SRBIJA IMA POTENCIJAL ZA ZANIMANJA BUDUĆNOSTI: Tranzicija na električna vozila u auto-industriji donosi promene i na tržištu rada
EKSPONENCIJALNI rast prodaje električnih vozila (EV) transformiše automobilski sektor brže nego što se trenutno predviđa, a ovi četvorotočkaši će dominirati do kraja decenije.
Njihova prodaja na globalnom nivou će se povećati šest puta do 2030. godine, a njihov tržišni udeo će se kretati od 62 do 86 procenata. Ovo se ističe u analizi američkog istraživačkog centra za zaštitu životne sredine Rocky Mountain Institute (RMI) objavljenoj u septembru.
Slična predviđanja o rastu prodaje ima i konsultantska kompanija Boston Consulting Group (BCG), koja ističe da će do 2035. godine, ukupan udeo prodatih e-vozila dostići gotovo 80 odsto ukupnog broja prodatih putničkih automobila. Procenjuje se da će uz Kinu, Evropa biti deo sveta u kome se očekuje najveći porast broja EV, pogotovo jer se radi na daljem snižavanju njihovih cena kako bi postala pristupačna i dostupna najširoj populaciji.
RMI očekuje da će se troškovi proizvodnje baterija prepoloviti u ovoj deceniji, a to će uticati da električna vozila budu jeftinija i da koštaju isto kao automobili na dizel ili benzin. Ova "prelomna tačka" izjednačavanja cene, kako se navodi, očekuje se već 2024. godine u Evropi, 2025. u Kini, 2026. u SAD i 2027. u Indiji.
Tranzicija na električna vozila utiče i na restrukturiranje tržišta rada u auto-industriji donoseći velike promene. Napuštanje proizvodnje vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem znači i da se menja profil radnika koji će u skoroj budućnosti biti potrebni auto- industriji. Ove promene donekle izazivaju bojazan u Evropi, budući da evropska auto-industrija zapošljava veliki broj ljudi. Analize pokazuju da će ovaj sektor morati znatno da izmeni radne profile u odnosu na sadašnju situaciju, pa se tako u istraživanju Boston Consulting Group navodi da će samo Nemačka prelaskom na proizvodnju elektrifikovanih vozila morati da prekvalifikuje najmanje 2,4 miliona radnika koji su trenutno zaposleni u auto-kompanijama.
Sa sličnom situacijom suočili su se i radnici u kragujevačkom "Fijatu", koji od januara 2021. godine posluje u okviru koncerna "Stelantis", a čine ga "Fijat Krajsler automobili" i PSA grupa. Fabrika u Kragujevcu se priprema za početak proizvodnje nove generacije automobila na električni pogon, a prva vozila će, kako je najavljeno, izaći sledeće godine. Zbog toga je bilo potrebno da se radnici obuče za novi proizvodni proces, a to su postigli radeći na električnim modelima u "Fijatovim" pogonima u Slovačkoj i Poljskoj.
Direktor kompanije "Stelantis" Karlos Tavares, istakao je da će se ovo električno vozilo prodavati na svim kontinentima, a, osim u Srbiji, proizvodiće se i u Brazilu i Maroku.
- Ovo će biti prva fabrika serijskih električnih vozila na Balkanu, a za veći deo automobila osposobljeni su radnici iz Kragujevca koji su bili na obuci - istakao je Tavares.
- Tako da 2024. izlaze prve "pande" iz fabrike u Šumadiji.
U izveštaju Međunarodne agencije za energetiku ističe se da povećana potražnja za električnim vozilima pokreće potražnju za baterijama i srodnim kritičnim mineralima.
Potražnja za automobilskim litijum-jonskim baterijama, kako se dodaje, porasla je za oko 65 odsto u 2022. u odnosu 2021. godinu, prvenstveno kao rezultat rasta prodaje električnih putničkih automobila.
U auto-industriji budućnosti, kao i svim aktivnostima koje je podržavaju, uključujući i proizvodni lanac baterija, biće potrebni kvalifikovani kadrovi širokih profila, a potencijal za takva zanimanja postoji i u našoj zemlji. Srbija već ima fabriku "Eleven Es" u Subotici koja je u aprilu ove godine prva započela proizvodnju litijum-gvozdeno-fosfatnih (LFP) baterija u Evropi. Kako je saopštila kompanija, ovaj pogon u Subotici izgrađen je po najvišim svetskim ekološkim standardima, a čitavo poslovanje u potpunosti je usaglašeno sa zelenom agendom i regulativom EU.
- Predviđanja pokazuju da će tržište LFP ćelija doživeti značajan rast u narednim godinama, a samo u poslednje dve globalna prodaja porasla je više od devet puta - kažu u kompaniji.
- S obzirom na to da su kineske kompanije trenutno većinski proizvođači LFP baterija, širenje industrije u Evropi biće ključno za revoluciju baterija na tržištu EU.
Podsetimo i da je slovačka kompanija "Inobat", krajem septembra ove godine, objavila da je Ćupriju odabrala kao lokaciju za svoju giga- fabriku za proizvodnju i reciklažu baterija. Tim povodom potpisan je Memorandum o razumevanju sa Ministarstvom privrede Srbije i ovom opštinom u Pomoravskom okrugu. "Inobat" je objavio da se radi o fabrici baterija za električna vozila ukupnog kapaciteta od 32 gigavat-sata, koja bi trebalo da bude otvorena 2025. godine sa početnim kapacitetom od četiri gigavata.
"Inobat" posluje u oblasti inovativnog istraživanja i razvoja baterija za električna vozila i deo je šire "Inobat grupacije" sa sedištem u Slovačkoj koja poseduje pogone u Slovačkoj i objekte u razvoju u Španiji i SAD.
Svake godine 40.000 novih radnih mesta
TRANZICIJA automobilske industrije ka elektrifikaciji izazvaće ogromne strukturne promene po pitanju radnih mesta, pokazuje studija koju je sprovela Boston Consulting Group.
Promene u proizvodnji će izmeniti i zahteve za veštinama i distribuciju radne snage. U deceniji pred nama direktno zapošljavanje u proizvođačima automobila i dobavljačima fokusiranim na motore sa unutrašnjim sagorevanjem će se smanjiti za pet odsto, dok će se radna snaga u industrijama koje se oslanjaju na električna vozila povećati za 34 procenta.
Pored ovog velikog transfera iz osnovne automobilske industrije u susedne industrije, u Evropi će se svake godine otvarati dodatnih 40.000 radnih mesta u građevinarstvu i na radovima za prilagođavanje infrastrukture za proizvodnju i distribuciju energije potrebne za elektrifikaciju.
Sa e-industrijom stižu i velike plate
INDUSTRIJA e-mobilnosti sa sobom donosi zahtev za visokokvalifikovanim obrazovnim profilima koji shodno tome mogu da računaju na dobra primanja i na sticanje znanja koja će biti primenjiva ne samo u našoj zemlji, već i u kompletnoj auto-industriji. U tom lancu, koji počinje obezbeđivanjem kritičnih minerala, a obuhvata proizvodnju baterija i električnih vozila, kao i infrastrukturu za e-mobilnost, među traženim obrazovnim profilima će biti: tehničari i inženjeri za proizvodnju baterija, radnici na montaži električnog pogona, dizajneri i inženjeri električnih vozila, istraživači tehnologije baterija, programeri za EV sisteme, specijalisti za elektromotore, hemijski inženjeri, tehnolozi u proizvodnji baterija, rudarski inženjeri, inženjeri automatike, instalateri stanica za punjenje i tehničari za održavanje, inženjeri logistike, građevinski inženjeri.
M-23-50-4350