ODRAZ SVETA U PORCELANU: Izložba "Antimaterija" svetski priznate umetnice LJubice Jocić Knežević u salonu MPU

M. KRALj

04. 09. 2021. u 09:34

KERAMIČARKA koja je tokom poslednje decenije nagrađivana na velikim svetskim izložbama i čiji radovi se nalaze u mnogobrojnim kolekcijama muzeja širom planete, Ljubica Jocić Knežević (1973), od večeras svoja dela predstavlja u Muzeju primenjene umetnosti, u rodnom Beogradu.

UMETNICA Ljubica Jocić Knežević, Foto Privatna arhiva

Na postavci nazvanoj "Antimaterija", ova vanredna profesorka Fakulteta primenjenih umetnosti, koja svojim eksperimentima sa porcelanom ruši tradicionalne pristupe keramici, izlaže radove "koji se mogu čitati kao reakcija na globalizam i društveno otuđenje savremenog digitalnog doba", a inspirisani su "istraživanjima antimaterije, dualiteta i kontrasta između dobrog i lošeg, pozitivnog i negativnog, sklada i nesklada".

Keramičku skulpturu i keramičke tehnike, ova autorka je specijalizovala u Japanu, i od tada, kako iznosi u razgovoru za naš list, koristi isključivo porcelan kao materijal u kome pronalazi najfiniju strukturu za svoj izraz:

Foto Privatna arhiva

- Monohromatski odnos crne i bele, crnog i belog porcelana, omogućio mi je da radim kontraste, fine senke, i zanimljiv reljef - nastavlja umetnica, koja je, od 2011. član Internacionalne akademije keramike IAK-AIK, pod pokroviteljstvom Uneska.

- Osim toga što je najfinija glina kojom može da se manipuliše, ali i zbog izazova u radu, jer je nepredvidiva i tehnički zahtevna, kroz porcelan sam uvek mogla da na jednostavan način efektno dočaram mikro i makro borbu, od one koji u sebi vodi svaki pojedinac, do neprekidnih energija i sila univerzuma. Materijal i tema se po meni odlično prožimaju i kroz sve cikluse radova koji su izloženi. Oni kroz različite ritmove i varijacije govore i svedoče sasvim istu priču.

Keramička skulptura u formi koja zanima Ljubicu Jocić Knežević je davno, kako kaže, iskoračila preko zamišljene granice između primenjene i likovne umetnosti:

Foto Privatna arhiva

- U današnje vreme, van naših prostora, sve umetničke discipline su ravnopravne, ograničenja postoje samo u nama, poput stereotipa i asocijacija da je keramika nešto utilitarno ili čak banalno. Keramika jeste spoj vajarstva i slikarstva, a izbor umetnika koji se bavi keramikom je glina kao osnovni materijal. U cilju stvaranja umetničkog dela keramika dozvoljava upotrebu različitih stilova i tehnika, čak i upotrebu samo osnovnih sirovina za keramiku, za šta je primer japanski umetnik Ito Košo.

Foto Privatna arhiva

Svoju prvu keramičku sliku, sagovornica je uradila 2006, posle čega je usledio veliki ciklus:

- To je bio pravi bunt koji je proizašao u veoma poznat, a kasnije čak i doktorski umetnički rad - zaključuje umetnica, koja je 2018. na FPU doktorirala sa temom "Keramika i ekran - elementi nasleđa i savremena digitalna tehnologija" i koja je u svom višegodišnjem radu uspela da, kao dobitnu kombinaciju, poveže tradiciju, savremena dostignuća i inovativnu tehniku.

Postavka "Antimaterija", čiji je kustos Jelena Popović, moći će da se obiđe u Salonu MPU, do 28. septembra.

JAPAN KAO INSPIRACIJA

ZA ovu umetnicu Japan je u svakom smislu bila inicijalna i odskočna daska:

- Misaono, kreativno, kulturološki, duhovno i tehnički sam bila oplemenjena, proširenih vidika u odnosu na struku, mogućnosti, videla sam i naučila koliko se keramika poštuje i ceni kao i postojanje i podrška institucija, kolekcionara, industrije. Keramika je u Japanu prisutna u svim segmentima života, eksterijeru i enterijeru. Fantastične skulpturalne forme cenjenih umetnika možete videti postavljene u parkovima, na trgovima, na način na koji naša svest to ne može ni da zamisli. Sinonim za skulpturu u javnom prostoru kod nas je još uvek memorijalna skulptura. Čvrsto verujem da će se takva mišljenje vremenom promeniti. To nije lako, ali se treba truditi i boriti, a izožbe koje autori priređuju su jedan od najboljih vidova te borbe - kaže Ljubica Jocić Knežević.

Pogledajte više