"EVRO 3 I 4" TEŠKO DO REGISTRACIJE? Od 5. jula počinje primena novih propisa za merenje izduvnih gasova, starija vozila ispod standarda
VOZILA koja su uvezena u Srbiju posle 1. marta 2014. moraće na tehničkom pregledu, od jula ove godine, da ispune znatno strože uslove koji se odnose na emisiju izduvnih gasova, od onih koja su prvi put registrovana u našoj zemlji pre tog datuma.
Ovo predviđaju nove odredbe Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila. Taj akt je stupio na snagu 5. jula 2018. godine, ali je primena propisa koji se odnose na merenje izduvnih gasova odložena do 5. jula ove godine.
Neki stručnjaci smatraju da će najteže tehnički pregled proći starija vozila sa "evro 3" i "evro 4" standardom. Drugi ističu da se ne može praviti takva generalizacija, već da će najveći problem imati automobili koji su prešli više stotina kilometara, kao i oni koji nisu održavani. Svi se slažu u jednom, novi propisi su nelogični, jer kategorizacija nije napravljena prema evro standardu ili godini proizvodnje, već prema datumu registracije.
Podrazumeva se da vozilo mora da zadovolji tehničku ispravnost i kriterijume predviđene u trenutku njegove proizvodnje. Međutim, od jula će za vlasnike dva ista automobila da važe različiti propisi, odnosno strože uslove moraće da ispuni onaj koji je registrovan posle marta 2014. godine. Tako je, na primer, za vozila registrovana pre ovog datuma dozvoljena granica ugljen-monoksida pri obrtaju motora u praznom hodu 4,5 odsto, a za one posle tog datuma je 0,3 procenta.
Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić ističe da ovi normativi nisu u skladu sa pravom, jer će se retroaktivno primenjivati. Propis treba, kako kaže, da važi od trenutka kada je donet i građani moraju da znaju kakva su nova pravila igre. Oni koji su kupovali autmobile od 1. marta 2014. do 5. jula 2018. sa tim nisu mogli da budu upoznati, a retko ko zna i sada da će početi njegova primena.
- Granice koje su postavljene novim propisom za merenje emisije izduvnih gasova, vozila sa "evro 3" i "evro 4" standardom teško će moći da preskoče - ističe profesor Vujanić za "Novosti". - Automobili treba da zadovolje tehničku ispravnost i kriterijume prema kojima su proizvedeni i prodati, a ne mogu se propisivati stroži uslovi od tih. Ali ima mnogo onih koji ne ispunjavaju ni te fabrički predviđene uslove, jer neće da održavaju svoje vozilo.
Ako je motor ispravan, onda na kvalitet izduvnih gasova znatno utiču katalizator i GPF filter kod "benzinaca" i DPF filter kod "dizelaša" (filteri za prečišćavanje čađi). Međutim, ovi delovi nisu bili obavezni od početka proizvodnje vozila sa "evro 3" i "evro 4" standardom, tako da ih neki nemaju, dok ih svi sa normom "evro 5" i "evro 6" imaju. Mnogi vlasnici su skidali katalizatore i filtere, ili su vozilo kupili bez tih delova, a u takvom stanju neće moći da prođu tehnički pregled kada stupe na snagu novi propisi. Njihova ugradnja će, kako ističe profesor, biti udar na džep vlasnika.
- Važno je održavanje automobila, redovno čišćenje katalizatora i filtera - objašnjava Vujanić. - Ali, mnogi skinu DPF filter kada ne radi dobro. Zavisno od modela njegova cena je od 500 do 800 evra plus ugradnja. Za auto koji vredi oko 2.000 evra, vlasnika će koštati više od 1.000 evra da stavi filter.
Profesor postavlja i pitanje kako će nove kriterijume da zadovolje oldtajmeri. On ističe i da se zalaže za to da građani koriste novije automobile, ali i da njihova cena ne bude toliko visoka.
Aleksandra Nikolić, direktor tehničkog pregleda u jednom od najvećih auto-centara u Srbiji, smatra da je osnovni problem novih propisa što kategorizacija nije napravljena prema evro standardu i godini proizvodnje, već prema datumu kada je vozilo prvi put registrovano u Srbiji.
- Automobili koji su registrovani posle 1. marta 2014. moraće da ispune više nego duplo strože normative koji se odnose na emisiju izduvnih gasova, od onih koji su uvezeni pre tog datuma - objašnjava Nikolićeva. - Prilikom merenja "dimnosti" kod dizelša, granica za ona registrovana pre marta 2014, u zavisnosti od njihove snage, iznosi od 2,44 do 3,22 merne jedinice, a za automobile uvezene posle tog datuma, taj nivo je 1,5 mernih jedinica.
Ona, kao i profesor Vujanić, smatra da će nove kritirijume teško moći da zadovolje starija vozila, sa "evro 3" i "evro 4" standardom. Ostali naši sagovornici ističu da se ne može praviti takva generalizacija. Slobodan Valdevit, iz Nacionalne asocijacije tehničkih pregleda, kaže da nije ključno godište automobila već amortizacija:
- Kod nivoa emisije izduvnih gasova, suština je u pređenoj kilometraži, a ne da li je vozilo starije ili mlađe. Ima novih vozila koja su prešla 200.000 kilometara, a ima i starih koja su malo vožena.
Branislav Grković, portparol sajta "Polovni automobili", ocenjuje da je novi propis nelogičan i ističe da nije pošteno da u situaciji kada dva vozača imaju identično vozilo, jedan mora da prođe strože uslove na tehničkom pregledu samo zbog trenutka registracije. On smatra da će najviše biti pogođeni vlasnici koji nisu održavali svoje automobile.
- Ima vozila koja su prešla veću kilometražu pa su u izvanrednom stanju, a ima i onih sa manje pređenih kilometara koja su mehanički lošija zato što nisu održavana - tvrdi Grković.
PARADOKS
AEKSANDRA Nikolić navodi primer da je Agencija za bezbednost saobraćaja nedavno izdala uverenje za uvoz automobila iz 2007. godine, sa "evro 4" standardom.
- U tom dokumentu je zabeležen njegov nivo emisije izduvnih gasova i jasno je da taj automobil neće moći da zadovolji kriterijume koji će važiti od jula - ističe Nikolićeva. - Isto to vozilo, koje je prošlo Agenciju i tehnički, od polovine ove godine tretiraće se kao neispravno.
UVOZNICI DIKTIRAJU PROPISE?
ZA primenu novih propisa koji se odnose na emisiju izduvnih gaosova, čija primena treba da počne od jula ove godine, najviše su zainteresovani uvoznici automobila i oni vrše pritisak - smatra profesor Milan Vujanić. - Njima je cilj da ne mogu da se registruju vozila sa "evro 3" i "evro 4" standardom, da se iz igre izbaci velika količina vozila, i da onda mora da se kupuje "evro 5" i "evro 6".