MANJE SOKA, ISTA CENA: "Remiksa" sve manje u flašici, u "Knjaz Milošu" kažu - krivi su frižideri

Б. Ца. 20. 05. 2021. u 12:19

TREND da prehrambeni proizvodi iz godine u godinu sve masovnije izlaze iz standardne ambalaže konstantno se nastavlja.

Foto: I. Marinković

Sada se sa čokolada, supa, keksa, prelio i na sokove i vodu. Dok proizvođači uglavnom kažu da je u pitanju isključivo osluškivanje potreba tržišta, kupci i udruženja koja se bave zaštitom potrošača smatraju da je to još jedan način da budu obmanuti i da im se poskupljenje "uvije u oblandu".

Prema rečima čitalaca "Potročaške krope", oni su već navikli da im uz burek zafali nekoliko gutljaja jogurta, jer se nekadašnja čaša od 200 mililitara smanjila na 180 grama. Stara boca od litra, postala je nova - od 900 grama. Ipak, iznenadilo ih je, kako kažu, kada su na rafovima videli sokove umesto od uobičajenih pola litra - napunjenih sa 475 mililitara!

- Bilo mi je smešno, ali me i iznerviralo kada sam primetila da flašice sokova "remiks" koje puni "Knjaz Miloš", nemaju 0,5, već 0,475 litara - kaže Ivana Todorović iz Beograda. - Pitam se gde je nestalo onih 25 mililitara! Posle spiska proizvoda koji su "smršali", sada su kalirali i sokovi. A ne vidim da je tu novu ambalažu i smanjenje pratila i niža cena. Naprotiv, sokovi svetski poznatih proizvođača, gazirani i ukusa poput domaćeg, u većim flašicama čak su i jeftiniji od našeg.

"KNjAZ MILOŠ": KRIVI SU FRIŽIDERI

KAO kompanija koja prati inovacije i trendove na tržištu, "Knjaz Miloš" je redizajnirao celokupan ReMiks Knjaz portfolio, sa željom da atraktivnijom ambalažom dodatno naglasi superioran kvalitet proizvoda, baziran na izuzetno visokom sadržaju voćnog soka - kažu iz ove kompanije. - Redizajn ambalaže obuhvatio je i promenu oblika flaše, koja je sada elegantnog oblika sa uskim, duguljastim grlom. Da bi nova flaša sadržala tačno 0,5 litara pića, kao pre redizajna, morala bi da bude viša, zbog čega ne bi mogla da se uklopi u standardna prodajna mesta - "Knjazove" rashladne vitrine i rashladne vitrine prodajnih objekata, što bi sprečilo da napitak bude dostupan svim potrošačima. Kako u "Knjazu" kažu, prate aktuelne svetske standarde, a brojni su primeri pakovanja od 335 ili 475 mililitara kako u svetu, tako i kod nas. Osim toga, vele, nova zapremina transparentno je iskazana na ambalaži.

Kako potrošači govore, osim soka "remiks", standardnu ambalažu zamenile su i klasične boce kisele vode. Tako je umesto bivše flaše od dva litra, mineralna voda sipana u bocu od 1,75, a litar i po vode takođe je otišao u istoriju. Sada se prodaju izmenjene od 1,2 litra.

- Najgore je što većina ljudi ne primeti razliku, jer je naoko ambalaža gotovo ista - kaže Rajko Petrović iz Kragujevca.

Foto: I. Marinković

- Da je sadržaja manje, može da se vidi samo ako se pažljivo gleda etiketa i čita deklaracija. Verovatno bismo tada mogli da ustanovimo da nam se kroz te nove ambalaže, razne flaše zanimljivog dizajna, ne nudi samo vizuelni doživljaj, kako se proizvođači često pravdaju, već manje proizvoda koji plaćamo, a što je većini kupaca na prvom mestu.

DOGOVARANjE

RADI se o kartelskom sporazumevanju oko cena, gde proizvođači, po dogovoru, u ciklusima prelaze na manju masu - kaže Predrag Bogosavljević (PZP). - Takav je bio slučaj sa mlekom i mlečnim proizvodima, koji su planski zadržali ambalažu a smanjili masu, ili sa hlebom čija je nekadašnja standardna težina bila 600 grama, a sada se tek ponekad može naći od pola kilograma.

Prema rečima Petra Bogosavljevića iz Pokreta za zaštitu potrošača (PZP), tendencija ne samo naših već i svetskih proizvođača je da smanjuju neto masu, uz zadržavanje iste, ili gotovo iste ambalaže. Smatra da građani samim tim što očekuju da će dobiti uobičajenu količinu, zapravo bivaju obmanuti.

- Verovatno nema mnogo ljudi koji će svaku flašicu ili pakovanje da iščitaju od početka do kraja i provere da slučajno nije masa sada manja nego ranije - kaže Bogosavljević. - Trgovci i firme igraju na tu kartu, pa se takvi gestovi mogu smatrati sitnim prevarnim radnjama.

Pogledajte više