DOSANJAN SAN DUG 30 GODINA: Obilaznica od Straževice do Bubanj Potoka otvorena za saobraćaj u 9 časova
DEO obilaznice oko Beograda od Straževice do Bubanj Potoka, u dužini od oko 10 kilometara, otvorena za saobraćaj u 9 časova, nakon jučerašnjeg svečanog otvaranja. Od danas oko Beograda - 47 kilometara auto-puta.
Poslednja deonica obilaznice svečano je otvorena juče uz prisustvo državnog vrha.
- Ponosan sam zbog svega što je urađeno, i zbog onoga što dolazi... Ljudi će moći da vide celu trasu, to je veličanstveno, prošao sam i helikopterom da to vidim, divno izgleda - rekao je predsednik Aleksandar Vučić na otvaranju saobraćajnice.
Gotova posle više od 30 godina
Posle više od 30 godina gradnje, od Batajnice do niškog auto-puta kod Bubanj Potoka, moći će da se stigne auto-putem u punom profilu, to jest sa ukupno šest saobraćajnih traka, u dužini od 47 kilometara.
Završetkom obilaznice oko Beograda preusmerava se saobraćaj sa preopterećene osnovne mreže gradskih saobraćajnica na obilaznicu, što doprinosi skraćenju vremena putovanja za tranzitne tokove, smanjenju broja saobraćajnih nezgoda, troškova eksploatacije vozila, štetnih gasova i buke od vozila na užem gradskom području, kažu u Putevima Srbije.
Obilaznica oko Beograda povezuje krak Koridora 10b, E-75 (granica sa Mađarskom, Horgoš - Novi Sad - Beograd) sa Koridorom 10, E-70 (granica sa Hrvatskom, Batrovci - Beograd), državni put IB reda broj 26 i Rutom 4, E-763 "Milošem Velikim" (Beograd - Požega - granica sa Crnom Gorom Boljare) i ponovo delom Koridora 10, E-75 (Beograd - Niš - Preševo - granica sa Makedonijom). Iako je sada obilaznica auto-putem spojena sa Koridorom 10 kod Bubanj Potoka, najavljeno je da će se uskoro graditi i nastavak, tzv. sektor C od Bubanj Potoka i Vinice, preko Dunava, do Pančeva, u dužini od 31 kilometar, kako bi se nastavio saobraćajni prsten. Predviđena je gradnja kombinovanog drumsko-železničkog mosta preko Dunava, između desne obale naselja Vinča i leve obale naselja Starčevo, i nastavak železničke pruge Beli Potok – Pančevo u dužini od 29 kilometara. Na tom potezu planirana je gradnja dva tunela, Bubanj potok i Leštane, kao i veliki drumsko-železnički most kod Vinče.
Do sada su vozila od Straževice do Bubanj Potoka koristila Kružni put. Sektor 6 beogradske obilaznice sastoji se od dve trake (pun profil) auto-puta od tunela Straževica do petlje Bubanj Potok (uključujući i petlju), u dužini od 9,74 km. U okviru sektora 6 kompletno je izvedena i desna i leva traka auto-puta, koja uključuje otvorenu deonicu trase, tunel Beli Potok, petlje Avala i Bubanj Potok, dva mosta u trupu auto-puta: most br. 16 i most br. 17, dva nadvožnjaka u petlji Avala, osam mostova u petlji Bubanj Potok, kao i četiri nadvožnjaka duž sektora 6. Kada je reč o tunelu Beli Potok, leva cev i desna cev duge su po 360 metara.
Obilaznica će smanjiti broj vozila na mostu Gazela, koji je jedan od naših najopterećenijih saobraćajnica, preko kojeg dnevno pređe između 200.000 i 250.000 ljudi, skoro 130.000 vozila, više od 7.000 lakih kamiona i više od 3.000 vozila javnog prevoza. Na trasi obilaznice, u junu 2022. godine, otvoren je Sektor B5 obilaznice oko Beograda, od petlje Orlovača do Straževice zajedno sa novim (levim) tunelom Straževica. Reč je o deonici dugoj oko četiri kilometra, gde je završena leva traka auto-puta sa tri mosta i leva tunelska cev ispod brda Straževica dužine 720 metara.
Prethodnih godina su izgrađene deonice obilaznice od Batajnice do Dobanovaca i Ostružnice, sa novim mostom na Savi koji je izgrađen pored starog ostružničkog mosta. Sedamdesetih godina prošlog veka započelo se sa planovima oko izgradnje saobraćajnog prstena oko Beograda kojim bi se teški teretni saobraćaj izmestio iz glavnog grada. Planovi o izgradnji obilaznice pravljeni su u vreme izgradnje nekadašnjeg auto-puta Bratstvo i jedinstvo, koji je zamišljen kao glavna putna saobraćajnica tadašnje SFRJ.
Projekat izgradnje saobraćajnog prstena oko Beograda, koji je izradio Institut za puteve, predviđao je da se povežu Batajnica, koja se nalazi na novosadskom auto-putu, Dobanovci na zagrebačkom auto-putu, Ostružnica na obrenovačkom i Bubanj Potok na niškom auto-putu. Već tada je plan bio da obilaznica nastavi preko Leštana do Pančeva. Sa gradnjom jedne trake prioritetne deonice od Dobanovaca do Bubanj Potoka započelo se krajem osamdesetih i početkom devedesetih godina prošlog veka uz pomoć kredita koji je odobrilo nekoliko evropskih banaka. Radovi su zbog raspada savezne države, rata i sankcija kasnije bili obustavljeni, pa ponovo nastavljeni. Neimari su krajem aprila 1999. godine završili radove na deonici od Dobanovaca do Ostružnice. Neposredno pred otvarenje za saobraćaj 29. aprila 1999. godine bombardovan je najveći objekat na trasi - most preko reke Save kod Ostružnice. Srušena je čelična konstrukcija dužine 297 metara i oštećena konstrukcija preko dva polja dužine 99 metara. Obnova mosta trajala je od 29. jula 2002. do 23. decembra 2004. godine. Tada su nastavljeni i radovi od Ostružnice prema Orlovači, koji su obuhvatali tunele: Lipak i Železnik kao i tunel Straževica, veliki broj mostova, nadvožnjaka, podvožnjaka i dve petlje. Na trasi od Ibarske magistrale do Straževice najintenzivniji radovi bili su na izgradnji tri velika mosta i to mosta broj 13 preko Kijevskog potoka dužine 555 metara, mosta broj 14 dužine 73 metra i mosta broj 15 preko Topčiderske doline u dužini od 661 metra, kao i na trasi između mostova u dužini od 3,1 kilometar.
Krajem 2008. godine otvorena je deonica od Ostružnice do Orlovače, a u maju 2012. godine završen je i pušten u saobraćaj deo obilaznice oko Beograda, od Batajnice do Dobanovaca i od Orlovače do novog tunela Straževica, u ukupnoj dužnini od 16 kilometara.