BODOVIMA KUPUJU VERNOST POTROŠAČA: Trgovinski lanci nude kartice i aplikacije lojalnosti obećavajući pogodnosti
KARTICE lojalnosti preplavile su poslednjih godina trgovinske lance u skoro svim oblastima poslovanja. Prehrambeni proizvodi, odeća i obuća, najnoviji naslovi u knjižarama, kozmetika... Za sve što je potrebno moguće je ostvariti popust, ili puniti karticu bodovima za neku narednu kupovinu. Jednako vredne su i aplikacije vernosti, sa bar-kodom u mobilnom telefonu, koji se obavezno prilaže kako bi ostvarivanje pogodnosti prošlo kroz sistem. Lepo zvuči, ali neretko se događa da ušteda bude minimalna, zbog čega neki potrošači i ne pribegavaju ovakvoj vrsti usluga.
Sakupljanje kupona kojim se određeni proizvodi pazare po sniženim cenama, odavno je trend na Zapadu, pa se ta navika polako prelila i na naše podneblje. Potrošačima u Srbiji pregrade u novčanicima su pune kartica, što za bezkontaktno plaćanje, što za sniženja. U ponudi ih je toliko da neretko i zaborave da ih imaju, ali u vidnom polju ostaju one koje se najčešće koriste.
- Imam lojaliti karticu jedne od poznatih drogerija, i veoma sam zadovoljna pogodnostima - kaže nam Branka B. - Ne obraćam pažnju na takozvane cvetiće, i ne znam koliko sam ih sakupila tokom kupovine, ali dešavalo se s vremena na vreme da mi račun umanje za vrednost prikupljenih bodova. Ono što je značajno, jesu popusti koji se ostvaruju za nas koji imamo lojaliti karticu, i vrlo često može na određenim proizvodima da se uštedi i do 1.000 dinara.
Kako kaže naša sagovornica, dešava se da je tek na kasi obraduju umanjenim računom, jer kada joj je nešto zaista potrebno, ne gleda da li je na sniženju. S druge strane, zbog posedovanja kartice za popuste u trgovinskim lancima prehrambenih proizvoda, neretko se događa da građani kupe i ono što im ne treba, jer je - povoljno.
- Primera radi, pojedini slatkiši često umeju da budu na 50 odsto popusta uz lojaliti karticu. Opcija je i da ponude dva proizvoda po ceni jednog. To sve doživljavam kao navođenje da kupim ono što inače ne bih, ali kada vidim ponudu, privuče me. I onda potrošim još više novca nego što sam planirala. Zbog toga izbegavam da koristim takve usluge. Jedino mi ima smisla ponuda koju imaju knjižare, jer onaj ko često kupuje literaturu, ostvaruje baš značajne uštede - iskrena je Sanja M.
Iz jednog poznatog trgovinskog lanca za "Novosti" kažu da njihova aplikacija lojalnosti u ovom trenutku ima više od milion i po korisnika. Od lansiranja pre dve godine, rast broja potrošača koji je imaju na svojim mobilnim uređajima neprestano raste. Kako navode, popusti za verne kupce prelaze 50 odsto.
- Korisnicima se svake nedelje nudi više od 50 artikala po promotivnim cenama, kao i 10 personalizovanih artikala jedinstvenih za svakog od njih, baziranih na istoriji kupovine, takođe po promotivnim cenama - kažu iz ove kompanije. - Od oktobra, aplikacija je unapređena i novom funkcijom praćenja ušteda, omogućava korisnicima da bolje razumeju svoje finansijske navike i isplaniraju troškove.
Odeća se sve više kupuje onlajn
MNOGI poznati brendovi koji se bave prodajom garderobe, na onlajn platformama imaju svoje aplikacije za verne kuce. One u startu nude kodove, koji se ukucaju pri narudžbini stvari, te se na osnovu njega ostvaruju popusti na prvu kupovinu. Međutim, sniženje se ostvaruje i kasnije, i u odnosu na komade odeće, koje bi kupili u radnji, ono dostiže između 20 i 30 odsto.
Prilikom prijavljivanja za program lojalnosti, kupci kompanijama daju svoje podatke, koje na osnovu njih realizuju kampanje i prave ciljne grupe, kako bi svakom potrošaču ponudili ono što mu je potrebno i što odgovara njegovom novčaniku. Stoga, Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS), javljaju se često kupci sa pitanjem o zloupotrebi podataka.
- Za sve podatke koje potrošač navede odgovoran je izdavalac lojaliti kartice - napominje Marko Dragić, pravni savetnik NOPS. - Svaka zloupotreba može se prijaviti Povereniku za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti.
Kada je reč o tome ko u stavri dobija od aplikacija i kartica vernosti, sve zavisi od preferenci. Prema Dragićevim rečima, pošto se hrana svakodnevno kupuje, potrošači dolaze u zabludu da su popusti značajni, a nisu.
- Ne znamo kolike su marže trgovinskih lanaca, i zapravo je privid koliki je popust u stvari. Najveći obrt odlazi na garderobu, gorivo, naftne derivate i bebi opremu. Ako se na duži period dostiže limit na karticama, to potrošače navodi da iznova i iznova troše novac u određenom lancu trgovine, i tu dobit imaju isključivo trgovci. S druge strane, kratkoročni efekti idu naruku kupcima - zaključuje naš sagovornik.