JEFTINA TEHNIKA MOŽE SKUPO DA KOŠTA: Ako kupite aparat sa oštećenjem, teško ćete dokazati da je pokvaren, trgovci ne priznaju reklamacije
POTROŠAČI koji kupuju nove proizvode za koje je jasno naznačeno da se prodaju sa oštećenjem, treba da budu veoma oprezni, jer to na kraju može skupo da ih košta.
Ukoliko kasnije iskrsne neki problem sa tim proizvodom, u praksi se uglavnom takva situacija teško rešava sa trgovcem. Prema zakonu, kupci takve robe imaju sva prava, osim da reklamiraju konkretan nedostatak sa kojim su upoznati kada su je pazarili. Međutim, ono što je na papiru, uglavnom se ne poštuje u stvarnosti, zato je savet da se kupuju novi proizvodi bez oštećenja.
Građani se često odlučuju da pazare belu tehniku koja je fizički oštećena, zato što je ona jeftinija i do 50 odsto. Našoj redakciji se obratio Zvonko B. iz Barajeva, koji je kupio frižider od jedne poznate kompanije koja trguje belom tehnikom, za koji je trgovac tvrdio da poseduje samo neznatna oštećenja u formi ogrebotina na vratima. Međutim, ispostavilo se da je uređaj neispravan i da ne radi. Zvonko već dve godine pokušava to da dokaže.
- Platio sam ga nešto više od 36.000 dinara i dobio sam garanciju na pet godina - navodi Zvonko za "Potrošačku korpu". - Ispostavilo se da nedostaci nisu samo estetski, što nije moglo da se vidi prilikom kupovine. Vrata su iskrivljena, ne mogu da se zatvore i zato frižider ne hladi, a iz njega curi voda. Podigao nam se i parket.
Zvonko je podnosio reklamacije i trgovcu i proizvođaču, dva puta je ovlašćeni servis probao da popravi frižider i na kraju je konstatovao da je uređaj funkcionalno neispravan. Ni taj zaključak majstora mu nije pomogao. Nije uspeo ni da zameni frižider, niti da dobije nazad svoj novac.
Marko Dragić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije ističe da proizvod koji je prodat sa oštećenjem mora da ima svojstvo za redovnu upotrebu i da trgovac u ovoj situaciji nije ispoštovao zakon. Nedostatak mora da bude jasno naznačen.
- Kupci takve robe imaju sva prava, osim reklamacije na konkretan nedostatak sa kojim su upoznati - objašnjava Dragić. - To znači da dobijaju pravo na saobraznost, odnosno zakonsku garanciju od dve godine, a proizvođač i trgovac mogu da daju i komercijalnu garanciju koja je duža od tog perioda. Na sve probleme, nova oštećenja koja se pojave u međuvremenu, mogu da podnose reklamaciju.
On naglašava da njihovoj organizaciji stižu žalbe potrošača na robu koju su kupili sa oštećenjem, ali da je u praksi procedura dokazivanja znatno teža.
- Najviše se žale na belu tehniku i telefone, jer se, u međuvremenu, pojavio neki novi nedostatak, često prouzrokovan tim prvobitnim oštećenjem sa kojim je kupac bio upoznat - navodi Dragić. - U takvim situacijama je procedura dokazivanja teža, pa je potrošač u nekom začaranom krugu i ne uspeva da reši problem.
On savetuje građanima da izbegavaju kupovinu takve robe, već da pazare nove proizvode bez oštećenja. Ti uređaji jesu jeftiniji, ali, kako ističe, početni nedostatak može da prouzrokuje veći kvar u budućnosti i popravka je znatno skuplja. Nekada i nema mogućnosti da se proizvod popravi.
PRAVA POTROŠAČA
POTROŠAČ ima dve godine pravo na reklamaciju, odnosno popravku ili zamenu robe, iako nema komercijalnu garanciju. Prodavac mora da odgovori u roku od osam dana na reklamaciju, a u periodu od 15 dana da je reši. Izuzetak su nameštaj i tehnička roba, gde je rok za rešavanje žalbe mesec dana.
Ako trgovac odbije reklamaciju, kupac može da zatraži pomoć Udruženja za zaštitu potrošača da bi lakše ostvario svoja prava.