VAŽNO ZA VOZAČE: Evo šta treba proverite pre nego što kupite polovni auto
VOZAČI, pre nego što odluče da kupe polovno vozilo, treba obavezno detaljno da ga provere u ovlašćenom servisu, da ne bi završili sa mačkom u džaku.
Moraju da vode računa i da li će taj auto moći da prođe tehnički pregled, kada od 5. jula bude počela puna primena propisa koji se odnose na merenje emisije izduvnih gasova.
Kao što su "Novosti" već pisale, automobili koji su uvezeni u Srbiju posle 1. marta 2014. godine moraće da ispune strože uslove od onih koji su prvi put registrovani u našoj zemlji pre tog datuma. Zato je savet kupcima da urade i vanredan tehnički pregled da bi prekontrolisali izduvni sistem. Nebojša Radisavljević, iz jedne poznate auto-kuće, ističe da svako prilikom kupovine polovnog auta treba da izdvoji oko 30 evra da plati servis i uradi kompletan pregled, kako bi se utvrdili nedostaci.
- Svaki ovlašćeni zastupnik određenih brendova ima servis i uslugu kontrole, odnosno procene vozila, gde se utvrđuje koliko realno vredi i šta na njemu treba da se radi - objašnjava Radisavljević za "Novosti".
- Automobil se podigne dizalicom i proveri se sve, sistem motora, menjača, vešanja, kočnica, signalizacije, limarski deo... Ta procena se koristi i kod prodaje staro za novo.
VARANjE NA KILOMETRAŽI
ŠTO se tiče večite teme o varanju na pređenoj kilometraži, Radisavljević ističe da je to veoma teško utvrditi. Pojedini sajtovi, specijalizovani za ovu temu, savetuju da se pre kupovine, u registru zaloga Agencije za privredne registre, proveri da li je auto pod hipotekom, kao i da se prekontroliše celokupna dokumentacija vozila, servisna knjiga, broj motora, šasije...
On upozorava i na nove propise koji se odnose na merenje izduvnih gasova, a čije primena počinje 5. jula. Većina tehničkih pregleda radi po novom i zato savetuje da se i to proveri.
- Treba uraditi i vanredan tehnički pregled kako bi se izmerio nivo emisije izduvnih gasova i prekontrolisao taj čitav sastem, da se vidi da li vozilo zadovoljava nove uslove - navodi naš sagovornik.
- Veliki broj naših automobila ne poseduje katalizatore i DPF filtere koji su fabrički predviđeni, jer kada su se zaprljali, vlasnici nisu hteli da kupe novi nego su ih skidali.
To će sada morati da poseduju. Proveravaće se da li je izduvni sistem u celini ispravan, a to zavisi od toga kako motor sagoreva, koliko su dizne oštećene, u kakvom je stanju pumpa, od zaprljanosti rezervoara, koje je gorivo korišćeno godinama...
Veliki broj vlasnika dizelaša, kako kaže, svestan je da su im automobili veoma stari i da neće moći da prođu tehnički pregled po novom propisima. Počeli su sada da pazari vozila na benzinski pogon, koja manje zagađuju. Dešava se da neki automobili kupljeni u Srbiji, koji su stariji od 20 godina, nisu prešli mnogo kilometara i bez problema mogu da prođu na testovima izduvnih gasova. S druge strane, kod mnogih vozila uvezenih iz zapadne Evrope čitav taj sistem je zapušten i zaprljan.
- Ovde, kada ga prodaju, kažu "nov", a ne može da bude "nov" posle četiri godine i pređenih 300.000 do 400.000 kilometara - precizira Radisavljević. - Većina automobila koja je došla iz zapadne Evrope je prešla mnogo, na godišnjem nivou 80.000 do 100.000 kilometara.