SNIŽENJE SAMO U IZLOGU: Domaći trgovci u radnjama i u onlajan prodaji oglašavaju brojne akcijske popuste, koji su često lažni
U većini onlajn i "fizičkih" prodavnica u Srbiji stalno su aktuelne akcije i popusti, jer je velika količina robe ostala neprodata zbog situacije izazvane pandemijom.
Ipak, ne samo da nisu realna očekivanja da bi kod nas moglo da bude velikih sniženja kao u zapadnim zemljama, već građani treba da budu oprezni, zato što su oglašeni popusti često samo prividni. Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije ukazuje na više razloga zbog kojih se kod nas zalihe ne prodaju tako jeftino kao na Zapadu.
- Mi smo malo i nerazvijeno tržište, slaba je konkurencija i veliki modni brendovi ne nabavljaju toliku količinu robe kako to čine u Evropi - objašnjava Alfirović. - To je manji broj artikala koji se kod nas proda i sa manjim popustima. Nabavku malih količina robe prate i veće marže.
Bitan faktor je, kako kaže, i što naši potrošači, čim se ponudi popust od 20 ili 30 odsto odmah pojure da sve to kupe. Tako trgovci ne moraju uopšte da snižavaju cene do 70 procenata, jer će uvek biti nekog ko će to kupiti i na manjem pojeftinjenju. Alfirović ističe da mi ne možemo da se poredimo sa zapadnim zemljama, jer tržišnu privredu imamo tek dvadesetak godina. On upozorava da kupci treba da budu oprezni sa oglašenim popustima, jer su često samo prividni.
- Potrošači se najviše žale da su kod tehničke robe, koja se prodaje onlajn, iznosi sniženja nerealni - objašnjava Alfirović. - Oni su upoređivanjem utvrdili da određena roba na popustu ima istu cenu koja je mesec dana ranije bila redovna. To znači da trgovci u kraćem periodu pred oglašavanje sniženja naglo podignu cenu, da bi je onda spustili i prikazali popust. Takva praksa je zabranjena, a građani koji to primete treba da prijave inspekciji ili da se obrate udruženju potrošača.
Oni koji pazare onlajn mogu lakše da uoče takve nepravilnosti, obično i slikaju stranicu, dok prilikom kupovine u radnjama potrošači teško mogu da isprate cene. Trgovci često mame oglašavanjem visokih sniženja i do 70 odsto, a potrošači se često žale da nema proizvoda na popustu koji je najavljen.
- Najmanje jedna petina robe u radnji mora da bude snižena u onom procentu koji je oglašen - ističe Alfirović. - Ako je ponuđena roba u zanemarljivoj količini ili sa ciljem da se potrošač navodi na kupovinu druge vrste proizvoda, onda je to prekršaj.
PRECIZNA NAJAVA
SVE onlajn prodavnice u našoj zemlji imaju obavezu da jasno i precizno naznače vrstu popusta, robu i uslugu na koju se odnosi, njegovo trajanje, odnosno od kog do kog datuma važi, kao i sve eventualne posebne uslove za ostvarivanje prava na podsticaj, podsećaju iz Privredne komore Srbije. Mladen Alfirović iz NOPS-a, dodaje da isto važi i za tzv. fizičke radnje, kao i da su trgovci dužni da istaknu i staru cenu da bi kupac mogao da uporedi i vidi pravi procenat sniženja.