ČLANOVI SRPSKE DELEGACIJE ZA "NOVOSTI" O RAZGOVORIMA U PARIZU: Francuske firme već sledeće nedelje dolaze u Beograd na pregovore
ISTOVREMENO sa posetom predsednika Srbije Aleksandra Vučića, u Parizu od ponedeljka boravi i delegacija Srbije u kojoj se nalaze ministar finansija Siniša Mali, građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović, zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić i direktor "Beogradskog metroa i voza" Stanko Kantar.
Oni u Parizu ostaju nešto duže, a u trodnevnu zvaničnu posetu došli su na poziv francuskih domaćina. Glavna tema je beogradski metro, ali su na dnevnom redu i druga značajna ekonomska pitanja.
Njihovi sagovornici u ponedeljak bila su čak tri francuska ministra, ekonomije i finansija Brino Le Mer, za spoljnu trgovinu Frank Rister i saobraćaja Žan-Batist Xebari, a imali su i važan sastanak u udruženju francuskih poslodavaca "Medef". Delegacija Republike Srbije će u utorak posetiti i kompanije "Alstom" i "Ežis", koje su angažovane na izgradnji metroa u Beogradu.
SINIŠA MALI, ministar finansija:
- Glavni razlog naše posete je da dogovorimo sve detalje oko izgradnje metroa. U utorak ćemo posetiti pariski metro, a u sredu idemo i u Lion, jer je metro u ovom gradu po veličini mnogo sličniji beogradskom. Treba izgraditi metro, ali i napraviti dobar sistem održavanja i upravljanja. To je upravo ono što očekujemo od naših francuskih partnera. Mislim da smo na pravi način predstavili Srbiju. Uprkos pandemiji korona virusa, Srbija ima najmanji pad BDP-a u Evropi. Biće na kraju -0,9 ili -1, što je u odnosu na jednu Francusku koja ima -8, neverovatan rezultat. Po izrazu lica mog kolege francuskog ministra finansija video sam da je bio iznenađen tom cifrom. To je slika jedne drugačije Srbije.
- Videlo se ogromno interesovanje francuskih kompanija za ulazak u Srbiju i investiranje u nove projekte. Srbija se pokazala kao stabilna i atraktivna investiciona destinacija. Osim ispunjenih obećanja predsedniku Makronu 2019. godine kada je bio u Srbiji, da ćemo završiti koncesiju aerodroma "Nikola Tesla" s "Vensijem" i da će "Suez" nastaviti da radi na projektu izgradnje fabrike za pretvaranje otpada u energiju u Vinči, krajem ove godine krenućemo i u realizaciju višedecijskog sna građana Beograda, a to je izgradnja metroa. Zajedno tražimo nove šanse za investiranje. Svaka nova investicija iz Francuske za nas znači nova radna mesta i doprinos razvoju naše ekonomije. Za to se borimo i taj interes su potvrdili svi s kojima smo razgovarali.
TOMISLAV MOMIROVIĆ, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture:
- Rešeni smo da narednih godina izgradimo metro. Pričamo o najvećem investiconom projektu u Beogradu poslednjih decenija. Spremni smo da ga započnemo i završimo. Uveren sam da ćemo to i uraditi. Francuzi su vodeći u svetu u vezi sa šinskim sistemima. Imaju besprekorno znanje i iskustvo. Razgovarali smo o mnogo tema koje se tiču integrisanog saobraćaja, metroa, železničke infrastrukture i kompozicija. Ovo je moja prva međudržavna poseta kao člana Vlade. Impresioniran sam i pozitivno iznenađen time kako je naša delegacija primljena na ovako visokom nivou i na koji je način našoj delegaciji, na čelu s predsednikom Republike, iskazano tako veliko poštovanje. Francuska je nuklearna sila, jedna od najvećih evropskih i svetskih ekonomija.
- Za zemlju kao što je Srbija je veoma značajno da u jednom danu predsednik Republike bude primljen kod predsednika Francuske, a da mi kao članovi delegacije obavimo toliko sastanaka na visokom nivou. Pretresli smo sva pitanja koja su od značaja ne samo za sektor infrastrukture i saobraćaja, nego, uopšte, za ekonomiju. Razgovarali smo i o vakcinaciji. Kao građanin Srbije sam se osećao veoma ponosnim kada smo im izložili naše rezultate. To je najvažnija tema na planeti u ovom trenutku, a Srbija je vodeća zemlja u Evropi kada je reč o vakcinisanju.
GORAN VESIĆ, pomoćnik gradonačelnika Beograda:
- U pregovorima s "Alstomom" već se došlo do toga da radimo na dizajnu vagona. Predložili su šest, a mi ćemo u utorak izabrati tri i oni će se naći na glasanju. Građanke i građani Beograda će moći tako da izaberu kakav dizajn metroa žele. Za svaku od 41 stanice biće raspisan poseban konkurs za uređenje. Na tome ćemo angažovati domaće arhitekte. Svaka metro stanica će, dakle, izgledati drugačije i govoriće o tom delu Beograda i Srbije. Veoma su bili značajni i naši razgovori u "Medefu", koji okuplja vodeća preduzeća. Na sastanku je bilo veoma mnogo moćnih francuskih kompanija koje su izrazile želju da rade u Beogradu. Predstavili smo im neke od naših novih infrastrukturnih projekata, kao što je proširenje BG-voza koji će s četiri nove linije činiti jedinstven sistem s metroom i čija će vrednost biti oko milijardu evra. Zatim, drugu fazu fabrike za preradu otpadnih voda u Velikom selu, gde u ovom trenutku radimo prvu fazu s Kinezima, čija je vrednost između 400 i 600 miliona evra, zavisno od tehnologije. Tu su, takođe, i dva nova gradska tunela, čija je vrednost oko 145 miliona, novi most na Dunavu s vrednošću oko 200 miliona...
- Za svaki od tih projekata tražimo partnere i nekoliko francuskih kompanija je najavilo da će već sledeće nedelje doći u Beograd, da razgovaraju o tome. Francuska nema ni u jednoj zemlji van EU u Evropi u ovom trenutku posla koliko ima u Beogradu. U ovom trenutku, francuske kompanije u Beogradu imaju posla za oko tri i po milijarde evra. "Vensi" na aerodromu oko 1,7 milijardi, oko milijardu evra vrede poslovi na dve linije metroa koje rade "Alstom" i "Ežis", tu je "Suez" koji radi oko 350 miliona evra vrednu investiciju na deponiji Vinča, a oko 500 miliona vrede poslovi drugih francuskih kompanija, među kojima je najzastupljenija firma "Šnajder elektrik".
Zahvaljujući ličnom odnosu između predsednika Vučića i Makrona, srpsko-francuski odnosi su resetovani na nivo između dva svetska rata.