ŠOLAKOVA BORBA PROTIV SRBIJE: Serijal “Novosti" - "Junajted grupa" gubi partnere i tržište i u regionu
U PRETHODNA dva nastavka opisali smo metode delovanja konglomerata "Junajted grupa", sa kontroverznim tajkunom Draganom Šolakom na čelu, u pet zemalja regiona, kao i sa kakvim problemima se suočava jer njihovi dosadašnji poslovni partneri, ali i državne vlasti, više ne žele da pristaju na finansijske ucene i gomilanje moći u rukama nezajažljivog kartela sa sedištem u Luksemburgu.
Sada, na kraju serijala, dolazimo tamo odakle je sve zapravo i počelo, tamo gde je Šolak stekao najveću moć, najveći novac, i gde je do perfekcije doveo svoj mehanizam medijskih reketiranja zarad ostvarivanja poslovnog interesa - a to je Srbija.
RAT PROTIV "TELEKOMA"
PRIMENUJUĆI model sa regionalnih tržišta, kao i iz višegodišnjeg rata protiv demokratski izabranih vlasti, "Junajted grupa" u Srbiji već mesecima preko svojih medijskih kanala N1, Nova S i Danas vodi brutalnu kampanju protiv saradnje "Telekoma" i "Telenora" u oblasti iznajmljivanja infrastrukture.
Sa tezom da ugovor o iznajmljivanju "Telekomove" infrastrukture "Telenoru", kako bi ušao na tržište kablovske televizije, ima za cilj "gušenje medijske slobode u Srbiji", samo u prethodna dva meseca "Junajted grupa" je napravila i distribuirala više od 400 objava preko TV N1, TV Nova S, dnevnog lista "Danas", kao i digitalnih platformi ovih medijskih kuća, u kojima su glavni "zlikovac" "Telekom Srbija" i Republika Srbija, ali i međunarodna kompanija "Telenor".
SBB, u vlasništvu Šolaka je dominantan kablovski operator sa tržišnim učešćem od 45,5 odsto, prema podacima RATEL-a za poslednji kvartal 2020. godine. I sada pokušavaju da kreiraju sliku da će im ulazak još jednog igrača na tržište, koji trenutno nije ni prisutan u ovom segmentu, smanjiti tržišni udeo na 30 odsto, što će dovesti do uništenja i SBB i medija poput N1 i Nove.
Da li je tačna teza ovih medija u vlasništvu "Junajted grupe" da pad tržišnog učešća njihovog vlasnika znači "gušenje slobodnih i nezavisnih medija"? Ili je u pitanju najobičniji poslovni interes, odnosno pritisak tržišta i nervoza zbog pada poslovanja.
RAT PROTIV KONKURENCIJE
Srpsko medijsko tržište od suštinske je važnosti za "Junajted grupu", jer odavde dolazi 43 odsto njihove ukupne profitabilnosti. A to je novac koji potom iznose napolje, u Luksemburg, Švajcarsku i slične destinacije. Zbog toga je Šolakova propagandno-politička kampanja u Srbiji naročito agresivna, jer njome UG brani svoju dugogodišnju dominantnu poziciju na tržištu kablovske televizije i fiksnog interneta.
U pitanju je rat za tržište, a ne rat za medijsku slobodu. Očigledno je da bi SBB ulaskom "Telenora" na tržište fiksnih i TV usluga izgubio deo tržišnog udela, zbog čega zloupotrebljava medije u svom vlasništvu za podrivanje zdrave konkurencije, ali i za direktan pritisak na državnu Komisiju za zaštitu konkurencije, kao nezavisno regulatorno telo koje uskoro treba da donese odluku da li je ugovor "Telekoma" i "Telenora" restriktivan u bilo kom domenu.
Potrebno je istaći da je "Telenor", isto kao i "Telekom Srbija" pre dve godine, u više navrata tražio od UG da dostavi ponudu TV kanala za emitovanje po komercijalnim uslovima, ali je ovaj zahtev Šolakova grupacija odbacila. Štaviše, iz UG su dalji nastavak razgovora uslovili pružanjem podrške SBB-u da uđe na tržište mobilne telefonije, kao i podrške učešću SBB-a na predstojećoj aukciji 5G spektra, što su teme za koje je nadležna država.
I time se vraćamo na početak ove "regionalne" priče i podvlačimo zaključak: "Junajted grupa" pod parolom borbe za medijsku slobodu zapravo zloupotrebljava medije u sopstvenom vlasništvu kako bi onemogućila poštenu tržišnu utakmicu. Ali, ne može se tako doveka, pa kompanije širom regiona otkazuju saradnju sa Šolakovom grupacijom.
(Kraj)