SRBIJA DOBIJA DRUGU FABRIKU ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA? Vučić tražio od Sija proizvodnju vozila na struju kod nas
SRBIJA bi mogla da dobije još jednu fabriku električnih automobila. Ovu mogućnost nagovestio je predsednik Aleksandar Vučić tokom posete kineskog predsednika Si Đinpinga, koji je u razgovoru sa velikim liderom sa istoka pokušao da izlobira za taj veoma značajan projekat. Očekuje se odgovor Pekinga, a ta opcija ozbiljno će se razmatrati.
Pre nego što je najveći kineski proizvođač e-vozila kompanija BYD lane u decembru odlučila da gradi svoju gigafabriku u mađarskom Segedinu, spekulisalo se da je i naša zemlja razmatrana kao potencijalna destinacija i da nam je to za dlaku izmaklo.
"Stelantisova" fabrika u Kragujevcu trebalo bi u oktobru da počne proizvodnju električne "pande" u punom kapacitetu, a ekonomski analitičari i stručnjaci ističu da bi dolazak još jednog proizvođača značajno podigao ekonomsku aktivnost u našoj zemlji i uticao na rast srpskog BDP. Električno vozilo bi kao finalni proizvod poboljšao strukturu našeg izvoza koja je u automobilskoj industriji sada bazirana na plasiranju nekih jednostavnijih, sitnijih delova, a to bi uticalo i na smanjenje spoljnotrgovinskog deficita.
Kako ocenjuje direktor Automobilskog i mobiliti klastera Srbije Igor Vijatov, izgradnja još jedne fabrike e-automobila bi bila sjajna vest. Pored kragujevačkog "Stelantisa" to bi, kako dodaje, učvrstilo poziciju naše zemlje kao značajnog proizvođača tih vozila u Evropi.
- U Srbiji ima oko 200 kompanija koje prave auto-delove - navodi za "Novosti" Vijatov. - Još jedan proizvođač znači dodatnu priliku za naše dobavljače delova da uđu u njihove lance snabdevanja. Oni će biti angažovani za pogon u Kragujevcu, a nova fabrika otvara nove poslovne mogućnosti za njih. Takođe, šansa za naše dobavljače biće i kineska proizvodnja električnih vozila u Segedinu.
Izgradnja još jedne fabrike e-automobila u Srbiji bi, kako dodaje, privukla i nove investitore, proizvođače auto-delova da dođu. Sve ovo znači i otvaranje novih radnih mesta za naše građane. On ističe da proizvodnja vozila na električni pogon donosi nove tehnologije, nova znanja i izazove. Biće nam potreban, kako dodaje, potpuno drugačiji tip radnika, odnosno mnogo više inženjera i IT stručnjaka.
U Kini postoji oko 400 proizvođača električnih automobila, ali nisu svi uspešni. Neki, poput kompanije BYD koja gradi fabriku u našem komšiluku, uspeli su da se probiju i postanu globalni igrači. Zapadni mediji često pišu o poslovnom rivalstvu ove kineske firme i "Tesle" Ilona Maska nazivajući to borbom Titana u oblasti električnih vozila. Britanski "Gardijan" je početkom godine pisao da je u poslednjem kvartalu 2023. godine BYD prvi put nadmašio "Teslu" kada je u pitanju prodaja samo automobila na baterije. Ne čudi onda što se Mađarska, gde je počela priprema zemljišta za gradnju fabrike ovog proizvođača iz Kine, našla na meti kritika Brisela i ljubomore drugih članica EU.
Konkurentnost kineskih proizvođača e-vozila u odnosu na evropske značajno se povećava. Da to izuzetno žulja Brisel, pokazuje i izjava predsednice Evropske komisije Ursule fon der Lajen koja je kao jednu od najznačajnijih tema sa predsednikom Sijem tokom njegove posete Parizu navela zahtev EU za fer konkurenciju u trgovini, jer postoji prevelika ponuda subvencionisanih kineskih proizvoda kao što su električna vozila.
Prema rečima Vijatova, Kina se takmiči sa Evropom i Amerikom, a kineski proizvođači električnih vozila su zaista napredovali.
- Oni prave električne automobile koji su dosta jeftiniji od evropskih i američkih, a sa sličnim performansama u smislu kvaliteta - navodi naš sagovornik. - Pojavile su se informacije da su pojedini kineski proizvođači napravili baterije sa kojima automobil može da prelazi i 1.000 kilometara sa jednim punjenjem. Sada su električni automobili deklarisani da prelaze od 300 do 500 kilometara, što utiče i na njihova vozila, pa su ona sa manjom baterijom jeftinija, a sa većom skuplja.
Za "Ekspo" leteći taksi
KINESKA kompanija, jedna od najpoznatijih u svetu u oblasti tzv. letećih taksija, sa kojom Srbija pregovora kako bi se ove letelice uspostavile 2027. godine kada se održava "Ekspo" u Beogradu, zove se EHang. Ovo za "Novosti" otkriva Petar Vojinović, urednik specijalizovanog sajta za vazduhoplovstvo "Tango siks". Vučić je tokom zajedničke izjave sa kineskim predsednikom Si Đinpingom rekao da se krenulo u pregovore, ali nije hteo još da iznosi ime firme. Kako Vojinović ističe, tzv. leteći taksiji su zapravo letelice sa vertikalnim poletanjem i sletanjem na električni pogon (eVTOL), kao helikopteri.
- Koliko je EHang trenutno u samom vrhu globalne trke za praktičnom demonstracijom upotrebe ovih letilica, dokazano je pre dva dana u Abu Dabiju - ističe Vojinović. - Tada je izveden prvi demonstracioni let sa jednim putnikom na prostoru Bliskog istoka. On je prevezen u njihovoj dvosedoj letelici bez pilota.