PAPRENO NAPLAĆUJU NEPOŽELJNI SMS: Korisnicima "Telenor" mreže uvećani računi zbog poruka sa kratkih kodova

B. Caranović

26. 11. 2020. u 16:46

PREVARE SMS porukama, tema je koja godinama ne jenjava, a iznova se pojavljuju nove žrtve ovih elektronskih prevaranata. Deca i stariji najčešći su ulov kompanija koje šalju takozvane VAS poruke.

Ilustracija / Foto Depositphotos

Ako slučajno zalutaju na neku od internet stranica i nesmotreno daju dozvolu da im se šalju zabavne, pornografske poruke, muzika, slike, horoskop, mogu da očekuju šok na kraju meseca kada stigne račun za mobilni telefon. Svaki SMS sa ovih, uglavnom četvorocifrenih brojeva, košta oko 250 dinara, a firme poruke šalju nekoliko puta nedeljno.

Baš to se dogodilo Beograđaninu Slobodanu Tešiću kome je hitno bio potreban sajt sa navigacijom da bi pronašao potrebnu lokaciju. U brzini je greškom dozvolio firmi "NTH medija" da mu šalje poruke, a da toga nije bio svestan. Priznaje da su mu poruke narednih dana dolazile, a da ih je on brisao potpuno nezainteresovan za sadržaj. Bio je iznenađen kada mu je stigao račun mnogo veći od ugovorene pretplate u "Telenoru".

- Pre svega sam kivan na svog operatera koji me nije obavestio, kao što je to slučaj sa porukama parking ili humanitarne akcije, da će mi sa računa biti skinuta neka suma - kaže Tešić. - Stičem tako utisak da "Telenor" nije ni na koji način pokušao da spreči prevaru i da me od nje zaštiti.

Kako su nam rekli u Republičkoj agenciji za elektronske komunikacije i poštanske usluge, preduzeća koja pružaju ovakve usluge su po pravilu registrovani operateri usluga sa dodatom vrednošću, kojih ima oko 40. Svi oni su dužni da uslugu pružaju u skladu sa Zakonom o elektronskim komunikacijama i Pravilnikom o obavezama operatera usluga sa dodatom vrednošću.

- Odnos između operatera usluga sa dodatom vrednošću i provajdera - "Telekom Srbija", "Telenor", "VIP mobile" definisan je njihovim međusobnim komercijalnim ugovorom zasnovanim na podeli prihoda u ugovorenom procentu. Na taj način provajderi naplaćuju korišćenje svojih mrežnih resursa prilikom pružanja ove vrste usluga - kažu u RATEL-u.

Iz VIP su nam rekli da oni naplaćuju isključivo upotrebu SMS resursa i da nemaju drugu zaradu od ovih poruka, kao i da su VAS provajderi obavezni da korisniku daju jasne i nedvosmislene informacije o vrsti i sadržini usluge koja se pruža, ceni i načinu naplate usluge.

RATEL: ČITAJTE PAŽLjIVO USLOVE!

DOBIJAMO veliki broj prigovora korisnika na VAS usluge, pa savetujemo da se ne klikće na banere koji se pojavljuju, da pažljivo pročitaju uslove, a naročito oni koji se odnose na sadržaj servisa koji se nudi, cenu i proceduru prijave, odnosno otkazivanja usluge - kažu u RATEL. - U slučaju da korisnik primi SMS poruku sa nepoznatog kratkog koda ili primeti da mu je račun uvećan zbog "naplate u ime i za račun drugog lica", odnosno da ima stavku na ime VAS usluga, potrebno je da odmah reaguje i samostalno deaktivira VAS usluge ili da se obrati info-centru mobilnog operatera čiji je pretplatnik.

"TELENOR": NISMO ODGOVORNI ZA SADRŽAJ

U "TELENORU" napominju da je NTH u RATEL-u registrovan kao pružalac usluga sa dodatnom vrednošću.

- Pružaoci usluga sa dodatnom vrednošću su u obavezi da prilikom reklamiranja pruže sve informacije o ceni i vrsti servisa krajnjim korisnicima - navode u "Telenoru". - Operateri samo obezbeđuju uslove za pružanje usluga korisnicima svoje mreže, ne ulazeći u sadržaj i način pružanja usluge. Pružaoci su odgovorni za koncepciju, reklamiranje i informisanje krajnjih korisnika.

Pogledajte više