STEŽU SANKCIJE, A KUPUJU RUSKI DIZEL: Evropa preko Azije kupuje naftu iz Sibira

Е.Б.Талијан 28. 02. 2023. u 15:40

ZEMLjE Evropske unije su na putu da ovog meseca uvezu najveće količine dizela sa Bliskog istoka i Azije u poslednjih sedam godina, nakon što je briselski embargo na uvoz ruskog goriva stupio na snagu 5. februara. Ovo prenose zapadni mediji, ističući da se EU tako okreće alternativnim izvorima snabdevanja

Foto: Profimedia/Ilustracija

Podsetimo, prethodno su uvedene sankcije i na uvoz crnog zlata iz Rusije, koje se primenjuju od 5. decembra. Međutim, epilog ovih mera je da je EU, zapravo, samo proglasila da ruska nafta i derivati koji stižu na njeno tržište nisu ruski i drugačije ih deklariše, a nastavlja da ih uvozi preko trećih zemalja.

Kako je izvestio Rojters, Rusija će smanjiti izvoz sirove nafte iz zapadnih luka za jednu četvrtinu u martu i aprilu, kao odgovor na sankcije Zapada. To bi dovelo do uklanjanja čak 625.000 barela dnevno. Ova vest još uvek nije potvrđena sa ruske strane. Ipak, to rezanje odražava preusmeravanje crnog zlata na istočna tržišta, prvenstveno Indiju, Kinu, ali i Tursku. Uvoz u Indiju posebno je porastao, skočivši na rekordnih 1,4 miliona barela dnevno u januaru, što je čini glavnim ruskim kupcem nafte za brodske pošiljke. Kina je u celini najveći kupac crnog zlata iz Rusije, i uglavnom ga doprema naftovodom. Energetski rat Zapada i Moskve uticaće na rast cena goriva na berzama.

Naša zemlja je dobro snabdevena naftom i derivatima, ali država prati kako sankcije utiču na tražnju i cene. Vlada Srbije je krajem prošle nedelje produžila privremenu zabranu izvoza evrodizela do 31. marta kako bi se obezbedilo sigurno snabdevanje. Stručnjak za energetiku Miloš Zdravković ukazuje da će sve ovo što se dešava na tržištu nafte i derivata uticati na poskupljenje goriva na berzama.

- Nafta i dizel su bili izvesni i dostupni, a sada se druga tržišta otimaju za to - navodi Zdravković. - Ulazni troškovi kompanija će da rastu, ali kako će to uticati na maloprodajne cene zavisi od akcizne i poreske politike države.

On objašnjava da, osim Kine i Indije, rusku naftu uvoze i Egipat i Saudijska Arabija. Sve te zemlje, kako dodaje, preprodaju je Evropi kao sirovinu i kao prerađene derivate.

- Britanci preko britanske kompanije u Indiji, takođe, kupuju rusku naftu i plasiraju je na evropsko tržište - navodi za "Novosti" Zdravković. - Poznato je i da ruski tankeri stižu do obale Grčke i tu se ruska nafta pretače na evropske brodove i praktično menja poreklo.

On ističe da su rafinerije na istoku Evrope tehnološki dizajnirane da mogu da prerađuju samo naftu iz Rusije. Osim toga, za njenu preradu je potrebno i vakuumsko gasno ulje, a i ono je opet rusko. Izuzeće od briselskih sankcija za kupovinu tog derivata dobile su Hrvatska i Bugarska. Zdravković smatra da je za Evropu dizel tehnološki nerešiv problem, koji sada prevazilaze uvozom.

Moskva je obustavila isporuke Poljskoj preko naftovoda "Družba", dan nakon što je ta zemlja isporučila svoje prve tenkove "leopard" Ukrajini. Ipak, putem istog kraka tog cevovoda, ruski distributer "Transnjeft" juče je počeo da pumpa naftu iz Kazahstana namenjenu Nemačkoj.

SANKCIJE NE FUNKCIONIŠU

INDIJSKA naftna rafinerija "Relijans enerdži" kupuje od Rusije oko 600.000 barela sirove naftne dnevno, a SAD svakodnevno uvoze 200.000 barela gotovih prerađevina, uglavnom vakuumiranog gasnog ulja od iste te kompanije - navodi indijski "Telegraf". - Taj derivat je idealan za proizvodnju raznih tipova goriva, pre svega dizela. Reorganizacija šeme proizvodnje nafte u svetskim razmerama dovodi u sumnju efikasnost sankcija koje su uvedene protiv Rusije.

Pogledajte više