PUSTILI BROD NA DUNAV SA RUPOM NA KORITU: Nova istraga o potonuću barže "Beograd 10" kod Smedereva, pre četiri godine, donosi preokret
BROD "Beograd 10", koji je sa dva člana posade 2016. godine potonuo u Dunavu kod Smedereva, nije bio tehnički ispravan, niti sposoban za plovidbu! Ovo je zaključak novog veštačenja o uzrocima brodoloma koje je naložilio Više javno tužilaštvo iz Beograda.
Gotovo četiri godine otkako je potonuo samohodni teretnjak, a zapovednik Milan Brzaković i upravitelj mašine Nikola Kosovac izgubili živote, jedina zvanična verzija je da je uzrok potonuća "zamor materijala". Uviđajem Ministarstva građevine, saobraćaja i infrastrukture nije utvrđen uzrok plovidbene nezgode, dok je veštačenje na zahtev Tužilaštva u Smederevu dalo tek neprecizan odgovor da "nije bilo propusta a da je uzrok potonuća zamor materijala".
Udruženje profesionalnih lađara Srbije, koje je obavilo sopstvenu analizu, tvrdi da brod zbog oštećenja nije smeo na vodu, i da su za tragediju odgovorni oni koji su izdali dozvolu da plovi.
Prva krivična prijava porodica stradalih protiv odgovornih iz preduzeća "Ivan Milutinović - PIM" je odbačena. Porodica Milana Brzakovića, koja i dalje traga za njegovim telom, nastavila je i potragu za istinom. Usledila je druga, a potom i treća krivična prijava, sada pred beogradskim tužilaštvom. Ono je i naložilo dopunsko veštačenje koje je obavio isti sudski veštak kao i 2017. i koje je donelo preokret.
Podsetimo, brod "Beograd 10" je od strane eksperata Uprave za bezbednost plovidbe pregledan samo dva dana pre brodoloma, kada je utvrđeno da je ispravan i sposoban za plovidbu.
U novom mišljenju veštaka, međutim, piše da "'Beograd 10' nije bio tehnički ispravan zbog postojanja proboja na prednjem levom, pramčanom delu korita u predelu dna, koje je najverovatnije ranije nastalo".
- Lica zaposlena u Upravi za utvrđivanje sposobnosti broda za plovidbu nisu smela da izdaju dokumenta kojima potvrđuju da je brod sposoban za plovidbu. Morao je da bude obavljen kontrolni pregled, sačinjena beleška sa preporukama odgovornim u PIM "Ivan Milutinović" da obave potrebne popravke. Shodno tome, bila bi izdata dokumenta u kojima bi stajalo da brod nije sposoban za plovidbu - navodi se u izveštaju sudskog veštaka u koji su "Novosti" imale uvid.
U UPLS kažu da se iz ponovljenog veštačenja jasno vide propusti na koje su ukazivali.
- Od početka tvrdimo da brod ne može da bude star, već samo ispravan ili neispravan, i da je nesreća posledica ljudske greške u radu sistema bezbednosti plovidbe. Novonastali momenti u istrazi otvaraju mogućnost za pokretanje tužbe protiv odgovornih lica, te vode konačnom razrešenju ove tragedije - kaže predsednik UPLS, Branislav Vajda.
Teretnjak preduzeća "Ivan Milutinović" potonuo je 2. novembra 2016. oko 3.00 u akvatoriji luke Smederevo, nadomak obale u blizini Smederevske tvrđave. Telo Nikole Kosovca pronađeno je četiri dana kasnije 500 metara od mesta brodoloma. Telo Milana Brzakovića do danas nije nađeno.
ZAHVALNOST NOVINARKI "NOVOSTI"
ZA istrajnost da se ovaj slučaj do kraja iznese i dočeka pravdu, zahvaljujemo se porodicama stradalih, svim članovima UPLS na svestranom trudu i zalaganju, kao i novinarki "Večernjih novosti" Jeleni Ilić, koja je od prvog dana profesionalno izveštavala o ovom slučaju - navodi se u saopštenju za javnost Upravnog odbora UPLS.
ARGUMENTI STRUKE
PORODICA Brzaković i dalje tvrdi da je bilo pokušaja da se slučaj zataška, navodeći da je čudno što je do preokreta dovelo mišljenje istog veštaka.
- Ovo dokazuje da smo sve vreme bili u pravu tvrdeći da je brod bio u katastrofalnom stanju. Da nismo bili uporni i imali ogromnu podršku Udruženja lađara, koji su se argumentima struke borili, ovo bi davno bilo zaboravljeno. Iako je naša najveća bol to što Milana još nema, nećemo stati dok se istina ne dokaže - kaže za "Novosti" Željko Brzaković, brat nastradalog zapovednika broda.