NA ODMORU DUŽE NEGO U POGONU: U "Fijat Krajsler automobilima Srbija" ove godine 50 radnih dana, zaposleni strahuju za sudbinu fabrike
PROIZVODNE trake u fabrici "Fijat Krajsler automobili Srbija", u Kragujevcu, od početka godine rade po sistemu kreni-stani. Radnici u proizvodnji automobila u proteklih desetak meseci imali su ukupno tek malo više od 50 radnih dana. Pandemija je ove godine pomrsila konce auto-industriji širom sveta, ali kragujevačka fabrika bori se i sa sopstvenim boljkama.
Upućeniji ističu da je virus korona samo pogoršao postojeće probleme u automobilskom sektoru. To se odrazilo i na našeg proizvođača. Kragujevački pogon je, međutim, pandemiju dočekao sa proizvodom koji se sve manje traži, želi, pa i prodaje. Iz Šumadije godinama izlazi isti model za koji je, očekivano, znatno palo interesovanje. Proizvodnja se odvija u skladu sa potrebama tržišta, ne stvaraju se zalihe vozila. I to je razlog zašto su zaposleni u ovoj fabrici češće na pauzi nego za trakom.
- "Fijat Krajsler automobili Srbija" nisu toliko pogođeni kovidom 19, koliko je kod njih problem zastareli tip vozila - smatra ekonomista Ivan Nikolić. - To je model na zalasku. On je davno prevaziđen. On će moći još najduže godinu dana da gura i tu je kraj. Jeste auto-industrija pogođena pandemijom, ali je kod ovog tipa poseban problem njegova vremešnost. Optimum trajanja modela je pet do šest godina. Istina je da je "Fijatova" politika da svaki drži duže od konkurencije, ali kragujevački je svoj vrhunac doživeo 2012. i 2013. godine. Rezultat te čitave grane popravljaju komplementaši koji su stigli sa "Fijatom" u Srbiju. Zahvaljujući njima pad čitave oblasti nije veći.
U sve češćim obustavama rada, proizvodni radnici su na plaćenom odsustvu. Zvanično primaju 65 odsto zarade, ali strepe za sudbinu kompanije.
- Radnici nisu nezadovoljni platama, već su najviše zabrinuti za budućnost fabrike i za svoja radna mesta - kaže Zoran Stanić, predsednik sindikata UGS "Nezavisnost" u "FKA Srbija". - Od poslovodstva ne dobijamo nikakve informacije šta nas, odnosno fabriku, čeka u nekom narednom periodu. Dosta radnika ima kredite i hipoteke za kuću ili stan. Gubitkom posla mnogi od njih ne bi samo ostali bez plate, već i bez krova nad glavom.
Proizvodni radnici su i sada na plaćenom odsustvu, a trake bi ponovo trebalo da budu pokrenute 18. novembra. Koliko će raditi, još se ne zna pouzdano.
STRMOGLAV PAD U APRILU
PROIZVODNjA motornih vozila i prikolica posle potpunog zastoja tokom proleća, u julu je međugodišnji pad svela na 1,5 odsto, a u septembru na 1,4 odsto. U aprilu je, međutim, 84,2 odsto gori nego godinu pre. U tom mesecu je doprinos ove grane u 18,7 odsto dubokom padu prerađivačke industrije - 2,9 odsto.
- Kumulativni pad za sedam meseci u proizvodnji motornih vozila i prikolica iznosi 37,4 odsto - navodi se u "Makroekonomskim analizama i trendovima". - Interesantan je u tome skok proizvodnje u grani motornih vozila, posle nule tokom prethodna tri meseca, u julu pad u odnosu na prosek 2019. godine iznosi samo dva odsto.