RAMPA ZA SKUPE PERONSKE KARTE: Priprema se uredba koja će propisati najvišu dozvoljenu cenu stanične usluge
CENE peronskih karata u mestima po Srbiji drastično se razlikuju, a često nisu u skladu sa nivoom usluge koju autobuske stanice pružaju.
Tako ulazak na peron u Jagodini ili Šapcu košta 70, u Kragujevcu 100, a u Beogradu 190 dinara. Samovolju vlasnika ovih objekata trebalo bi da spreči novi propis Ministarstva saobraćaja, kojim će biti utvrđena najviša dozvoljena cena svih staničnih usluga, kao i koje od njih moraju biti besplatne.
Uredba je jedan od tri akta koji regulišu ovu oblast, a njihovo donošenje predviđeno je Zakonom o prevozu putnika. Privredna komora Srbije je početkom avgusta usvojila Opšte uslove poslovanja autobuskih stanica, a kako kažu u resornom ministarstvu, čeka se da PKS usvoji i Pravilnik o kategorizaciji autobuskih stanica, na osnovu koga se one svrstavaju u kategorije i u skladu sa tim naplaćuju stanične usluge.
- Ova delatnost obuhvata davanje obaveštenja koja se odnose na vreme polaska i dolaska autobusa, cenu prevoza, naziv prevoznika, prodaju voznih karata i izdavanje drugih prevoznih isprava, ukrcavanje i iskrcavanje putnika, smeštaj i čuvanje prtljaga i prijem i otpremu autobusa - objašnjavaju u resornom ministarstvu. - Trenutno je izdato 90 licenci za pružanje staničnih usluga, u obradi je još 14 zahteva, a do sada je odbijeno šest zahteva.
Komisija za zaštitu konkurencije više puta se bavila poslovanjem autobuskih stanica, a poslednji postupak povrede konkurencije pokrenula je protiv Auto-prevoza "Janjušević" koji upravlja autobuskom stanicom u Kragujevcu, zbog sumnje na zloupotrebu dominantnog položaja.
- Utvrdićemo da li je cena stanične usluge u iznosu u kojem se naplaćuje na ovoj stanici može previsoka, a što dovodi do eksploatacije korisnika ove usluge - navode u Komisiji. - Do sada smo analizirali poslovanje stanica u Beogradu, Ćupriji, Topoli, Sremskoj Mitrovici, Vrnjačkoj Banji i Nišu.
SLOBODNO TRŽIŠTE
U Privrednoj komori kažu da se cene staničnih usluga trenutno formiraju na osnovu slobodnog tržišta, ali ističu da to neće još dugo trajati.
- U toku je izrada Uredbe o načinu utvrđivanja najviše cene stanične usluge, koja će propisati uslove pod kojima će svi korisnici usluga plaćati najprihvatljiviju cenu, kako domaći prevoznici, tako i sami putnici - napominju u PKS. Pružalac usluge dužan je da stanične usluge naplaćuje u skladu sa kategorijom autobuske stanice.
KOMISIJA KONTROLIŠE CENOVNIK
POD lupom Komisije za zaštitu konkurencije prošle godine se našlo preduzeće "Novi Auto-prevoz", koje upravlja stanicom u Vrnjačkoj Banji. Oni su za istu uslugu putnicima naplaćivali različitu cenu, u zavisnosti od toga čijim autobusima se voze. Ulaz za jedne je bio oko 60 dinara, a za druge duplo jeftiniji.
- Oni su u rokovima koji su bili definisani našim zaključkom doneli novi cenovnik kojim su otklonjeni svi problemi koje je Komisija konstatovala u postupku - navode u KZK. - Ovo društvo ima obavezu da nas redovno obaveštava o svim budućim izmenama cenovnika usluga na predmetnoj stanici.