STARI TRAKTORI "GUTAJU" NAFTU: Poljoprivrednici nezadovoljni ukidanjem podsticaja za nabavku goriva
PODSTICAJI za biljnu proizvodnju smanjeni su sa 5.200 dinara po hektaru na 4.000. Poljoprivrednici su ostali bez regresa za gorivo, od 1.200 dinara, uz obrazloženje da je cena nafte za dvadesetak dinara niža u odnosu na pre tri godine, kada je ova, privremena, mera bila doneta. Ratari su za gorivo dobijali novac dve godine.
Prema rečima Milana Prostrana, agroanalitičara, ukidanje subvencije za gorivo zbog pojeftinjenja nafte je neracionalno. Uz to, direktna davanja poljoprivrednicima moraju biti dugoročna, bar pet godina, da bi se omogućilo bilo kakvo planiranje.
- Sa cenom nafte se nikad ne zna, opet je poskupela, pa me zanima hoće li država vratiti ovaj podsticaj - govori Prostran. - Ne treba zaboraviti da je u Srbiji mehanizacija stara, naročito traktori, koji mnogo troše goriva. Pa, da bi dobro spremili njivu za setvu, mora nekoliko prohoda da se uradi. Kada se štedi na svakom dinaru, uradi se prilično nekvalitetno. U poljoprivredu treba ulagati uvek, jer da je ona prošle godine omanula, imali bismo veliki minus.
Kako nam je rekao agroanalitičar Branislav Gulan, nije objavljeno koliko će se ovom izmenom, pokriti neki drugi, planirani troškovi. Sigurno je da će nekoliko milijardi dinara dobro doći za isplate koje kasne.
- Ratari koji obrađuju do 20 hektara ovom merom ostali su bez novca za kupovinu oko 150 litara dizel-goriva, koja im je potrebna da obrade tri do pet hektara - smatra Gulan. - To je i zanemarljiv trošak naspram ratarskih prihoda ostvarenih rastom prodajne cene kukuruza, soje, pšenice. Veliki potrošači se pitaju zbog čega godinama izdvajaju najviše za ovo gorivo, u čitavom regionu.
Agroanalitičar Gulan objašnjava da srpski poljoprivrednici plaćaju skuplji dizel od kolega u Mađarskoj, Rumuniji, u BiH, a najjeftniji je za ratare u Hrvatskoj - "plavi dizel" i on košta 76,79 dinara.