PRODAJA AUTOMOBILA PALA ZA TREĆINU: Kriza zbog epidemije značajno uticala na auto-industriju
PRODAJA novih automobila u Srbiji pala je za trećinu u prvom polugodištu u odnosu na isti period lane.
Od januara do kraja juna prošle godine registrovano je 14.738 novih vozila, a ove 9.900, što je za 32,9 odsto manje, pokazuju podaci Ministarstva unutrašnjih poslova.
- Potražnja za automobilima je počela da raste od polovine maja - kaže Žarko Malinović iz PKS. - Tako je bilo i u junu, a taj trend se beleži i početkom jula, ali još nemamo podatke za ceo mesec. Procenjuje se da će pad prodaje u toku ove godine biti do 40 odsto.
Predsednik Asocijacije uvoznika motornih vozila u Srbiji, Milan Belin, navodi da su najprodavanija bila vozila "Škode" i "Fijata", čije se cene kreću od 10.000 do 35.000 evra. Jeftinije automobile, od 10.000 do 15.000 evra kupuju građani, a skuplje preduzeća.
Prodaja je desetkovana u čitavom svetu zbog širenja virusa korona. Najveći udar su pretrpele upravo one evropske zemlje u kojima je kragujevački "Fijat" prodavao najviše vozila, što se dramatično odrazilo i na situaciju u toj kompaniji i u čitavoj domaćoj auto-industriji. Od januara je ova fabrika imala malo radnih dana, a pitanje je i šta će biti do kraja godine. Predsednik Samostalnog sindikata kragujevačkog "Fijat Krajslera", Zoran Marković, ističe da je proizvodnja drastično smanjena.
- Automobilska industrija u Srbiji je na kolenima zbog pada tražnje uzrokovane pandemijom - kaže Marković. - Najviše automobila "Fijat" je prodavao na tržištima Italije, Španije i Francuske, koje su bile prve i najviše pogođene širenjem virusa. Proizvodnja je drastično pala, jer zbog korone od 16. marta kompanija nije radila.
Uvoz prepolovljen
VREDNOST uvezenih novih i polovnih automobila u Srbiju u prvih pet meseci ove godine višestruko je manja nego u istom periodu prethodne, pokazuju podaci Republičkog zavoda za statistiku. Lane je od januara do maja na naše tržište ušlo putničkih vozila u vrednosti od 229,48 miliona evra, a ove godine 137,08 miliona evra za isti vremenski rok.
Marković očekuje rasplet situacije od septembra i ističe da sve zavisi od potrebe tržišta i celokupne situacije sa pandemijom. Kada "Fijat" u Italiji bude podigao proizvodnju, kako navodi, automatski će se ona oporaviti i u svim ostalim zemljama.
- Zavisimo od dobavljača, ali pre svega od potražnje, a u ovoj situaciji potrošači nigde u svetu ne razmišljaju o kupovini novog automobila - kaže Marković. - Potreban nam je i novi model, jer se "fijat 500 L" proizvodi od 2012. godine.
U Srbiji, prema prošlogodišnjim podacima koje navodi PKS, posluje nešto više od stotinu proizvođača automobilskih delova i komponenti. Ove kompanije zapošljavaju oko 60.000 radnika.
- Naše fabrike koje proizvode auto-delove uglavnom rade za kompanije u inostranstvu, pretežno na evropskom tržištu, a tražnja je sada sigurno više nego prepolovljena - kaže Igor Vijatov, direktor Automobilskog klastera Srbije. - Većina njih sada proizvodi sa smanjenim kapacitetom, a deo uopšte ne radi.
Hrvati najmanje kupovali
POTRAŽNjA za novim vozilima u Evropskoj uniji izrazito je pala u prvih šest meseci ove godine u odnosu na prethodnu zbog pandemije, a najveći pad prodaje na ovom tržištu od 54,4 odsto zabeležila je Hrvatska. Slede Španija, Portugalija i Italija. To pokazuje nedavno objavljeni izveštaj Evropske asocijacije proizvođača automobila, urađen na osnovu broja registracije novih vozila. Prosek pada prodaje na nivou svih zemalja EU je 38,1 odsto. U većini država iznosi između 30 i 40 procenata, a samo u osam članica je manji od 30 odsto.