NE POŠTUJU ZAKONE, IZ SRBIJE IZVLAČE NOVAC: Institucije za zaštitu autorskih prava tvrde da je "Junajted medija" privilegovana
SUKOB na medijskom nebu koji je započeo kada je kablovski operater SBB optužio "Telekom Srbiju" da udruživanjem sa "Telenorom" namerava da potisne kanale "Junajted medije", a time uguši "medijsku slobodu" i dalje traje.
Na ove prozivke medijski stručnjaci, kao i institucije za zaštitu autorskih prava, odgovaraju da su upravo kanali "Junajted medije" već godinama u povlašćenom položaju.
Dok sa jedne strane kanali koji posluju pod "Telekomovom" kapom izmiruju obaveze prema državi, izdvajajući ogromne sume za naknade SOKOJ-u i Organizaciji proizvođača fonograma Srbije (OFPS), u isto vreme "Junajted medija" pod devizom da su registrovani u inostranstvu i da su prekogranične televizije, nema nikakve obaveze prema Srbiji.
OD "ARENE" DRŽAVI PET MILIONA EVRA
- ZA razliku od konkurencije, koja profit iznosi u inostranstvo, Arena Channels Group je samo u periodu od 2017. do 2020. godine javnim prihodima Republike Srbije doprinela sa više od pet miliona evra - kaže Nebojša Žugić, direktor ove kompanije.
- Pored konstantnog ulaganja u unapređenje kvaliteta i razvoj sadržaja, na zadovoljstvo sve većeg broja gledalaca, Arena Channels Group od ostvarenih prihoda plaća i svoje obaveze u Srbiji. Tako je u poslednje četiri godine, pored ostalog, uplatila blizu 800.000 evra SOKOJ i OFPS. Za protekle četiri godine uspeli smo da zauzmemo lidersku poziciju na medijskom nebu Srbije i da kontinuirano držimo sam vrh gledanosti, zahvaljujući vernoj i brojnoj publici.
Prema rečima Nikole Vilotića, direktora OPFS, veliki je problem što "Junajted medija" (JM), koja kompletan sadržaj proizvodi u Srbiji, emituje iz Srbije i uređivačke odluke donosi u Srbiji, kao opravdanje za neplaćanje naknade navodi podatak da su registrovani u drugoj zemlji i da su dozvole za emitovanje pribavili u inostranstvu.
- Kompanija JM u čijem sastavu, između ostalih, posluju kanali N1, Nova, Sport klub, Sinemanija, ne plaća srpskim udruženjima autora muzike, filmova, izdavačima i interpretatorima za sadržaj koji koriste u proizvodnji programa nadoknadu jer kažu da su prekogranične televizije i da samo reemituju - kaže Vilotić.
- Tražimo da budu registrovani kao domaći kanali, da plaćaju naknade i da za njih prestane da važi privilegovan pložaj, jer je istina da programe emituju iz Beograda.
Kako su nam rekli u SOKOJ, problem bi bio manji kada bi kompanija JM nadoknadu plaćala u državi koja joj je izdala dozvolu za rad, ali ni to nije slučaj.
- SOKOJ je u direktnoj imejl prepisci sa "Sacem Luhemburg", 14. januara 2020. pokušao da dođe do podatka o statusu ovih emitera u toj zemlji - kaže Dejan Manojlović, direktor SOKOJ.
- Iz odgovora je informisan o tome da je N1 jedan od kanala koji imaju luksemburšku licencu, ali da "Sacem Luhemburg" nije sa ovom televizijom postigao potreban dogovor u vezi sa korišćenjem zaštićenog repertoara.
DOGOVOR U TAJNOSTI
PREMA oceni "Junajted medije", namera "Telekoma Srbija" je da u poslu sa "Telenorom" "umanji tržišno učešće SBB i ućutka preostale nezavisne mediji u Srbiji".
- Kod sporazuma sa "Telenorom" sumnjivo je i to što je sve dogovoreno u tajnosti kao i to što cene nisu javne. Mogućnost saradnje sa "Telekomom" nije ponuđena drugim kompanijama na tenderu, što je svakako nešto što bi podstaklo konkurenciju i bilo u najboljem interesu javnosti, da je to bila stvarna namera "Telekoma Srbija" - naveli su iz "Junajted medije", povodom udruživanja "Telenora" i "Telekoma".
Manojlović kaže da se SOKOJ svojim dopisom upućenim REM 23. januara 2020. praktično nadovezao na inicijativu OFPS, a koja je upućena Regulatornom telu za elektronske medije polovinom decembra 2019.
- U tim dopisima je od ovog, jedino nadležnog organa koji izdaje dozvole za emitovanje u Srbiji, traženo da se utvrdi da li taj broj pružaoca medijskih usluga - N1, Nova S, Sport kanal, Sport klub kanali, krše i zloupotrebljavaju Zakon o elektronskim medijima i druge relevantne propise - objašnjava Manojlović.
