OSTALA JE NEDOSTIŽAN UZOR MLADIM GENERACIJAMA: Životnu scenu juče napustila Breda Kalef, prvakinja opere Narodnog pozorišta

Marina Mirković

14. 02. 2023. u 15:09

NEUOBIČAJENA primadona, kako je bila naslovljena izložba posvećena Bredi Kalef, doista predstavlja najtačniji opis lika, dela, života i karijere slavnog mecosoprana, umetnice koja je juče napustila životnu scenu u svojoj 93. godini.

Foto M. Lopušina

Ni onu pozorišnu, opersku, nije napustila do samog kraja - sve do ove poslednje kada je, neočekivano za sve, izostala, pevači su znali da ih u publici čeka redovna podrška divne njihove Brede. Znali su, bili debitanti ili prekaljeni izvođači, da mogu da računaju na njeno oštro uho, jasan i vispreno izražen stav ali uvek blagonaklonu i ljubavi punu reč - onu koja mladom umetniku daje krila, i vetar u leđa za njuhov pun zamah.

Žena čudesne biografije, filmske životne priče, potomak jedne od najstarijih beogradskih porodica čiji su se preci ovde naselili pre više od četiri stoleća, u Narodnom je pozorištu debitovala 1960, a zvanično se sa scene povukla 1995. godine. Par decenija potom, osnovala je fondaciju sa svojim imenom, sa namerom da izdvoji, pohvali i zvanično nagradi ono najbolje što su na sceni iznele njene naslednice, mecosoprani. A ostala im je, nebrojenim generacijama, nedostižan uzor i večiti primer za ugled, sa svim svojim nezaboravnim rolama u tom fahu, onom koji je neminovno vazda u senci zvezdanim prahom ovenčanih soprana.

Breda Kalef, Foto Narodno pozorište

Ni sama Breda nije volela da je nazivaju zvezdom, pa ni primadonom. Naprotiv, uvek je isticala kako u njeno doba, ono koje Beogradska opera pamti kao "zlatno", nije bilo "primadonisanja", kako su u to vreme pevali "u najmanju ruku - prvaci", a kako su svi oni zajedno radili posvećeno, vredno i naporno "poput rudarskih radnika"...

Svoju voljenu kuću volela je, hvalila, i sa ljubavlju i poštovanjem posećivala do poslednjih svojih dana, a mlađi umetnici koji su je gledali i njenu reč slušali sa neizmernim poštovanjem - ni u njenoj desetoj deceniji nisu primećivali nekakav jaz generacija među njima. Do te je mere Breda bila duhom mlada, i čak i u poznoj starosti - moderna, savremenih shvatanja, i puna razumevanja za mladost. A pre i više od svega, prepuna žara i ljubavi prema operskoj umetnosti.

- Sudbina je htela da budem poslednja koju je naša divna,velika Breda ovenčala nagradom svoje fondacije, kojom je odavala priznanje najboljim ulogama ostvarenim u mecosopranskom fahu - kaže Aleksandra Angelov, čija je rola Orfeja u operi "Orfej i Euridika" prošle godine zavredila nagradu "Breda Kalef".

- Imala sam tu sreću da, kada sam u svojoj petnaestoj tek počinjala da učim pevanje, zateknem Bredu kao još aktivnu, na sceni, i uživam u njenom izvođenju Acučene u "Trubaduru". Upravo je to jedna od uloga za koju mi je godinama davala podršku, želeći da se i ja oprobam u njoj. Druga je rola Amneris u "Aidi", i neizrecivo mi je žao što nismo stigle zajedno da ih proradimo.

Foto Profimedia

Iako se pedagogijom nije bavila zvanično, Kalefova je za brojne mlađe pevače bila uzor i velika podrška, ne samo za umetnice čije je uloge izdvojila kao vrhunske u svom fahu.

- Breda je bila velika operska pevačica i umetnica, koja je ostavila izuzetan trag na našoj umetničkoj sceni - ističe i Nataša Jović Trivić, još jedna koja se diči priznanjem koje nosi Bredino ime, i dodaje:

- Uvek spremna da pomogne mladima, posavetuje prijateljski i iskreno, kaže pravu stvar u pravom trenutku i ohrabri. Njen vedri duh, veliki intelekt i hrabrost će zauvek ostati u mom srcu, ali i osećanje zahvalnosti i ponosa što sam imala čast da je poznajem.

Da je gospođa Kalef bila pre svega veliki čovek, velika dama, ali iznad svega velika umetnica, naglašava i prva dobitnica nagrade Bredine fondacije, Jelena Vlahović, koja kaže:

- Bila je jedan od stubova Beogradske opere iz vremena koje zovemo njenim Zlatnim dobom.

Naš prvi susret odigrao se davne 1985. prilikom mog polaganja audicije kada mi je, širom raširenih ruku, pohrlila u susret uz reči "Evo, to je pravi mecosopran"! Te njene raširene ruke i reči dobrodošlice pratile su me kroz čitavu karijeru ali, što je još važnije, one su bile tu da bi sa istim žarom dočekale i svakog mladog umetnika koji se kasnije pojavio na našoj sceni. Fondacija koju je osnovala ne bi li nagrađivala najbolja izvođenja u mecosopranskom fahu, najbolje govori o njenoj nepresušnoj energiji, ogromnoj ljubavi prema operskoj umetnosti, mladosti koja ostaje iza nas i matičnoj kući, Beogradskoj operi. Hvala ti draga naša Bredo u ime svih nas, i neka ti je večna slava.

Vučić: Nezaboravna

PREDSEDNIK Srbije Aleksandar Vučić uputio je telegram saučešća povodom smrti operske pevačice Brede Kalef i ukazao da su njene nezaboravne uloge ostavile večni trag na pozornicama čuvenih operskih kuća širom sveta.

Vučić je u telegramu naveo da je život Brede Kalef bio obeležen velikom tragedijom stradanja gotovo cele njene porodice i nebrojenih sunarodnika u Drugom svetskom ratu.

- I upravo nijansom te tuge oduvek je bio obojen i njen vrhunski glas, čime je davala jedinstven pečat svakoj ulozi koju je maestralno igrala, dok je seta zbog preživljene patnje ostajala i nakon što ugasnu svetla velikih pozornica - naveo je Vučić.

Zauvek u srcima

Potpredsednica Vlade i ministarka kulture Maja Gojković uputila je telegram saučešća povodom smrti Brede Kalef:

Sa velikom tugom sam primila vest da je preminula čuvena operska pevačica i nekadašnja prvakinja Opere Narodnog pozorišta Breda Kalef. Plenila je raskošnim glasom, pojavom i nesvakidašnjom harizmom ostavljajući neizbrisiv trag na domaćoj i svetskoj operskoj sceni. Ostaće zauvek u srcima i našem sećanju, a ujedno i večan uzor talentovanim operskim pevačima u Srbiji.

Pogledajte više