NOVAC SE ČEKA DUŽE OD NEDELJU DANA: Pojedine filijale banaka uvele da se zahtevi za produženje dozvoljenog minusa podnesu onlajn
UMESTO da digitalizacija ubrza procedure, u pojedinim bankarskim filijalama samo je produžila procese. U jednoj od najvećih banaka koje posluju kod nas, omogućeno je elektronsko podnošenje zahteva za produžetak dozvoljenog minusa. Ovaj posao je mogao da se obavi za nekoliko minuta, uživo. Sada, odgovor se čeka nedelju dana. Ako se interveniše. U tom međuprostoru, klijenti kojima je instant novac neophodan, upadaju u vrzino kolo nedozvoljenog minusa. Najbolji savet za građane jeste da, za svaki slučaj, mesec dana unapred zatraže ovakav vid pozajmice, jer očigledno nema pravila koliko će se na odobrenje čekati.
Nedavnu situaciju koju je imala, ispričala nam je Beograđanka Milica M. Ona je u matičnu banku, preko koje prima platu, došla pet dana pre isteka ugovora o dozvoljenom minusu. Ispostavilo se, na njeno neprijatno iznenađenje, da to nije bilo dovoljno rano.
- Dozvoljeni minus uzimala sam nekoliko puta, i nikada nisam imala problema - priča naša sagovornica. - Da ne bih razmišljala, uzimala sam ga na period od tri godine. Vodila sam računa o isteku roka, i naravno, namirila sam dug. Na šalteru mi je rečeno da oni nemaju vremena za ovaj postupak, koji sam inače, završavala za manje od pet minuta. Uputili su me da zahtev podnesem onlajn, sa sve dokumentacijom. Međutim, upozorili su me da ne znaju koliko ću čekati odgovor.
Poziv u filijalu
BEZ obzira što je upit za odobravanje dozvoljenog minusa dostavljen onlajn, banke zadržavaju pravo da klijenta dodatno pozovu u filijalu da bi potpisali ugovor. Ako se sva priložena dokumenta iz mejla otvore, smatraju se potpisanim od strane klijenta. Ali ni to nije garancija da će posao biti završen bez odlaska na šalter.
Kako nam priča ova Beograđanka, sačekala je nedelju dana od podnošenja zahteva, pre nego što je rešila da se mejlom obrati filijali sa pitanjem kada će dobiti odobrenje. Službenica joj je ljubazno rekla da ima mnogo zahteva i zamolila za još malo strpljenja. Dozvoljeni minus odobren joj je sutradan. Prema rečima Milice M., ona protiv digitalizacije nema ništa. Naprotiv. Ali je ovo prvi put da je u situaciji da ona ne olakšava proces.
- Ne znam da li će ovo ubuduće biti praksa, ili se samo sada dogodilo da ovoliko dugo čekam reakciju bankara, jer je leto i period odmora, pa nema dovoljno ljudi koji rade. Ali, nije mi prihvatljivo da nude druge, brže načine komunikacije, a to u stvari nije istina. Srećom, nemam trenutno neočekivane troškove, pa mogu da se strpim, ali šta će onaj kome je pozajmica neophodna odmah, računao je na to, i ne može da čeka na onlajn odgovor - pita se Milica M.
Finansijski savetnik Dušan Uzelac podseća da je dozvoljeni minus kratkoročno zaduženje, i kada se zahteva ponovno odobrenje, račun klijenta mora da bude u plusu makar jedan dinar. Od banke do banke je da definiše pod kojim se uslovima oni odobravaju, da li, što je najčešći slučaj, na period od godinu dana, ili na duže vreme. Takođe, na filijalama je i da klijentima ponude načine kako da zahtevaju uslugu.
- Zaposleni u bankama koriste se sumnjivim rečenicama, kao što je ta da nešto u filijali ne može da se završi. Građani treba da zatraže to napismeno, jer se onda menja narativ i postoji odgovornost. Ne postoje glupa pitanja, samo tako ćemo i stizati do odgovora - kaže Uzelac.
Najskuplja pozajmica
POPULARNI minus najskuplji je vid pozajmice od banke. Od njega su jeftiniji keš krediti, ali i kreditne kartice. Istovremeno je i među najčešće korišćenim, a jedan od razloga je što za ovu vrstu usluge nije potrebno previše papirologije i odobrava se brzo, a bankarskim korisnicima deluje kao novac koji je uvek nadohvat ruke.
Ekonomski stručnjaci, pa i Narodna banka Srbije, savetuju da se dozvoljeni minus koristi samo u krajnjoj nuždi i na što kraći rok. Kamatne stope na dozvoljene minuse razlikuju se od banke do banke. U proseku - iznose 28,71 odsto na dozvoljene minuse i 32,66 odsto na nedozvoljene minuse.
Naš sagovornik napominje i da je u poslednje vreme lutrija kome zapadnemo na šalteru. Neko odbija nešto da uradi, jer to pravilo "kuće". S druge strane, neko ne želi da uradi ono zbog čega je klijent došao, jer je loše plaćen.
- Građani prema bankama treba da se odnose kao prema prodavnici. One prodaju novac, mi smo kupci. Ako nam se uslovi ne dopadaju, teba potražiti uslugu u drugoj. Stvar je u tome da se građani često nađu u zarobljenom položaju pa zato banke i mogu da rade takve stvari, sve dok nemaju posledicu zbog ponašanja, u vidu gubitka profita ili klijenata - kaže ovaj stručnjak.
Uzelac napominje da ista usluga u različitim bankama može da traje pet minuta i 15 dana, i to nije izvan zakona. Isto tako, u prethodnim ugovorima pišu svi uslovi pod kojima se usluga uzima, poput pozajmice u vidu dozvoljenog minusa.
Inače, dok pojedine banke dozvoljen minus odobravaju automatski, u drugima je potrebno ponoviti proceduru ponovog odobrenja minusa koja je ista kao i kada se odobrava prvi put. Podnosi se zahtev za odobrenje minusa, povlači Izveštaj iz Kreditnog biroa, banka u svom sistemu proverava da li je bilo i koliko obračunate zatezne kamate po tekućem računu, ukoliko je klijent ulazio u nedozvoljeni minus, i odgovor je vrlo brzo tu. Osim kada se čeka danima.