- U tom dopisu konstatujemo da je SOKOJ zainteresovan za rešavanje navedenog problema, posebno zbog toga što se radi o TV kanalima na kojima je zastupljena muzika, a SOKOJ je jedina organizacija ovlašćena za ostvarivanje prava muzičkih autora. I zato daje preporuku da nadležni organ utvrdi činjenično stanje i preduzme korake u skladu sa zakonom i o tome izvesti SOKOJ.
Odgovor od REM, nisu, kaže, dobili ni OFPS ni SOKOJ.
VUČIĆ: IZMIŠLjOTINE O UGOVORU
PREDSEDNIK Aleksandar Vučić odbacio je juče kao netačnu informaciju da je on lično tražio da se ugovorom između "Telekoma" i "Telenora" sruši "Junajted grupa" i SBB i istakao da je to izmišljena informacija iz nekih medijskih kuća. Vučić je tako odgovorio na pitanje novinara da li je tačna informacija koju su medijima preneli pojedini stručnjaci iz "Telekoma".
- Koji je to stručnjak? Ne treba svi stručnjaci, treba mi ime jednog - pitao je predsednik, a nakon što je izostao odgovor sa konkretnim imenom, dodao da čim ne postoje njihova imena, očigledno je reč o "izmišljotini".
Predsednik je istakao da je ugovor između "Telekoma" i "Telenora" njihov unutrašnji dogovor i dodao da njega ne interesuje ni njihovo poslovanje, ni taj ugovor, a da ga "Telekom" interesuje onoliko koliko je državno preduzeće i da kao takvo bude jako.
Na ove probleme duže od decenije skreće pažnju medijski stručnjak Dragiša Kovačević.
- REM je najveći krivac za situaciju u kojoj se nalazi tržište kablovske televizije - kaže novinar Dragiša Kovačević i poručuje da je ova institucija dozvolila da stranci uređuju domaću medijsku scenu. - U poslednjih nekoliko godina ukazujem na grubo kršenje zakona "Junajted grupe", koja je, pored ostalih, vlasnik kablovskog operatora SBB i više kablovskih kanala koji (re)emituju svoje programe u mreži SBB.
Kovačević kaže da su svi kanali "Junajted medije" od 2014. godine fiktivno prijavljeni u Luksemburgu i da nisu poreski obveznici u Srbiji. Smatra da REM tako dozvoljava da stotine miliona evra izađu iz zemlje.
- Program emituju u Srbiji i ubiru novac od hiljada reklama - kaže naš sagovornik.
- Punih 14 godina, na kanalima Sport kluba svakodnevno se emituje više stotina reklama domaćih kompanija, u proseku više od 10.000 sekundi svakodnevno, na svakom kanalu, iako to Zakon o oglašavanju striktno zabranjuje. Te reklame se nigde ne evidentiraju, na njih se ne plaća porez, a marketinška agencija u vlasništvu "Junajted grupe" - CAS medija bavi se prodajom reklamnog prostora i na drugim prekograničnim kanalima, bez obzira na to što je to protivzakonito.
SLOBODA MEDIJA NIJE UGROŽENA
POVODOM višednevnih medijskih napisa, Ministarstvo kulture i informisanja saopštava da nema zakonsku nadležnost da ulazi u sukob kablovskih distributera, jer sloboda medija i tržišna utakmica nikako nisu isto.
Iz Ministarstva napominju da je Zakonom o javnom informisanju i medijima u članu 46 propisana obaveza lica koje se, pored delatnosti izdavača medija, bavi i distribucijom medijskih sadržaja, dužno da delatnost izdavača medija obavlja preko povezanog lica.
- Evropska unija je pre sedam godina dala saglasnost da su te odredbe u skladu sa evropskom regulativom. Iz navedenog je jasno da nema zakonskih prepreka da i drugi kablovski operatori proizvode medijske sadržaje, na način kako je to predviđeno zakonom, niti se time ugrožava sloboda medija ili medijski pluralizam - piše u saopštenju.
Kako kaže, deluje licemerna konstatacija "Junajted grupe" koja od države traži da ima iste uslove kao "Telekom", iako godinama ima monopolski položaj i neprikosnoveni je gospodar medijske scene u Srbiji.
Na osnovu Konvencije o prekograničnoj televiziji, čiji je potpisnik Srbija, u kablovskim mrežama mogu se reemitovati samo programi koji se emituju u stranim zemljama, a u Srbiji se reemituju (preuzimaju) bez prekrajanja i menjanja izvornog sadržaja (Si-En-En, Jurosport, Bi-Bi-Si) - kaže Kovačević.
- Nažalost, svedoci smo da se programi tv kanala u vlasništvu "Junajted grupe" ne emituju iz Luksemburga, već iz Beograda. To znači da oni nisu ni prekogranični, ni domaći kanali, već fantomski, nad kojima REM nema nikakvih ingerencija.