POPUST SAMO ZA NAJMANJE BROJEVE: Trgovci sezonsko sniženje koriste da se reše zaliha

Е.Б.Т. 11. 01. 2024. u 18:22

TRGOVCI se dosetili kako da sezonsko sniženje iskoriste da bi se rešili zaliha i ostvarili dobro zaradu. Potrošači se sve više žale da na popustu ne mogu da nađu odgovarajuću veličinu odeće, jer u ponudi ima samo najmanjih i najvećih brojeva, kao što su HHS, HS, HHL i HL. U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) navode da se tokom sniženja sve više potenciraju proizvodi koji odgovaraju manjem broju građana.

Foto P. Milošević

- To su uglavnom veoma velike ili izuzetno male veličine - kaže za "Novosti" Marko Dragić iz NOPS-a. - Trgovci to rade da bi i dalje imali veliku zaradu na robi koji se najviše prodaje, a istovremeno se oslobodili zaliha proizvoda za kojima je manja tražnja. Pritom, iskoriste i da kroz reklamu o velikim popustima priviku veći broj potrošača.

On objašnjava da takva praksa ne spada u prekršaj, već je to marketinški trik i mamac za kupce. Kako ukazuje, potrošači su, od 25. decembra kada je krenulo sezonsko sniženje i tokom praznične šoping groznice, najviše pritužbi imali na to što popusti nisu bili realni.

- Visina sniženja koja je naznačena nije bila ispravno obračunata - objašnjava Dragić. - Osim toga, veoma mali broj proizvoda je bio na popustu koji je oglašen. Najmanje jedna petina robe mora da bude obuhvaćena visinom sniženja koja je naznačena. Ako je ponuđena roba u zanemarljivoj količini ili sa ciljem da se potrošač navodi na kupovinu druge vrste proizvoda, onda je to prekršaj.

Kako navodi, mlađa populacija ima više prigovora na onlajn kupovinu, a starija za šoping u prodajnim objektima. Mnoge kupoholičare privukla je oglašena visina sniženja, pa nisu vodili računa da odaberu proizvod koji im odgovara. Čitateljka "Novosti" Marija Vasić iz Beograda pazarila je ćebe u prodavnici, ali kada je došla kući shvatila je da je uzela manju veličinu od one koja joj je potrebna.

- Kada sam otišla da zamenim, prodavačica je odbila - požalila se Vasićeva. - Kada sam stigla kući i otvorila, odmah sam shvatila da sam napravila grešku i da mi treba veće ćebe. To sam i rekla prodavačici, međutim ona nije htela da ga zameni.

U NOPS-u objašnjavaju da trgovac prema zakonu nije u obavezi da zameni proizvod niti da vrati novac, ako je on ispravan i bez greške, a kupac to traži zbog neodgovorajuće boje ili veličine ili se jednostavno predomislio i želi nešto drugo.

- To je pitanje dobre volje trgovca i poslovne prakse kompanije - precizira Dragić. - Tako da većina njih izlazi u susret potrošačima i omogućava im da zamene proizvod ili im vraća novac. To rade u nastojanju da sačuvaju kupce.

Situacija je drugačija kada je u pitanju onlajn kupovina. Ukoliko potrošači pazare putem interneta, onda imaju pravo da odustanu od kupovine bez ikakvog obrazloženja u roku od 14 dana.

INSPEKCIJA NEDOVOLjNO KONTROLIŠE

TOKOM sezonskih sniženja brojne su prevare prodavaca, a malo je pravih popusta. Kada potrošači uoče bilo koju zloupotrebu to mogu da prijave tržišnoj inspekciji ili organizacijama za zaštitu potrošača. Kako navode u NOPS-u, inspekcija nedovoljno kontroliše trgovce tokom sezonskog sniženja. Nije poznato da je neko sankcionisan zbog kršenja propisa koji se odnose na popuste. Zato je savet kupcima da budu oprezni kako bi izbegli zamke trgovaca.

Pogledajte više