KAKO PALČEVI DA PROBUŠE ĐON: Beograđanka S. M. odlučna da dokaže da je u prodavnici "Afrika" kupila falične čizme

B. Caranović

11. 02. 2021. u 14:21

GOTOVO godinu i po Beograđanka S. M. uporno pokušava da se izbori sa, kako kaže, velikom potrošačkom nepravdom. Posle nepuna tri meseca od kupovine kožnih čizama, koje je "papreno" platila, morala je da ih reklamira zbog oštećenja u oba unutrašnja gazišta.

Privatna arhiva

Umesto očekivane zamene, njena reklamacija je dan kasnije odbijena sa obrazloženjem da je oštećenje nastalo trenjem njenih palčeva. I to na oba đona, što joj se, veli, nikad ni sa jednom drugom obućom nije dogodilo.

Smatrajući da je u pitanju još jedan primer kada prodavac igra na kartu da će kupac kome preostaje samo tužba i dugo povlačenje po sudovima brzo podvući rep, ogorčena postupkom trgovca, S. M. je o slučaju obavestila CEPS. Ovaj regionalni centar za potrošače će pokušati mirnim posredovanjem da dođe do rešenja, a ukoliko trgovac ostane pri svom stavu, dalji put će zahtevati veštačenje i eventualni ulazak u sudski postupak.

S. M. kaže da je čizme u novembru 2019. na sniženju platila oko 15.000 dinara.

- Nosila sam ih desetak puta, kada sam osetila kako mi se sa unutrašnje strane cepa đon, tačnije razdvaja, dok spolja nije bilo tragova - priča S. M. - Posle nekog vremena, bukvalno su se pojavile rupe u unutrašnjosti čizama. Početkom marta sam ih odnela u radnju, očekujući da će mi ih odmah zameniti. Ubrzo mi je stigao odgovor da je reklamacija neosnovana i da je oštećenje mehaničke prirode nastalo usled trenja palčeva.

U mejlu koji je dobila od "Afrike" je pisalo da je njihova Komisija za reklamacije na osnovu stručnog nalaza i mišljenja "Profi Lab" laboratorije, odbila reklamaciju, uz obrazloženje da pri pregledu nije ustanovljena nesaobraznost kao uzrok reklamacije. U odgovoru Korisničkog servisa "Afrike", navodi se da oštećenje nije tehnološke prirode, već nastalo u eksploataciji trenjem palca.

BEZ ODGOVORA

POKUŠALI smo od "Afrike" da dobijemo i odgovor na pitanje kako da mušterija, ali i javnost budu sigurni da njihova kompanija nema dogovor ili ugovor sa laboratorijom koja je radila kontrolu konkretnih čizama i na osnovu nje odbila reklamaciju. Pitali smo i da li smatraju da su potrošači danas u nezavidnom položaju, jer da bi dokazivali svoja prava moraju da pokreću sudske parnice i veštačenja. Zanimalo nas je i da li pojedini trgovci idu na tu kartu očekujući da je potrošaču lakše da odustane nego da ulazi u dugotrajnu borbu. Na ova pitanja nismo dobili odgovor.

- Bila sam šokirana i besna, osećala se prevarenom, jer palčevi nisu imali nikakve veze sa središnjim delom đona koji je oštećen. Napisala sam im još jedan mejl da sam nezadovoljna, ali odgovora više nije bilo, što sam protumačila da ih baš briga za nezadovoljne kupce. Neznajući šta da uradim, obišla sam nekoliko obućara koji su me odbili uveravajući me da takvo opštećenje nije moglo da nastane mehanički. Na kraju sam sama zalepila uložak ne bih li još malo nosila čizme koje sam toliko platila.

Naša redakcija je uputila mejl korisničkom centru ove trgovine sa molbom da nam odgovore na slučaj njihove mušterije koja smatra da je ombanuta. Zahtevali smo i da nam prokomentarišu stav pojedinih udruženja za zaštitu potrošača da mnoge kompanije za prodaju obuće imaju ugovore sa laboratorijama da im se izdaju blanko odbijene reklamacije sa obrazloženjem da je mehanička povreda.

- Postoji zakonska procedura za reklamaciju proizvoda koje se mi pridržavamo - stoji u odgovoru "Afrike". - Ne može mišljenje obućara biti validnije od nezavisnih ustanova za kontrolu kvaliteta kože i obuće. Sve naše odluke podložne su proveri u odgovarajućem sudskom postupku u kom se sudske odluke donose na osnovu nalaza i mišljenja sudskih veštaka, a ne na osnovu "rekla-kazala". Imajući u vidu činjenicu da ste u vašem dopisu pokušali da nas oklevetate da smo izvršili obmanu kupca, vaš dopis ćemo proslediti našem pravnom timu na dalje postupanje.

Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta potrošača, tvrdi da posle tako kratkog vremena, ne bi smelo da dođe do takvih oštećenja.

- Prema Zakonu o zaštiti potrošača garancija kada je obuća u pitanju traje dve godine, pa savetujem sve na ovaj način nezadovoljne kupce da ne odustanu, pa čak i ako su veštačenje i tužba u pitanju - poručuje Bogosavljević. - Činjenica je da su trgovci svesni da je malo upornih koji će se povlačiti po sudovima.

ŠTANCOVANjE

PREMA rečima Dejana Gavrilovića, iz Organizacije potrošača "Efektiva", sudeći i po ranijim pritužbama koje su stizale kod njih, sumnja da laboratorija može da obavi ekspertizu obuće za jedan dan.

- Verujemo da do kontrole i ne dolazi, već da firme naprave ugovore sa laboratorijama da im rade kontrolu,a da se izdaju štancovani nalazi u kojima se navodno utvrđuje da obuća nije pravilno korišćena - kaže Gavrilović. - Trgovci znaju da im Tržišna inspekcija ne može ništa i da je borba prepuštena jedino upornosti kupaca, uz advokate i na sudu.

Pogledajte više