KNJIŽEVNI KRITIČARI BIRAJU KNJIGU GODINE (6): Satirični prikaz našeg doba
KRITIKA života koji je izgubio humanističku suštinu.
RADIVOJE MIKIĆ (Beograd)
1. "NAĆERTANIJE", Matija Bećković (SKZ)
2. "KANON POTIŠTENOG UMA" Filip Grbić ("Vulkan")
3. "U KOSTRETI" Slobodan Jović ("Čigoja")
4. "LIČNI PRILOZI" Dragan Hamović (NB "Stefan Prvovenčani")
5. "KRITIČARSKA AKCIJA ZORANA MIŠIćA" Milan Aleksić ("Albatros plus")
U obimnom i vrlo složenom pesničkom opusu M. Bećkovića važno mesto ima i onaj smer pevanja koji preko groteskno-humornih tonova stiže i do neke vrste satiričnog prikaza našeg vremena i prilika u njemu. I, što je posebno važno, demonstrira i svoje rečetvorstvo, sasvim retku verbalnu invenciju. F. Grbić spada u one prozne pisce koji priču ne samo što vezuju za naše vreme i prilike u njemu već umeju da se služe i neobičnim kompozicionim rešenjima i da pribegavaju vrlo oštroj kritici onih oblika života koji su izgubili humanističku suštinu. S. Jović nam se ukazuje kao pesnik koji naoko obični detalj iz sfere svakodnevice ume da očas prebaci u ravan na kojoj stvari i pojave dobijaju dublji smisao. D. Hamović u novoj knjizi ogleda, baš iz perspektive "ličnih priloga" nastoji da nas uveri da se i u mišljenju o književnosti može negovati jedan duboko lični ton. M. Aleksić nam je prikazao sva područja delovanja kritičara koji se od svojih savremenika razlikuje i po tome što je imao jednu dalekosežnu misiju.
* * * * * * * * * *
MILICA MILENKOVIĆ (Svrljig)
1. "ZAPIS NA STUBU, JERUSALIMSKOM", Selimir Radulović ("Laguna")
2. "PSIHOLOGIJA GRAVITACIJE", Nenad Šaponja ("Prometej")
3. "SRPSKI JEZIK I ĆIRILICA: OGLEDALO SRPSKO", Sreto Z. Tanasić ("Prometej")
4. "KAD MRTVE DUŠE MARŠIRAJU", Emir Kusturica (Catena Mundi)
5. "UNUTRAŠNjI RELjEFI", Sanja Savić Milosavljević ("Bedem")
S. Radulović pokazuje da savremena srpska poezija crpe svoju dubokoumnost i mislenost kroz reč i slovo pravoslavlja, ali da ujedno progovara univerzalnim duhovnim jezikom. N. Šaponja otkriva nove metafizičke prostore u kojima se odigrava drama bića koje žudi za prepoznavanjem sopstva. Kratkim, efektnim stihovima on ne ostavlja čitaoca u nedoumici; psihologija stalnog privlačenja zemlji, ali i pada, odgoneta čovekovu pravu prirodu i suštinu postojanja. S. Tanasić predočava čitaocima da je jezička politika u temeljima ukupne nacionalne politike, ali i da je jedan od najznačajnijih elemenata kulturne politike i da je srpski identitet utemeljen na ćirilici. E. Kusturica inicira teme koje svakodnevno živimo, u savremenom "okovanom svetu". On duboko zadire u svet čoveka kojem je oduzeta sloboda i koji treba da preživi pod naletom velikih sila. Knjiga S. Milosavljević prikazuju unutrašnje stanje bića lirskog subjekta koje postaje i stanje prepoznavanja čitalaca, ali i poslanica u slavu poniženih i potlačenih.
* * * * * * * * * *
MILIVOJE PAVLOVIĆ (Beograd)
1."NAĆERTANIJE", Matija Bećković (SKZ)
2."SAŽETA POETIKA SAŽIMANjA", Jovan Delić ("Arhipelag")
3."ZAPIS NA STUBU, JERUSALIMSKOM" Selimir Radulović ("Laguna")
4. "GAJBA ZA KLEBECANE", Miroljub Todorović ("Everest medija" i "Projekat Rastko")
5. "PSIHOLOGIJA GRAVITACIJE", Nenad Šaponja ("Prometej")
Vrativši se poemi kao srećnom spoju epskih i lirskih elemenata, Bećković je, ostao na tragu svetlosnih, humornih i zvukovnih bleskova svojih ranijih stihotvornih celina. Autor se vešto poigrava krupnim pesničkim i životnim temama, razlistavši ih u poruke univerzalnog značenja. Delić obavlja u nas posao koji je drugde poveren istraživačkim timovima. U knjizi osvetljava dominantne dimenzije Kišove poetike, pogotovo istoričnost, citatnost, enciklopedijama, žanrovskim hibridnost i ironični lirizam. M. Todorović u romanu propituje mogućnosti jezika da izrazi socijalne i kulturološke specifičnosti i kontraste ljudi sa margine. Mnogostrukost tragičnih i komičnih životnim situacija u kojima se nalaze njegovi junaci, pisac je izrazio šatrovačkim jezikom. Zbirka S. Radulovića utvrđuje poetički poziciju ovog pesnika kao stvaraoca duboko uronjenog u simboličku i mitološku dimenziju sveta. Radulović uspešno pretače biblijske i nebeske slojeve u zemaljske. N. Šaponja ponudio je stihove koje odlikuju jezički minimalizam i stilska perfekcija.
* * * * * * * * * *
ŽAKLINA DUVNjAK RADIĆ (Novi Sad)
1. "VILA FAZANIKA", Bojan Krivokapić ("Arete")
2. "POGLED POD SUKNjU SVETA", Tatjana Janković ("Agora")
3. "NOĆ PRE PADA U REKU", Dubravka Rebić ("Prometej")
4. "CRNA ANĐELIJA", Srđan Tešin ("Arhipelag")
5. "VEŠTICE IZ ILINACA", Sonja Atanasijević ("Blum")
DELO B. Krivokapića s jedne strane, to je suptilno angažovan roman koji otvara neka aktuelna društvena pitanja, a sa druge, lirsko intonirana hronika ravnice, u čijem središtu, u jednoj staroj paorskoj kući, njegova junakinja i njen mladi prijatelj, sa dubokim traumama, napokon pronalaze mir. T.Janković plete priče od fragmenata sećanja i detalja života koji sučeljavaju njenu potrebu za ulepšavanjem sveta i neminovnost razočaranja, stvarajući magične prozne minijature nalik na Šagalove slike. Roman-hronika D. Rebić, sastavljen od kratkih priča-zapisa članova tri generacije jedne porodice, postupno gradi sliku arhetipske ljudske patnje i nesreće. Priče S. Tešina jesu autofikcija o detinjstvu i mladosti kao vremenu čuda. U preplitajima ljudskog i životinjskog sveta, pri čemu se zverinje ne nalazi uvek samo s jedne strane, pisac dodiruje najveću tajnu - da ništa nije slučajno. Iza intrigantnog naslova knjige S. Atanasijević krije se takođe kompaktna zbirka priča, objedinjenih radoznalim ženskim naratorskim glasom koji nas opominje da su svi ljudi oko nas junaci na pozornici sveta.