NA KUTIJI JAGODA - U KESICI AROMA: Čajevi "Fruktusa" i "Jumisa" sadrže plodove samo u tragovima, nekad svega jedan odsto
KUPCI koji smatraju da piju čaj od voća koje je nacrtano na kutiji mogu biti u velikoj zabludi, jer proizvođači ovih napitaka na ambalažu stavljaju slike brusnice ili divlje trešnje, čak i kada se u kesicama nalazi svega jedan odsto tog voća!
Ovo ponašanje pravdaju činjenicom da svoje proizvode ne zovu voćnim čajem, već mešavinom biljnog čaja sa prirodnom aromom borovnice, jagode ili nekog drugog voća.
Kompanija "Fruktus" proizvodi čajeve na kojima je dominantna slika i naziv voća, dok sitnim slovima ispod piše da je u pitanju mešavina biljnog čaja sa aromom tog voća. Čega ima u kesici čaja na kojem piše divlja trešnja, međutim, može se videti u deklaraciji gde je navedeno da su u 40 grama raspoređenih u 20 filter kesica zastupljeni cvet hibiskusa, plod šipka, plod divlje jabuke, list slatke kupine, dok šest odsto sastava čini aroma divlje trešnje, a plod svega jedan odsto ovog voća. U kutiji na kojoj uz sliku borovnice stoji i natpis "vrhunski čaj" ima hibiskusa, divlje jabuke, šipka, zove, cimeta i korena slatkog drveta, dok svega jedan odsto čini plod borovnice, a osam odsto je prirodna aroma ovog voća.
Sličan sastav je i u kesicama drugih proizvođača. "Jumis" tako ima čaj na kojem je istanuta slika isečenog đumbira sa kriškom narandže, dok na ambalaži piše da su sastojci cvet hibiskusa, plod divlje jabuke, plod šipka, list nane, cimet. Tri odsto ovog napitka čini aroma đumbira, kora narandže sa 10 odsto, a aroma narandže sa osam odsto.
Potrošači retko obraćaju pažnju na kvalitet čaja, a to potvrđuje i podatak da u protekle dve godine nije bilo predstavki poljoprivrednoj inspekciji koje se tiču kvaliteta ovog proizvoda. Retki se, poput našeg čitaoca Z. M, zapitaju šta zapravo piju.
"FRUKTUS": NEMAMO VOĆNE ČAJEVE
U KOMPANIJI "Fruktus" tvrde da se trude da poštuju važeće pravilnike i zakone vezane za deklarisanje proizvoda kao i pravilnik o kvalitetu čaja.
- U našem asortimanu nemamo nijedan voćni čaj već imamo biljne čajeve kao i mešavine biljnog čaja sa aromama - ističu u ovoj kompaniji. - Svi naši proizvodi koji na ambalaži imaju slike voća, u sebi sadrže određeni procenat tog istog suvog voća i na osnovu toga smemo da upotrebimo takvu sliku prilikom dizajniranja ambalaže.
- Često kupujemo čajeve za koje sam donedavno bio ubeđen da su voćni - priča Z.M. - Zbog slike sam smatrao da borovnice i brusnice ima i u kutiji i malo je reći da sam se razočarao kada sam pročitao da tog voća ima svega jedan odsto. Mene su doveli u zabludu, jer nisam čitao sitna slova.
Prema rečima Petra Bogosavljevića iz Pokreta potrošača, ovo je još jedna poruka za građane da otvore četvore oči i da čitaju deklaraciju kada kupuju.
- Apsolutno smatram da je u pitanju obmana potrošača. Mnogo je onih koji kupuju i procenjuju na osnovu slike, ne zagledajući odmah šta je napisano sitnim slovima ispod. Ovde slika govori jedno, a sadržaj drugo - kaže Bogosavljević. - Objektivno, svi ti čajevi nisu deklarisani u skladu sa pravilnikom o deklarisanju hrane. Naime, ne znam da li je u redu da se aroma smatra sastojkom ili je to pre dodatak. Zatim, dok u sadržaju dominiraju biljni sastojci ili neko drugo voće, na ambalaži je drugo, zastupljeno u malom procentu i aromom, koje je mamac za kupce. Smatram da je u pitanju nepoštovanje Zakona o oglašavanju, kad je u pitanju dovođenje potrošača u zabludu slikom, grafikom ili rečju..
Kada se sve pogleda, logičnije bi bilo da se na kutiju stave slike biljaka poput hibiskusa, šipka, ili pak jabuke, koji dominiraju u kesicama ovog čaja, nego slike atraktivnog voća kog u suštini ima samo u tragovima ili ga uopšte nema.
U poljoprivrednoj inspekciji kažu da proizvođač može staviti sliku voća na ambalažu čaja ukoliko čaj sadrži suve delove određenog voća ma u kom procentu, ali u tom slučaju naziv proizvoda ne može biti "čaj od određene voćne vrste". Takav čaj se može nazvati biljni čaj"sa dodatkom određene vrste voća". Ukoliko takavčaj ne sadrži ukupno više od 50 odsto usitnjenih suvih delova voća, odnosno voćne vrste ili mešavine ne može se staviti u promet pod nazivom voćni čaj.
- U skladu sa propisom o deklarisanju, označavanju i reklamiranju hrane, kada se sastojak naglašava rečima, slikama ili crtežima, tada je potrebno u spisku sastojaka proizvoda navesti i količinu tog sastojka - navode u inspekciji. - Kada je u pitanju voćni čaj od više vrsta voća, slika na deklaraciji ne sme biti takva da potencira voćnu vrstu koja svojim sadržajem nije dominantna u odnosu na druge zastupljene voćne vrste. Ne sme biti veća ili u ma kom smislu istaknutija slika plemenitije voćne vrste u odnosu na drugu sadržanu vrstu voća u mešavini, zato što bi ovakav način isticanja slike voća mogao dovesti potrošača u zabludu u pogledu sastava i svojstava proizvoda.
Potrošačima preostaje da pažljivo čitaju deklaracije, jer ambalaža sa voćnim ili biljnim čajem sa aromom voća izgledaju isto - na sebi imaju istaknutu sliku jagode, borovnice, brusnice, trešnje, narandže... Razlika je jedino u natpisu ispisanim sitnim slovima - da se jedan vodi kao biljni, a drugi je pravi voćni.
PRAVILNIK
PREMA odredbi člana 4. st 1. tačka 3. Pravilnika o kvalitetu čaja, biljnog čaja i njihovih proizvoda, "Službeni glasnik RS", broj 4/2012, voćni čaj je mešavina biljnog čaja koja sadrži više od 50 odsto usitnjenih suvih delova divljeg ili gajenog voća, odnosno voćne vrste koja se navodi u nazivu proizvoda. Čajevi koji sadrže arome stavljaju se u promet kao aromatizovani čajevi, odnosno aromatizovani biljni čajevi.