ZAMENA ROBE KUPLJENA NA DALJINU NERETKO ZAHTEVA STRPLJENJE I DOBRU KONDICIJU: Kupe na "klik" vraćaju pešice

Г. В. 21. 03. 2024. u 10:56

KUPOVINA na "klik" sve je popularnija među potrošačima. Društvene mreže u sponzorisanim objavama neretko namame kupce u popularne prodajne lance, nudeći dodatne popuste. I ništa tu ne bi bilo sporno da procedura pri vraćanju artikla nije zamarajuća i zahteva dodatni angažman građana. Na primer, da fizički odu do pošte ili kurirske službe, ili da štampaju zahtev za zamenu ili povraćaj novca, koji je nepohodno dostaviti zajedno u paketu sa proizvodom. Potrošači treba da se naoružaju strpljenjem i poželjno je da budu u dobroj kondiciji da bi ostvarili svoja prava.

Foto Shutterstock

Čitateljka našeg lista nedavno nam se požalila na iskustvo koje je imala pri pokušaju zamene obuće u jednoj poznatoj radnji sportske opreme. Kako kaže, do sada nije imala probleme da vrati proizvod, te se neprijatno iznenadila.

- Poručila sam patike preko sajta firme, vodila sam računa o broju, pošto sam već imala obuću tog brenda - priča nam Jovana S. - Ipak mi je bio potreban manji broj, te sam otišla do maloprodajnog objekta u nadi da ću tamo uspeti da rešim problem. Umesto toga, dobila sam samo uputstvo kako "pešice" da obavim zamenu, pošto njihova firma nema mogućnost da učini to umesto mene, jer je roba naručena preko interneta.

Prema rečima naše sagovornice, konkretnog modela u boji koju je kupila u radnji nije bilo, ali je bilo sličnih, skupljih, te joj je samo ponuđena mogućnost da zameni za neki od dostupnih modela i doplati razliku. Kako joj to nije bila opcija, rečena joj je adresa na koju da vrati paket, uz obavezno popunjeni formular sa sajta sportske radnje, koji je neophodno da bude u pošiljci.

- Prvi put se susrećem sa ovakvom situacijom. Dešavalo se i ranije da pogrešim veličinu, odem u prvu radnju uz sačuvani račun i zamenim stvari. Na kasi prodavci unesu neophodne podatke u sistem, i roba mi ponovo stigne u taj objekat, ili kroz nekoliko dana dobijem novac nazad na račun. Nisam očekivala da će procedura biti drugačija u ovom slučaju. Nije uopšte stvar u tome da kao kupac snosim troškove vraćanja, nego u činjenici da bi onlajn kupovina trebalo da bude udobna, a moj je utisak da ovakvim procedurama trgovci navode potrošače da odustanu od zamene i da plate više nego što su planirali - kaže Jovana S.

Oprez pri odabiru prodavca

POTROŠAČI treba da vode računa i da kupuju od online trgovaca koji su registrovani, a ne preko društvenih mreža.

- Zakon se u tom slučaju ne primenjuje, a najčešće je reč o fizičkim licima. Kupcima savetujemo da robu kupuju u online šopu gde postoje registrovani podaci o firmi: naziv, adresa, PIB, matični broj, registarski broj, žiro račun. Svoje pravo mogu ostvariti na osnovu podataka koji se nalaze u porudžbenici, odnosno podataka o prodavcu koje je moguće pronaći na pratećem dokumentu - navode u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije.

U poznatoj modnoj filijali, s druge strane, u radnji je moguće zameniti odeću koja je kupljena na njihovom sajtu. Međutim, opcija je takva da se na kasi šalje zahtev za povraćaj novca, a novi artikal se plaća regularno. Drugim rečima, kupac ima dupli trošak u tom trenutku. Iskustva potrošača su različita. I dok neki trgovinski lanci specijalizovani za odeću i obuću imaju politiku da jednako vrednuju kupovinu preko sajta i u objektima, dotle drugi posluju odvojeno.

- Ako se kupuje putem internet stranice trgovca, zakonom je predviđen rok od 14 dana za povrat robe, ali neki brendovi daju rok za vraćanje stvari i do 30 dana - podsećaju u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije. - Kada se vraća roba kupljena na daljinu, ne mora da se navodi razlog, a jedini eventualni trošak jeste naknada za poštansku uslugu.

Ukoliko je roba kupljena u samoj prodavnici, pretpostavlja se da je postojala prilika da se roba isproba i vidi, tako da ne postoji zakonska obaveza trgovca u tom slučaju da zameni ili vrati novac. Postoje trgovci koji predstavljaju pozitivan primer na tržištu, koji daju mogućnost potrošaču da robu vrati, ali to nije zakonom propisano već je stvar poslovne politike trgovca.

Pogledajte više