavku ovogodišnjeg "Pjera", biće štampan u katalogu, a nagrađeni autor postaće deo porodice najboljih srpskih karikaturista.

Na granici rizika

- KARIKATURA, kao i sve umetničke discipline koje sadrže izraženu kombinaciju likovnog i narativnog, jedino funkcioniše ako je na samoj granici rizika - kaže Futro.

- Rizik može biti vezan za smelost, ali i za dobar ukus, jer se lako sklizne u banalnost.

Najbolje karikature su one koje na vas kao posmatrača ostave utisak da ste u susretu sa njima postali bar za milimetar pametniji.

Slavimir Stojanović Futro, Foto N. Skenderija

 

Globalne teme

- IZ godine u godinu autori koji se nadmeću za "Pjera" obrađuju uglavnom dnevno-političke događaje koji su na ovim prostorima nepresušan izvor inspiracije - primećuje Slavimir Stojanović, član "Pjerovog" žirija.

- Ti događaji kao da se međusobno, u svoj svojoj trivijalnosti, bore koji će da zauzme važnije "istorijsko" mesto u mulju svakodnevice, pa samim tim te teme postaju slične, suvoparne i neinteresantne kada se sagledaju kao kreativna celina. Ono što može da se primeti u poslednjih nekoliko godina je da se autori svojim karikaturama okreću ka globalnim temama kao što su ekologija ili virus korona i time pokušavaju da daju svoj komentar za istinski značajne planetarne izazove.

Pogledajte više