DIZEL SKUPLJI SAMO U ALBANIJI: Evo zašto su cene goriva u Srbiji veće nego u većini država iz okruženja

E. B. T.

18. 09. 2020. u 12:00

BENZIN je u Srbiji od polovine maja do danas poskupeo za 15 dinara po litri i u proseku košta 137,91 dinara. Cena dizela je skočila za skoro 13 i iznosi 144,13 dinara, dok građani auto-gas plaćaju za četiri i po dinara više, odnosno 70,95 dinara.

Foto: Tanjug

Ne očekuju se značajnije promene do kraja godine. Potrošači u našoj zemlji gorivo pazare po višim cenama nego stanovnici većine država u okruženju i EU. Prema tumačenju stručnjaka razlog su veliki poreski nameti, a takva poreska politika se kod nas vodi već deceniju i po.


U regionu skuplji dizel od nas ima samo Albanija. Jeftinije ga kupuju i građani Nemačke, Mađarske, Španije, Bugarske, Grčke... Prema podacima od 14. septembra, u Severnoj Makedoniji dizel košta 93,94 dinara, što je za 50,19 dinara manje nego u Srbiji. U našem okruženju auto-gas se skuplje prodaje samo u Mađarskoj i Grčkoj, dok je najjeftiniji u Bugarskoj i Severnoj Makedoniji, gde je njegova cena niža za oko 20 dinara nego u našoj zemlji. Benzin u regionu više plaćaju stanovnici Hrvatske, Albanije i Grčke.


Na cenu goriva na tržištu utiču mnogi faktori, ali najviše troškovi naftnih kompanija. Iz Udruženja naftnih kompanija Srbije do sada su više puta ukazivali da su državna zahvatanja velika. Njihova analiza, iz maja meseca ove godine, pokazuje da je od 132 dinara, koliko je iznosila cena litre dizela, 50 dinara odlazilo celokupnom naftom sektoru, a 82 dinara u budžet.

MANjE AKCIZE ZA EKOLOŠKO GORIVO


AUTO-GAS se tretira kao ekološko gorivo i zato mnoge države određuju niske namete za taj derivat, kako bi stimulisale građane da ga više koriste - navodi Nebojša Atanacković. - Jedno vreme je i kod nas bilo tako, ali su, u međuvremenu, povećane akcize. Zato već godinama nema interesovanja kod građana da svoje vozilo pretvore u auto na gas. U perspektivi bi, kako ističe, Vlada mogla da odluči da zbog ekološke situacije smanji akcizu na taj derivat i u tom slučaju bi pojeftinio. Tada bi bilo prihvatljivo za potrošače da se prebacuju na vozilo na gas.


Nebojša Atanacković, jedan od vlasnika kompanije "Nafta", takođe smatra da je gorivo kod nas među najskupljima u Evropi zato što su veliki nameti. On objašnjava da kretanje cene sirove nafte na svetskom tržištu utiče sa 25 odsto na formiranje krajnje cene derivata, dok veliku ulogu imaju poreska opterećenja.


- Kod nas je PDV od 20 odsto relativno mali, ali druge zemlje imaju znatno niže akcize - objašnjava Atanacković. - Mnoge države, da bi pojeftinile cenu transporta, određuju manje akcize za dizel nego na benzin, i zato je on jeftiniji od benzina u mnogim zemljama, dok je kod nas obrnuta situacija.


Prevoznici koji su u tranzitu kroz Srbiju, kako objašnjava, nikad ne kupuju dizel u Srbiji, nego u državama kroz koje prolaze pre ili posle. On dodaje da ako bi opredeljenje Vlade bilo da se smanje troškovi transportnih preduzeća, onda bi mogla da snizi namete na dizel.

Pogledajte više