FRANCUZI KRIVI ZA KAŠNJENJE LETOVA: Direktorat civilnog vazduhoplovstva u vanrednoj inspekciji na beogradskom aerodromu
DIREKTORAT civilnog vazduhoplovstva Srbije (DCV) saopštio je danas da je sproveo kontrolu i vanredan inspekcijiski nadzor na beogradskom aerodromu "Nikola Tesla", zbog toga što je prethodnih dana bilo učestalih odlaganja i kašnjenja letova. Preliminarnom analizom utvrđeno je da operater, francuska kompanija "Vansi", nije preduzela sve mere koje bi obezbedile redovno i efikasno odvijanje vazdušnog saobraćaja, prvenstveno u pogledu usluge odleđivanja i sprečavanja zaleđivanja aviona. Zato im je Direktorat naložio sprovođenje hitnih mera kako bi se otklonile nepravilnosti i omogućilo neometano odvijanje saobraćaja.
Kao što su "Novosti" već pisale, prethodnih dana većina letova je kasnila, a to je posebno bilo izraženo u nedelju i ponedeljak, kada je poletanje za određene destinacije bilo odlagano čak pet sati. Niske temperature i padavine usporile su odvijanje saobraćaja. Kada je takvo vreme, avioni moraju da se odlede pre poletanja. Međutim, prvi put se u zimskim uslovima dešava da je dostupna samo jedna platforma za odleđivanje i sprečavanje zaleđivanja aviona, od ukupno tri koliko ih ima. Zbog rekonstrukcije piste, od maja prošle godine koristi se druga poletno-sletna staza, i dostupna je samo jedna pozicija za odleđivanje, a nije obezbeđen pristup do ostale dve.
Platforma je posebno mesto uz pistu, pripremljeno na odgovarajući način, na koje avion pre poletanja dođe, a sa kamiona koji tu stoje prskaju ga određenim sredstvima kojima se prvo uklanja led, a potom protiv zaleđivanja. S obzirom na to da je sada u funkciji samo jedna takva platforma, aerodrom koristi i ad hok rešenje, pa kamioni prilaze avionima koji su na poletno-sletnoj stazi da bi obavili taj posao, što nije adekvatan način i može dodatno da uspori saobraćaj.
Poznavaoci ove problematike pretpostavljaju da je Direktorat od aerodroma zahtevao stavljanje u funkciju i preostale dve platforme za odleđivanje. Procenjuje se i da je nerealno da to bude urađeno do kraja ove zimske sezone.
Danas je saobraćaj u beogradskoj vazdušnoj luci funkcionisao redovno, iako je aerodrom imao iste kapacitete za odleđivanje kao i prethodnih dana. Kako sagovornik "Novosti" objašnjava, razlog za to je što nije bilo padavina.
- Bez obzira na to koliki je minus, ako nema padavina, sam proces odleđivanja aviona i prskanja sredstvom protiv zaleđivanja traje mnogo kraće - navodi naš sagovornik. - U ponedeljak je poseban problem bio vlažan sneg. To je isto kao kod automobila, ako toplom vodom probate da ga odledite dok je pod snegom, to će trajati duže nego kada nema padavina. Mi smo ove zime imali mnogo sreće, jer su vremenske prilike bile pogodne. Ali, kada se situacija sa padavinama bude ponovila, ako aerodrom ne stavi u funkciju sve kapaciteti opet će se ponoviti kašnjenja.
Direktorat, kao nadležno regulatorno i nadzorno telo u oblasti vazdušnog saobraćaja u Srbiji, ističe da će nastaviti sa intenzivnim nadzornim aktivnostima i insistiranjem na hitnoj primeni naloženih mera.
SVE RADI U PUNOM KAPACITETU
OD kompanije Belgrade Airport, koja upravlja vazdušnom lukom "Nikola Tesla" i članica je "Vansija", pokušali smo da saznamo šta podrazumevaju hitne mere koje im je Direktorat civilnog vazduhoplovstva naložio i do kada mogu da ih sprovedu, kao i da li mere obuhvataju stavljanje u funkciju i preostale dve platforme za odleđivanje. Odgovore na ova pitanja nismo dobili, a u saopštenju koje su nam dostavili ističu da usluga odleđivanja i sprečavanja od zaleđivanja aviona radi u punom kapacitetu, u skladu sa planiranim redom letenja avio-kompanija.
- U zimskim uslovima razlozi za kašnjenje letova mogu biti višestruki - navode u saopštenju. - Na primer, za odleđivanje aviona potrebno je određeno vreme, a zbog kašnjenja letova u dolasku u Beograd, može se dogoditi da naredni letovi iz glavnog grada budu odloženi, što zatim posledično stvara duže vreme čekanja na odleđivanje, a samim tim može dovesti i do kašnjenja letova.
Takođe, kako dodaju, da li će avio-kompanije sletati ili poletati u uslovima smanjene vidljivosti, osim kategorije aerodroma, važno je nekoliko drugih činilaca, poput tipa i opreme samog aviona, procedura koje propisuju avio-kompanije i pilota koji donosi odluku da li će u uslovima smanjene vidljivosti sleteti u Beograd, preusmeriti let na najbliži aerodrom, odnosno da li će uopšte i poleteti ka Beogradu.
Putnicima savetuju da se o redu letenja i statusu pojedinačnih letova pravovremeno obaveste putem internet-stranice aerodroma, kao i u izabranoj avio-kompaniji.