PATIKE OŠTETIO LETNJI PLJUSAK: U “Planeta sportu” odbijaju reklamacije na obuću tvrdeći da su patike kupljene u julu "nošene u vlažnoj sredini"
NAJVEĆI problem kupaca u Srbiji već godinama je loš kvalitet obuće, posebno sportske. Pokušaji potrošača da potraže pravdu nakon odbijene reklamacije zbog neadekvatne upotrebe, uglavnom se završavaju na njihovu štetu.
Oni ulaze u začarani krug u pokušaju da dokažu da je obuća oštećena zbog lošeg kvaliteta, pri uobičajenom nošenju, a ne njihovom krivicom i obično ne uspevaju da ostvare svoja prava.
Redakciji "Potrošačke korpe" javili su se čitaoci koji smatraju da su oštećeni odbijanjem reklamacije.
- Kupio sam patike u "Planeti sport" 10. jula i posle samo tri meseca su počele da se ljušte - objašava nam Rade K. - Podneo sam reklamaciju, ali su je odbili i naveli da je nošena u vlažnoj sredini. To nije moglo da se desi, jer je u pitanju letnji period i nije bilo kiše.
On je 4. novembra uputio reklamaciju prodavcu, a pet dana kasnije je ona odbijena sa obrazložnjem da zahtev nije opravdan, jer je ustanovljeno da su oštećenja nastala zbog neadekvatnog korišćenja, odnosno boravka u vlažnoj sredini. Kako su utvrdili, nema propusta proizvođača, a time ni osnova za reklamaciju.
U kompaniji "Planeta sport" tvrde da svaki reklamacioni postupak prolazi kroz sistem provere ovlašćenih institucija.
- Da bismo zadržali objektivan pristup, kojim se isključivo vodimo prilikom rešavanja reklamacija, uvek se oslanjamo na izveštaje dobijene od strane našeg partnera, laboratorije "Profi lab" koja je specijalizovana za tu oblast - ističe Milica Filipović iz "Planete sport".
Ona dodaje da je kupac uvek u mogućnosti da obnovi reklamacioni postupak ukoliko iz bilo kog razloga smatra da dobijeni odgovor nije prihvatljiv. Iz "Profi laba" nam nisu odgovorili na osnovu koje metode su utvrdili uzrok oštećenja na obući.
Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije ističe da je glavni razlog za probleme sa obućom što prilikom uvoza ne postoje utvrđeni standardi kvaliteta koji bi bili obavezujući za trgovce.
- Drugi razlog je što u našoj zemlji ne postoji laboratorija koja ima akreditaciju za kontrolu kvaliteta obuće - kaže Alfirović za "Potrošačku korpu". - Pojedine od tih ustanova koje daju stručno mišljenje sarađuju sa trgovcima. One kontrolišu svu obuću koje određena kompanija uvozi i daju ocenu da li je u skladu standardima. Zatim, ponovo prilikom reklamacije, rade analizu tih istih proizvoda. Kako očekivati da će tada dati suprotno mišljenje za nešto što su prethodno odobrili?
Alfirović naglašava da mišljenje laboratorije uopšte nije obavezujuće za trgovca kada donosi odluku o reklamaciji, a služi im da obrazlože svoju negativnu odluku. Postupak dokazivanja je toliko komplikovan da kupci, kako navodi, uglavnom odustaju od borbe za svoja prava.
NE HAJU ZA KUPCE
AKTUELNA situacija na tržištu jedino može da se reši kroz jačanje konkurencije i dolazak vodećih evropskih trgovinskih lanaca koji imaju drugačiju poslovnu kulturu - objašnjava Mladen Alfirović iz NOPS-a. - Neko kome je stalo do kupca, a ima veliku mrežu i promet neće padati na tim sitnicama. Njemu je bitnije da zadrži zadovoljnog kupca koji će se vratiti, nego da mu odbije reklamaciju. Naše domaće lance baš briga šta će potrošač da kaže i tako posluju godinama. Ima trgovinskih lanaca sa kojima nema mogućnosti za bilo kakvu saradnju, jer nas potpuno ignorišu.
SAMO MI SE SUDIMO ZBOG OBUĆE
NE postoji nijedna država na svetu gde se problemi sa obućom rešavaju na sudu - tvrdi Alfirović. - Kada potrošač, nakon odbijene reklamacije zbog neadekvatnog korišćenja, odluči da dokaže da je za oštećenje "kriv" loš kvalitet obuće, on može da se obrati udruženju za zaštitu potrošača koje pregovara sa trgovcem i pokušavaju da reše problem. Za sudski proces je neophodno da oštećeni o svom trošku pribavi analizu neke druge stručne ustanove. Tek ukoliko je njihovo mišljenje drugačije, ima osnova da se vodi postupak.