EU INSISTIRA DA KOMPANIJE KORISTE PRAVILA TRANSPARENTNOSTI, UPRAVLJANJA I ODRŽIVOSTI

Promo

06. 11. 2023. u 10:00

TRANSPARENTNOST je termin koji je u našu svakodnevicu došao nakon političkog prevrata 5. oktobra 2000. godine.

Foto: Promo

Uglavnom se odnosio na rad državnih organa, samouprave, ministarstava, sudova... Ideja je da se svi važni podaci budu dostupni javnosti, kako bi se što više suzbila korupcija i nekontrolisano trošenje budžetskih sredstava. Međutim, transparentnost u poslovnim odnosima u privredi je takođe ključna za dobro i kvalitetno poslovanje. Ali, postaje i obaveza za poslovanje u Evropskoj uniji. 
Ovakvo poslovanje podrazumeva otvorenost i iskrenost preduzeća prema svojim zainteresovanim stranama, uključujući akcionare, zaposlene i potrošače. Uz održivost i korporativno upravljanje transparentnost je jedan od tri presudna trenda u današnjem poslovanju i objedinjuje ih ime ESG standardi. Kompanije se utrkuju za najbolju reputaciju u ovim oblastima.

U Evropskoj uniji se dodeljuju nagrade za transparentnost, a jedna od prvih domaćih kompanija koja je baš na evropskom tlu ponela ovakvo priznanje je ćerka firma "Telekoma Srbija" - "Mtel Austrija" koja je lane dobila priznanje u kategoriji usluge i tarife i to u konkurenciji najvećih tamošnjih telekomunikacionih kompanija. 

Sve češće se na ove tri usko povezane teme održavaju stručni skupovi i konferencije. Šta ovi trendovi znače, mogao bi se uzeti primer "Atlantik Grupe" u čijem sastavu posluju nekadašnji "Soko Štark", "Grand kafa" i distribucija robe... Oni su u susednoj Hrvatskoj nedavno dobili sedmi put nagradu za najbolje odnose sa investitorima. Ovo priznanje, koju dodeljuje Zagrebačka berza, se odnosi na transparentnot u odnosima i pouzdanost u izveštavanju. Takođe, "Atlantik" je od HANAFA (Hrvatska agencija za nadzor finansijskih usluga) dobio i priznanje za najbolju usklađenost sa Kodeksom korporativnog upravljanja i to treću godinu za redom. 

Održivost, transparentnost i korporativno upravljanje imaju zadatak da iskorene bilo kakvu diskriminaciju, odnosno kršenje ljudskih prava. Da obezbedi minimalan ili nikakav uticaj na životnu sredinu. Firme koje primenjuju ove ESG standarde u velikoj su prednosti u EU i u njih se svake godine sve više investira, pogotovo kroz specijalizovane Fondove, a samo u 2020. godini u njih je uloženo više od 50 milijardi dolara. 
Naše kompanije koje svoje poslovanje usklade sa ESG standardima ne samo da će lakše dolaziti do nedostajućeg novca, nego će nesmetano moći da rade sa EU. Oni koji ih nezadovoljavaju imaće sve više teškoća. 

Zato, gotovo svakodnevno vidimo vesti da su neke od fabrika u Srbiji, kao i tržni centri, pa čak i banke počele da recikliraju kišnicu, postavili svoje solarne panele i da pokušavaju na svaki način da zadovolje stroge standarde održivosti. 

Šta znači ESG?

ESG (skraćenica od Environmental, Social i Governance) je termin koji se odnosi na skup standarda koji usmeravaju korporativne politike kako bi bile u skladu sa konceptima održivog razvoja u oblastima životne sredine, društvene odgovornosti i korporativnog upravljanja. Najznačajniji elementi zaštite životne sredine su: korišćenje prirodnih resursa, energetska efikasnost, emisija štetnih supstanci u vodu i vazduh, emisija ugljen dioksida, generisanje otpada, inicijative održivosti. Neki od važnijih elemenata društvene odgovornosti su: bezbednost i zdravlje na radnom mestu, ljudska prava, zaštita podataka o ličnosti i privatnosti, obuke zaposlenih, politike različitosti i mogućnosti, programi za zajednicu. Elementi upravljanja su: poslovna etika, prava vlasnika, komunikacija sa zainteresovanim stranama, posvećenost menadžmenta.

Pogledajte više