"BOLJU CENU" IMAĆE ČAK 81 PROIZVOD: U nastavku akcije ove godine duplo više hrane i sredstava za higijenu nego lane - Od 1. septembra
VEĆ od 1. septembra na rafovima 2.000 prodavnica u našoj zemlji naći će se 81 proizvod po najpovoljnijoj ceni! To je sinoć potvrdio predsednik Aleksandar Vučić i dodao da će do 31. oktobra imati cene niže od akcijskih.
To je nastavak akcije "Bolja cena", kojom će ovog puta potrošačima biti ponuđeno više od duplo artikala nego prošle godine. Među tim proizvodima su mleko i mlečni proizvodi, suhomesnate prerađevine, šamponi, sapuni i druga sredstva za ličnu i higijenu domaćinstva....
Koje ćemo konkretno proizvode plaćati po cenama najnižim u regionu i šire, odnosno koje su mere donete za pravičnije cene najpotrebnijih namirnica, kako saznajemo, biće saopšteno danas na konferenciji za novinare u Vladi Srbije.
Javnost će biti upoznata sa rezultatima pregovora premijera Miloša Vučevića, ministara trgovine i privrede Tomislava Momirovića i Adrijane Mesarović sa predstavnicima najvećih trgovinskih lanaca u našoj zemlji, koji je održan pre nedelju dana. Premijer Vučević je tada podsetio na to da je prošle godine realizovana akcija "Bolja cena", u okviru koje su prehrambeni proizvodi bili na sniženju, a da je ta kampanja pomogla boljem životnom standardu građana. Naglasio je da je trgovina kao privredna delatnost unapređena i da ima liderske elemente, kao i da je značajan činilac rasta bruto domaćeg proizvoda (BDP).
- Trgovački lanci su važan činilac unapređenja životnog standarda građana, zbog čega je Vlada Srbije sa njima u stalnom dijalogu - rekao je Vučević posle sastanka. - Mislim da ćemo imati dobre mere. Država ne može i neće da ugrozi mogućnost trgovcima da rade. Niko ne treba to da ugrožava i imaju prava na profit, ali nas su birali građani da vodimo računa i o cenama. Profit je okej, ali ja ne mogu da podržim ekstraprofit, iako ne mogu da kažem u ovom trenutku da trgovci imaju ekstraprofit. Neko u tom lancu ima profit koji bi mogao da bude za nijansu korigovaniji, a da mu ne bude ugroženo poslovanje.
U saopštenju iz Vlade Srbije je navedeno da je na sastanku sa trgovcima bilo reči o maržama i carinama. Razgovaralo se o uticaju visokih trgovačkih marži na cene, kao i o tome da su zarade trgovaca dovele do toga da pojedini proizvodi budu značajno skuplji u Srbiji nego u komšiluku, pa i u znatno bogatijim zemljama Evropske unije.
Trgovci su na tom sastanku isticali da nisu jedino oni odgovorni za visoke cene, već da ih stalno nadograđuju proizvođači sa svojim cenovnicima. Oslanjali su se i na rezultate istraživanja Republičkog zavoda za statistiku, koje je pokazalo da su proizvođači hrane u prvih šest meseci 2023. godine imali prosečnu stopu bruto marže od 54,1 odsto i da je ona bila veća nego u prvom delu 2022. kada je iznosila 51,3 odsto. Zarada proizvođača je bila 3,6 puta veća od prosečne bruto marže za prehrambene proizvode u trgovini na malo, gde je bila 14,9 odsto. Najviša stopa bruto marže, prema ovom istraživanju, zabeležena je u proizvodnji pekarskih proizvoda i testenine od 98,8 odsto.
Akciju "Bolja cena" pokrenulo je lane Ministarstvo trgovine u saradnji sa trgovcima, kada je izdvojeno 20 kategorija proizvoda kojima je u dogovoru sa proizvođačima, uvoznicima i distributerima spuštena cena. Kako su tada isticali, cilj je da se građanima pomogne da što lakše prebrode globalnu krizu koja je posledica rata na istoku Evrope i poremećaja u lancima snabdevanja izazvanim tom krizom. Osnovni plan je bio da cene ovih proizvoda budu najniže ili među dve najniže u toj kategoriji u Evropi.
Od 13. septembra pa sve do 31. decembra lane na konstantnom režimu "akcije" bio je minimum jedan proizvod iz svake od 20 kategorija. Trgovci su mogli u skladu sa politikom konkurencije da izaberu i više od jednog artikla unutar kategorije, kao i da akciji priključe i druge proizvode u skladu sa svojom poslovnom politikom.
Tada su izdvojene kategorije proizvoda: mleko, jogurt, sir beli kriška, jabuke, krompir, testenina, pileće meso (trup), salama u omotu, bezalkoholni napici, kafa, hrana za bebe, šampon za bebe, kupka za bebe, dečje pelene, šampon za odrasle, kupka za odrasle, toalet-papir, higijenski ulošci, deterdžent za pranje sudova, deterdžent za pranje veša.
Od 20. septembra prošle godine u okviru akcije "Bolja cena" priključili smo još 16 novih kategorija proizvoda i to: brašno TIP 500, brašno TIP 400, suncokretovo ulje, kiselo mleko, margarin, sirni namaz, crni luk, pasulj, kupus, pašteta, viršle, smrznuti grašak, džem, keks, pasta za zube i sapun.
Trgovci koji su lane učestvovali u akciji "Bolja cena" zajedno drže 80 odsto tržišta, a najpovoljniji proizvodi koji su izdvojeni u ovoj kampanji bili su ponuđeni u više od 2.500 maloprodajnih objekata.
Jogurt, prašak, voće, povrće...
Predsednik Vučić je rekao da se razgovaralo sa trgovinskim lancima oko smanjenja cena:
- Veliki broj ljudi najveći deo novca troši na osnovne potrepštine i zato smo napravili, ne samo cene hrane, već za čitavu korpu, videćete kako će da izgleda. Tu će biti čajnih kobasica, jogurta, praška za veš, šampona, voća, povrća, mesa, mesnih prerađevina, mleka, mlečnih prerađevina i žitarice i drugo.
Vučić je istakao da su septembar i oktobra meseci koji su teški za građane kada je reč o potrošnji novca i da će zato akcija trajati u tim mesecima, ali i januar i februar, zbog čega će vlada u decembru podići penzije koje će uvećane građanima biti isplaćene do 10. januara.